رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ آذر ۱۳۹۸

روستای لایین کهنه

لینک این مطلب کپی شد!

روستای لایین کهنه یکی از روستاهای خوش آب و هوا در درگز است برای رسیدن به روستای لایین کهنه باید از شهر «کلات نادر» به‌سمت «درگز» حرکت کنید، ۳۹ کیلومتر بعد به روستای «لایین نو» می‌رسید که از شهر مشهد ۱۹۱ کیلومتر فاصله دارد. روستای لایین نو روستای بزرگی است و اطرافش را زمین‌های شالی فراگرفته‌اند و به عطر برنج‌هایش معروف است. از لایین نو برای رسیدن به لایین ‌کهنه باید حدود ۴۵ دقیقه در جاده‌ا‌ی خاکی رانندگی کنید.بخشی از جاده‌ خاکی تقریبا در بستر رودخانه قرار گرفته است و از لابه‌لای باغ‌های گردو و سیب عبور می‌کند. بین راه، خانه‌باغ‌های اهالی بومی منطقه را می‌بینیم که برای سرکشی به باغ‌هایشان، در اواخر فصل تابستان به اینجا می‌آیند. از میان دره و باغ‌های سرسبز که بگذریم، به گردنه‌ای مارپیچ‌شکل می‌رسیم. این مسیر، به‌سمت بالا حرکت می‌کند و سپس به‌صورت مارپیچ به‌ پایین می‌رود و با شیب نسبتا زیادی به داخل روستا می‌رسد.

-لایین-کهنه روستای لایین کهنه

بهترین زمان سفر به لایین کهنه

مسیر لایین ‌نو به لایین کهنه، مسیری خاکی و در بستر رودخانه است. پیشنهاد می‌کنیم در فصل تابستان به آنجا بروید؛ چون امکان دارد در فصل‌های پربارش در راه بمانید. اگر می‌خواهید با خودروی شخصی به آنجا بروید، حتما از سالم‌بودن خودرویتان اطمینان حاصل کنید تا بتوانید از مسیر خاکی و گردنه‌ شیب‌دار جاده عبور کنید.می‌توانید از روستاییان محصولات طبیعی مثل دوغ و تخم‌مرغ و میوه خریداری کنید. سپس به دشتی می‌رسید که دل‌باز و وسیع است و بعد از کمی پیمایش به روستای بابارمضان می‌رسید.
خودروهای آفرود گزینه‌ مناسب بعدی‌اند که به‌راحتی و با لذت بیشتری می‌توانید مسیر را طی کنید، از مناظر لذت ببرید و چند روزی کنار رودخانه اتراق کنید. تورهای ورزشی وگردشگری نیز گزینه‌های مناسبی‌ هستند که شما را با اتوبوس و مینی‌بوس به لایین‌ نو و از آنجا با نیسان‌وانت به لایین ‌کهنه انتقال می‌دهند. هیجان سوارشدن پشت وانت و عبور از جاده‌ای زیبا و پوشیده از درخت‌های کهن، لذت خاص خودش را دارد.

-لایین-کهنه-1 روستای لایین کهنه

تاریخچه‌ لایین ‌کهنه

مردم لایین ‌کهنه به‌زبان کردی صحبت می‌کنند و لباس‌های محلی‌شان شبیه لباس‌های ترکمنی است. روستای لایین ‌کهنه جمعیت زیادی ندارد. رودخانه‌ پرآبی از وسطش عبور می‌کند و از مسیر پرپیچ‌وخم و سنگی می‌گذرد و به روستای «بابارمضان» می‌رسد. خانه‌ای‌ با عنوان «خانه‌ سید» داخل روستا وجود دارد که مردم روستا در مناسبت‌های مذهبی، آنجا دور هم جمع می‌شوند و مراسمشان را برگزار می‌کنند. گردشگران هم می‌توانند شب آنجا بمانند.خانه به فردی تعلق داشت که نامش «سید» و به‌گفته‌ اهالی روستا، شخص زاهدی بوده است. در گذشته‌های دور، مردم از روستاهای مختلف برای درمان نزد او می‌رفتند. قبر او و خانواده‌اش روی تپه‌ای روبه‌روی خانه‌اش قرار دارند. به‌گفته‌ یکی از اهالی روستا، لایین ‌کهنه در سال ۱۳۴۳ حدود ۳۰۰ خانوار جمعیت داشته است؛ اما بعد از سیل مخربی که در همان سال روستا را نابود کرده بود، مردم کم‌کم روستا را ترک کرده‌اند و طی سال‌های بعد، روستای لایین ‌نو را تشکیل داده‌اند. نبود امکانات و امنیت در آن سال‌ها باعث شد مردم کم‌کم از آنجا کوچ کنند. مردمی که امروزه در لایین ‌کهنه زندگی می‌کنند، بیشتر از اهالی قدیمی روستا هستند که به‌خاطر دل‌بستگی به روستا و آن منطقه، از مهاجرت به لایین‌ نو امتناع کرده‌اند.

طبیعت لایین ‌کهنه

روستای لایین‌ کهنه در دل دره و کنار رودخانه‌ای پرآب قرار دارد. روستا با درختان کهن‌سال و سرسبز پوشیده شده و بافت کاهگلی خانه‌ها زیبایی‌اش را صدچندان کرده‌ است. شب‌هنگام گویی آسمان به زمین نزدیک‌تر می‌شود و حتی بدون ماه، تعداد بی‌شمار ستاره‌های نورانی، شب را روشن می‌کنند. صدای روان رودخانه، گوش را می‌نوازد وآرامشی بی‌بدیل را با خودش به ارمغان می‌آورد. صبحگاه مناظر سرسبز وکوه‌های پوشیده از درختان سرو خودنمایی می‌کنند و چه‌کسی است که از زیبایی رشته‌کوه‌های هزارمسجد به وجد نیاید؟! باغ‌های گردو و سیب، روستا را در بر گرفته‌اند و زیبایی‌اش را تکمیل کرده‌اند.

-لایین-کهنه-2 روستای لایین کهنه

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *