جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای شمس آباد خلخال

تاریخ بروزرسانی :
۱۰ خرداد ۱۳۹۹

روستای شمس آباد خلخال از توابع بخش خورش رستم شمالی خلخال در کناره رودخانه قزل اوزن که به اندازه تقریبا ۴ کیلومتر در ارتفاع و در میان دو دره به نامهای خانه دره و ده دره بر روی تخته سنگهای سلسله ای قرار گرفته است. از شمس آباد که نگاه کنی آن سوی قزل اوزن دیده می شود، روستاهای دایی کندی و کزج با دور نماها و چشم اندازهای با صفا. شمس آباد در واقع روی تخته سنگی بزرگ است که مثل قلعه ای مستحکم روستا را در دوش خود قرار داده است .

2870 روستای شمس آباد خلخال

وقتی که انسان بر روی تخته سنگ قرار می گیرد رودخانه خروشان قزل اوزن در زیر پای با صدای خروشان به مسیر خود جهت رسیدن به هدف نهایی یعنی دریای خزر ادامه می دهد واقعا انسان از دیدن این منظره با شکوه خدادادی و سایر چشم اندازها و دور نماها لذت می برد، باید دید و به واقعیت پی برد. و اما بنیان گذار شمس آباد؛ بنا به آثار و گفته های انتقالی پدران و بزرگان خانواده از قدیم الایام مرحوم جنت مکان شیخ شمس الدین اسدی مهاجر کاوانی الاصل می باشد که جد بزرگوارش پس از مشرف شدن به دین مبین اسلام در زمان پیامبر عظیم الاشان در اثر آزار و اذیت مشرکین وقت مکه از زادگاهش مهاجرت و به مدینه منوره تشریف می برند.

جد شیخ شمس الدین از قبیله بنی اسد مکه بوده از نسل پاک همان بزرگوار افرادی به عنوان سفیر یا مروج دین از مدینه مهاجرت و به ایران سفر نموده و چند نفری به مرور به خلخال آمده و در روستای کاوان مستقر می گردند، در نتیجه شیخ شمس الدین به محل فعلی شمس آباد تشریف فرما شده و به بنیانگذاری شمس آباد همت می گمارد و مشغول تعلیم و تعلم مسلمین می نماید. آثار با ارزش بجای مانده که گویای عظمت و شان عرفانی آن بزرگوار و اهل بیت و مریدان را بازگو می نماید سنگ نوشته هایی است که روی قبرهای آن بزرگواران قرار دارد و با خط کوفی بسیار زیبا کنده کاری شده که خود بیانگر مهارت و معلومات آن بزرگواران است بعضی از این سنگ نوشته ها بیش از دو هزار سال قدمت دارند همچنین درختان کهنسال کاج محلی همگی بیش از هزار سال عمر دارند.

روستای شمس آباد خلخال روستای شمس آباد خلخال

بازماندگان این شیخ بزرگوار که اکثراً با سواد و اهل قلم بوده اند همیشه از قدیم الایام به تعلیم وتعلم و خدمت به اهالی پرداخته اند. از جمله دو شخصیت بزرگ عصر حاضر مرحوم شیخ سعدالله افندی اسدی که پس از کسب علوم دینی در هشجین مقیم و مرحوم شیخ فتح الله افندی اسدی هم که پس از کسب علوم دینی به منطقه تالش مهاجرت نموده و به امور مسلمین آن دیار همت گماشته اند بازماندگان فعلی این بزرگوار در روستاهای شمس آباد و کاوان زندگی می کنند و عده بیشتری برای کسب و امرار معاش به تهران و سایر شهرهای شمالی تالش مهاجرت نموده اند.

اکنون اهالی این روستا جملگی مسلمانان متعهد، مومن و قدرشناس هستند. مسجدی آباد کرده اند که روزانه در همه نوبت ندای روح بخش مومنین را دعوت به انجام فرائض دینی می نماید. مردم احترام فوق العاده ای برای قبور این بزرگواران قائل هستند که محل زیارت اهالی بوده و به خصوص در سفرها خواه موقع مسافرت و خواه پس از بازگشت حتما به زیارت قبور مشایخ بزرگوار مشرف می شوند. روستای شمس آباد در میان کوهها قرار گرفته و لذا قسمت غرب روستا در تابستان به علت وجود باغات سرسبز و جاری شدن آب چشمه ها از قلب کوه در ییلاق خنک و معتدل و در زمستان سرد می باشد و قسمت شرقی روستا در تابستان بسیار گرم و در زمستان حتی موقع بارش برف هوایی ملایم و قابل استفاده برای اهالی می باشد.

 

 

روستای شمس آباد خلخال1 روستای شمس آباد خلخال

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 3 میانگین: 3.3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • قدسی شمس اباد

    سلام ممنون بابت معرفی روستای شمس آباد
    تصویر دوم مربوط به شمس آباد نیست

    ۹ خرداد, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
    • اسلوب

      با سلام و تشکر از شما تصویر اصلاح شد.

      ۱۰ خرداد, ۱۳۹۹

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد