رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

روستای خوزنکلا کرج

لینک این مطلب کپی شد!

روستای خوزنکلا کرج، روستایی از توابع بخش آسارا در استان البرز می باشد. .زبان ساکنین این روستا تاتی می باشد که از دسته زبان های ایرانیِ شاخه ی شمال غربی است. در چهار طرف روستا رشته کوه های مرتفع و مختلفی وجود دارد؛ که هرکدام به مسیر روستای دیگری می رسد. نام این روستا به گفته ی ساکنین قدیمی، غازی کلا بوده و بعدا به نام خوزنکلا تغییر یافته است.

-خوزنکلا066666-1 روستای خوزنکلا کرج

یکی از معایب این روستای زیبا این است که در کنار رودخانه کرج واقع شده است و همیشه در معرض سیلاب های عظیمی قرار می گیرد. که البته پس از ساخت سد امیر کبیر در سال ۱۳۴۲ این سیلاب ها به شدت کاهش یافته اند. روستای خوزنکلا در پایین سد کوچک قرار دارد. این روستا نزدیکترین روستا به سد امیرکبیر است که خروجی آب سد باعث شده این روستا به شکل شبه جزیره‌ای نمایان شود.

خوزنکلا دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌هایی با پوشش سبز و پرگل است. سد زیبای کرج یا همان امیرکبیر، از اولین دیدنی های مسیر است. می توانید کنار سد توقف کنید و در صورت داشتن امکانات از ماهیگیری در فضای دل انگیز و ساکت سد لذت ببرید یا با سفری چند دقیقه ای با قایق روی دریاچه سد، می توانید از روستای واریان در آن سوی دریا دریاچه هم دیدن کنید.

-خوزنکلا-کرج5-1 روستای خوزنکلا کرج

این روستا در ۱۸ کیلومتری جاده چالوس قرار دارد و با عبور از جاده ای فرعی به طول ۸۰۰ متر به روستای خوزنکلا می‌رسیم. در بخش ابتدایی روستا باید از یک پل عبور کنیم که بر روی رودخانه کرج ساخته شده‌است. همچنیم درخت تبریزی کنهسالی در ورودی روستا جلوه گری می‌کند. قدمت محل فعلی این روستا به حدود ۳۰۰ سال و به زمان ناصر الدین شاه می‌رسد که شاه ایران برای ییلاق با خدم و حشم عزم جاده چالوس می‌کرد تا در کاخ خود واقع در روستای شهرستانک اتراق نماید.

این روستا تا کنون ۷ بار سیلاب عظیم را تجربه کرده‌است و شدت سیل به اندازه ای بوده که همهٔ خانه‌ها و احشام آنها را با خود می‌برده‌است و هر بار اهالی روستا مجبور می‌شده‌اند منازل جدید خود را در نقاط مرتفع تر بسازند اما به مرور زمان و پس از چندین دهه نبود سیل، دوباره مردم روستا تا کنار رودخانه به آبادانی پرداخته‌اند، تا اینکه باز سیل و طغیان رودخانه گریبانشان را گرفته‌است. پس از ساخت سد امیر کبیر بر روی رودخانه کرج در سال ۱۳۴۲ (که اولین سد چند منظوره در ایران بود) سیلاب مهار گردید.
نکته ی جالبی که این روستا در بر دارد این است که در بخش ابتدایی آن باید از یک پل عبور کرد و بعد وارد روستا شد. و همین دلیل، خود باعث جذب گردشگرانی از سایر نقاط کشور می شود. طبق سر شماری سال ۱۳۹۵ جمعیت روستا حدود ۷۵۳ نفر بوده است.

-خوزنکلا011-1 روستای خوزنکلا کرج

این روستا مانند دیگر روستا های جاده چالوس دارای آب هوای بسیار مطبوع در تابستان وهوای نسبتا سردی در زمستان است .خوزنکلا در منطقه ای کوهستانی واقع گردیده است این روستا مثل دیگر روستاهای مناطق کوهستانی دارای آب و هوای سرد و گرم وخشک می باشد دربهارو تابستان روزهای گرم وشب های خنک با نسیم های دلنشین و در پاییز و زمستان روزهای خنک و سرد ودر شبها سرمای هوا چند برابر می شود. .باغ های میوه در اطراف و داخل روستا قرار دارد که در بهار و تابستان پوشش سبز زیبایی را به روستا می بخشد.

یکی از قدیمی ترین تابلوهای جاده (کرج _ چالوس) که بسیار جالب توجه می باشد.این تابلو ۲۲کیلومتری جاده چالوس خروجی خوزنکلا قرار دارد.در بازدیداز این محل مشاهده شده این تابلو در این محل وجود ندارد که گویا الان در اداره سازمان میراث فرهنگی چالوس قرار دارد.به علت نزدیکی به شهر شغل تعداد زیادی از افراد این روستا در شهر کرج قرار دارد وبرای کار به شهر می روند ناگفته نماند که تعداد زیادی از افراد به شهر مهاجرت کرده اند وفقط برای تفریح ومراسماتی مانند عزاداری در محرم به روستا بر می گردند.این روستا مردمانی بافرهنگ و باسواد دارند.

057-1 روستای خوزنکلا کرج

بعد از ساخته شدن سد کرج در بالای این روستا خانه های سازمانی در این روستا بنا گردیید که محل زندگی کارکنان سازمان آب بود. جای زیبا و دیدنی، که بالای پیست خور قرار گرفته. بعد از دو ساعت پیاده روی در بین باغات سبز و زیبا به آبشارهای دو قلوی خوزنکلا میرسید که یکی از آنها بسیار پر آبه. با ادامه ی راه به دشت های بسیار زیبا و بعد از آن به مسیر قله ی پهنه حصار و روستای سنگان میرسید.

مردمان محور چالوس مهمان نوازند که به خوبی از گردشگران میزبانی می‌کنند. گردشگران مطمئن باشند از سفر به روستاهای چالوس و هم صحبتی با ساکنان این منطقه پشیمان نمی‌شوند و با کوله‌باری از خاطرات خوش چالوس را ترک خواهند کرد.

-خوزنکلا000-1 روستای خوزنکلا کرج

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *