رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ فروردین ۱۳۹۹

روستای زیبای هوره سامان

لینک این مطلب کپی شد!

روستای تاریخی و کوهستانی هوره از توابع بخش زاینده‌رود شهرستان سامان در استان چهارمحال و بختیاری ایران است.روستای زیبای هوره با مختصات جغرافیایی ۵۰ درجه و ۵۱ دقیقه طول شرقی و ۳۲ درجه و ۳۵ دقیقه عرض شمالی، در ۲۲ کیلومتری شمال غربی شهر سامان و ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهر بن قرار دارد.ارتفاع شهر هوره از سطح دریا ۱۹۰۰ متر است و آب و هوای آن در فصول بهار، تابستان و پاییز مطبوع و در زمستان، سرد و خشک است.

روستای زیبای هوره سامان

رودخانه زاینده رود در شرق این شهر جریان دارد. این روستا از شمال غربی به کوه اوزون داغ محدود می‌شود. روستای هوره علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، پیشینه تاریخی غنی را نیز در خود پنهان کرده است. پیشینه‌ی تاریخی روستا به هفتصد سال پیش باز می‌گردد. براساس روایات محلی یکی از خان‌های ایل قشقایی به نام ولی‌خان این روستا را بنا کرده، برای همین زبان اغلب مردم این روستا ترکی قشقایی است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت هوره ۴۸۲۹ نفر بوده‌است.

روستای زیبای هوره - چهارمحال و بختیاری روستای زیبای هوره سامان

معماری روستا

روستا در محدوده کوهستانی سامان واقع شده و برای همین بافت مسکونی متراکمی را در روستا شاهد هستیم. خانه‌های روستا اغلب یک طبقه هستند و دیوار خانه‌ها ضخیم و در و پنجره‌ی خانه‌ها کوچک است. سقف اکثر خانه‌های روستای هوره با تیرهای چوبی ساخته شده و با کاهگل اندود شده است. مصالح خانه‌های قدیمی روستا سنگ، چوب و خاک بوده ولی امروزه از سیمان، گچ و آهن نیز در ساختمان‌سازی روستا استفاده می‌شود. همچنین کوچه‌های روستا باریک و پیچ در پیچ است. این سبک معماری مختص مناطق کوهستانی (به منظور حفظ گرما در داخل خانه) ایران بوده است.

هور یک واژه اصیل پارسی است و یکی از نام های آفتاب است و همان هور تبدیل به خور، و خورشید شده است. شاید بتوان این نتیجه را گرفت که نام هوره یک نسبت و رابطه ای با خورشید خانم عالم تاب دارد اگر نیک به موقعیت جغرافیایی هوره بنگریم این رابطه را می توان دید یعنی در می یابیم که محل هوره آفتاب رو است و صبح هنگام که خورشید امروز یا هور و خور قدیم از پشتِ کوه بالا می آید بر همه ی محل پرتو افشانی می کند و زمین و آنچه در آنجا هست را گرم می کند، احتمال دارد به خاطر تابش همین پرتوهای خورشید نام محل را هوره گذاشته باشند یعنی محلی که تابش خورشید در آن زیاد است ، همان آفتاب رو و یا برآفتاب.
شغل اکثر مردم روستا کشاورزی است. گروهی از مردم نیز در امور خدماتی و تولید صنایع دستی اشتغال دارند. باغداری و دامداری نیز از دیگر مشاغل اهاالی روستا می باشد.مردم شهر هوره در اعیاد ملی و مذهبی نوروز، فطر، قربان و مبعث حضرت رسول اکرم (ص) به جشن و شادمانی و در ایام عزاداری ائمه به ویژه در ماه‌های محرم و صفر به سوگواری می‌پردازند.

ترانه‌های قشقایی که به زبان ترکی خوانده می‌شوند، موسیقی متداول در میان مردم هوره است. از معروف‌ترین آلات موسیقی، که در این شهر مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توان به سرنا، دهل، ساز، بالابان، کمانچه و نقاره اشاره نمود.مردم روستای هوره لباس محلی بر تن می‌کنند. مردان پیراهن ساده، شلوار بختیاری، چوقا، شال کمر و گیوه می‌پوشند. پوشیدن کلاه بختیاری نشان از موقعیت اجتماعی فرد در روستا دارد. رنگ کلاه سیاه و از جنس نمد است.

غذای محلی

از مهم ‌ترین غذاهای محلی روستا آش کشک و کاکلی است.

صنایع دستی و سوغات

صنایع دستی این روستا شامل قالی و قالیچه است.مهم‌ترین سوغات این روستا را خشکبار و فرآورده‌های لبنی از قبیل کشک، دوغ، شیر، ماست و پنیر و نیز انواع محصولات باغی از قبیل گردو، بادام، آلوچه و انگور تشکیل می‌دهد.

 

جاهای دیدنی روستای هوره

– از مشخصه‌های اصلی روستای هوره محصور بودن آن در میان باغات است.دشت‌های زیبای لاله، چمنزارهای دلنواز، باغ‌ها و تفرجگاه‌های دامنه‌های ارتفاعات از جاذبه‌های طبیعی این شهر هستند.

باغ زیبای گردشگری «قوزاقاجی» هوره که در ساحل رودخانه زاینده رود و در دو کیلومتری این شهر واقع شده سالانه پذیرای هزاران گردشگر از سراسر کشور است.

قلعه هوره: قدمت این قلعه به بیش از۷۰۰ سال پیش برمی گردد و از دوره صفوی است وگفته می شود این قلعه دردوره صفوی برای اخذ مالیات از مسافرین وکاروانها استفاده می شده است.با توجه به اینکه در گذشته دزد و سارق زیادی وجود داشته این قلعه برای دفاع از روستا و در بیرون از روستا بنا شده است. قلعه دارای هفت برج و چندین نگهبان بوده که از آن هفت برج تنها دو برج باقی مانده است. امروزه از قلعه ویرانه‌‌ای بیش برجای نمانده است.

روستای زیبای هوره - چهارمحال و بختیاری روستای زیبای هوره سامان
حمام هوره : حمام تاریخی هوره دیگر بنای تاریخی این روستا است. این حمام قدمتی حداقل ۷۰۰ ساله دارد و بر زیر تل خاک پنهان مانده‌ است. سقف بنا بر اثر بی‌احتیاطی و بی‌توجهی مسئولین تخریب و داخل حمام نیز به محل ریختن زبانه تبدیل شده است. قلعه هوره بیانگر تاریخ در این روستاست. از کنار قلعه می توان به رودخانه خروشان زاینده رود مسلط بود و از دور به تماشای درختها و منظره سرسبز زاینده رودچشم دوخت. از این منطقه می توان پل هوره را نیز تماشاکرد و از جاذبه های طبیعی لذت برد.

روستای زیبای هوره - چهارمحال و بختیاری روستای زیبای هوره سامان
– دریاچه پشت سرد زاینده رود از عمده‌ترین فضاهای گردشگری این روستا است. اراضی پیرامون دریاچه سد به تفرجگاه‌های عمومی و کانون‌های صید ماهی تبدیل شده‌اند.
– آرامگاه امام‌زاده بابا پیراحمد که در ۸ کیلومتری روستای هوره واقع شده مشتمل بر گنبد و دو ایوان است. داخل گنبد با آیاتی از قرآن و تصاویری از مجالس مذهبی و گل و بوته تزیین شده است. منابع محلی بنای این زیارتگاه را به دورة قاجاریه مربوط می‌دانند.
پل سنگی هوره : پل هوره در مجاورت روستای هوره و بر روی رودخانه زاینده‌رود ساخته شده است. معماری پل الهام گرفته شده از پل‌های دوره صفوی است. این پل هفت دهنه دارد و در سال ۱۳۳۷ با مصالح سنگ و سیمان ساخته شده و دو روستای هوره و سوادجان را به هم متصل می‌کند.
با این تفاسیر هوره یکی از روستاهای جذاب و دیدنی استان چهار محال و بختیاری می باشد که جاذبه های طبیعی و آثار تاریخی آن توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند.

روستای زیبای هوره - چهارمحال و بختیاری روستای زیبای هوره سامان

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *