جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای تپه تی

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ آذر ۱۳۹۹

روستای تپه تی ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دورود در استان لرستان ایران است.این روستا به دلیل شرایط خاص طبیعی اش  دارد و همچنین قرار گرفتن این روستا در جوار امامزاده عبدالله ، سالانه افراد زیادی جهت زیارت و گذراندن اوقات فراغت خود به روستای تی سفر میکنند.این روستاها به مرکزیت روستای عمارت زیر نظربخش مرکزی شهرستان دورود اداره می‌شوند.روستای تپه تی در دهستان دورود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۱ نفر  بوده‌است .

روستای تی تبپه روستای تپه تی

منطقهٔ هلور از لحاظ جغرافیایی منطقه ای کوهستانی با پوشش جنگلی درخت بلوط است که در ۳۵ کیلومتری شهرستان دورود قرار گرفته‌است.روستاهایی که در این منطقه واقع اند عبارتند از:چم چیت، برآفتاب، دره چنار، جله،عمارت و روستای تی .این منطقه خصوصاً روستای تی که آخرین روستا هم هست و در نزدیکی درهٔ نیگا قرار دارد، چشم نوازی‌های فراوانی دارد. اغراق نیست اگر این روستا و در کل شهرستان دورود را پایتخت طبیعت ایران بنامیم. روستای تی درمیان سلسله جبال اشتران کوه(آلپ ایران)قرار گرفته‌است که زیبایی‌های خاصی را به این روستا بخشیده‌اند.کوه‌هایی مثل؛هفت کوه، ریل، سرسبز و دنباله‌های کوه پریز.

روستای تپه تی1 روستای تپه تی

از لحاظ شرایط طبیعی واز لحاظ جغرافیایی،منطقه ای کوهستانی با پوشش جنگلی درخت بلوط، مو، زالزالک، اورس،پسته وحشی،کیکم،شن،چنار،گلابی و ..است که دارای زمستان هایی سرد و تابستان هایی معتدل است.اوج زیبایی روستا در فصل بهار،مخصوصا اردیبهشت ماه می باشد.

چین خوردگی های کوه ها از یک طرف و خشونت رودخانه ی گهر رود از طرف دیگر سبب پیدایش دره های پر شیب و وی شکلی مثل دره ی نیگاه شده است.  رودخانه ی گهر رود با زلالی آبش روان آدمی را از هیاهوی زندگی شهری پاک کرده و سیقل می دهد و به همراه درختان سر به گریبان برده و دست به دست هم داده محیطی آرام و خنک را برای خانواده هایی که از سر و صدای زندگی شهرگریزانند فراهم می کند.بیشه های فراونی که در مجاور این روستا قرار دارند سالانه پذیرای زائرین بسیاری است که به زیارت امام زاده عبدالله می آیند.

روستای تپه تی4 روستای تپه تی

جاده ای که این منطقه را به شهرستان دورود وصل می کند تا سال‌های اخیر خاکی بود اما هم اکنون بخش اعظم این جاده دردست تعمیر است بخشی از آن نیز آسفالت شده‌است. مردم روستای تی اکثراً از طریق پرورش ماهی امرار معاش می‌کنند. بعضی هم به پرورش دام مشغولند.

متاسفانه به دلیل نبود زیر ساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری، هجوم بیش از حد علاقه‌مندان به طبیعت در فصل تابستان به این منطقه و عدم مسولیت پذیری گردشگران محترم، طی سالیان اخیر صدمات جبران ناپذیری به جنگل‌های این منطقه وارد شده‌است. عدم تعریض مناسب جاده و حجم بالای ترافیک در فصل تابستان، جاده ای که این منطقه را به شهرستان دورود وصل می‌کند را بسیار خطرناک ساخته است. از طرفی به دلیل عدم وجود فرهنگ گردشگری بین مراجعین به این منطقه، حجم عظیمی از مواد آلوده و ارد رودخانه می‌شود که کسب و کار مردم این مناطق که پرورش ماهی است را مختل کرده‌است. لذا از مسولین محترم محیط زیست و سازمان‌های مسول در شهرستان دورود انتظار می‌رود که با ساماندهی به وضعیت این منطقه، از نا بودی یکی از بکرترین و مهم‌ترین ذخایر حیات و حش، مراتع و جنگل‌های کشور جلوگیری کنند.

روستای تپه تی2 روستای تپه تی

هر فصل سال که قصد سفر به لرستان را داریم، به ویژه اگر اهل طبیت‌گردی هستیم، لازم است لباس گرم همراه‌مان داشته باشیم. مثل کل استان لرستان، زمستان‌های روستای تی لرستان هم سرد است و در فصل‌های دیگر هم هوا آنقدر‌ها گرم نمی‌شود.کفش مناسبی که بتوانیم در جنگل و کوه هم بپوشیم باید همراه‌مان باشد.

بهترین فصل سفر

روستای تی لرستان زمستانی سرد و برفی دارد و بهار و تابستان، آب‌و هوایش معتدل است. خیلی‌ها بهترین فصل سفر به این روستا را بهار و تابستان می‌دانند. یعنی وقتی که جنگل‌های بلوط سبز شده‌اند و چشمه‌ها از کوه‌های اطراف روستا می‌جوشند و به پایین می‌آیند. اما اگر عکس‌های زمستان برفی این روستا را هم ببینیم، شاید وسوسه شویم سرمای کوهستان‌های لرستان را به جان بخریم و به دل جاده بزنیم.

روستای تپه تی3 روستای تپه تی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *