جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای آقبلاغ شهرکرد

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹

روستای آقبلاغ شهرکرد ، روستایی از توابع بخش لاران در استان چهارمحال و بختیاری می باشد . این روستا در ۲۴ کیلومتری مرکز استان چهارمحال و بختیاری (شهرستان شهرکرد) و ۱۹ کیلومتری شهر سورشجان (مرکز بخش لاران) واقع گردیده است.در مورد پیشینه نام این روستا می توان گفت ، آقبلاغ ؛ یک کلمه به زبان ترکی می‌باشد و معنی آن چشمه سفید است.( آق : بمعنی سفید و بلاغ: بمعنی چشمه ) اما فلسفه نامگذاری این روستا بیشتر به دوره خان و اربابی بازمیگردد.

روستای آقبلاغ شهرکرد روستای آقبلاغ شهرکرد
گویش مردم روستای آقبلاغ شهرکرد به دو زبان ترکی و فارسی می‌باشد.آقبلاغ با دارابودن پیشینه درخشان در باب فرهنگ و پرورش نخبگان اعم از (پزشکان،اساتید دانشگاه،مخترعین،گویندگان خبر،شهرداران،بخشداران،معاونین و مدیران کل ادارات و سازمان‌ها در کشور)،همواره زبان زد خاص و عام بوده‌است. متأسفانه کم کاری در باب اطلاع‌رسانی منجر به این شده که روستا به خوبی در اذهان جامعه و آیندگان معرفی نشده باشد.

روستای آقبلاغ شهرکرد 2 روستای آقبلاغ شهرکرد

براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن از ۳۴۳ نفر (۹۲ خانوار) به ۲۰۸ نفر (۶۹خانوار) در سال ۱۳۹۵ کاهش یافته‌است. روستای اقبلاغ هم‌اکنون به علت مهاجرت اغلب ساکنین به شهر برای پیشرفت در کار و تحصیل، رونق و آبادانی سابق خود را دارا نمی باشد،اما خوشبختانه با اقدامات خوب مسئولین بافت روستا در حال نوسازی بوده و چندی از ساکنین برای سکونت تابستانه خود هر ساله به روستا بازگشته و شور و حال خاصی را به آن می بخشند. اقدامات خوب دهیاری روستا در جدول کشی و آسفالت مجدد خیابان‌ها و کوچه‌ها به چهره روستا زیبایی دوباره‌ای را بخشیده است.

با توجه به موقعیت و ارتفاع روستا از سطح دریا،توصیه ما به شما این است که هرگز آسمان شب‌های پر ستاره اقبلاغ را از دست ندهید. زیبایی آسمان منقش به ستارگان در این روستا،یکی از کم نظیرترین جلوه‌های خدادادی می‌باشد که منجمان بسیاری را به سمت خود مجذوب نموده‌است.

روستای آقبلاغ شهرکرد 1 روستای آقبلاغ شهرکرد

بارقه‌ای از لطف و رحمت الهی؛طبیعت سرسبز بهاری روستا است که منجر به ایجاد شغل تعداد کثیری از روستاییان به کشاورزی و دامپروری شده‌است. از محصولات کشاورزی این روستا می‌توان به کشت گندم،جو،انگور،بادام،گردو،البالو،زرد الو،لوبیا و… اشاره نمود ،که گردوی این روستا به‌دلیل ظرافت و شکنندگی راحت بسیار معروف می‌باشد.

در برخی از نقاط روستا دیوارهای کاه گلی با شاخه‌های اویزان انگور و گل محمدی به چشم می خورد،که عطر آن‌ها حس جالبی را برای شما رقم می زند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 2.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن مرادی آقبلاغی

    هیچ زمانی زادگاه خود را فراموش نکند و برای آبادانی آن تلاش کنید ،

    ۶ دی, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • امیرعلی

    من هم هیچ وقت از شب های پر ستاره و زیبای روستای آقبلاغ دل نمی کنم

    ۱۶ بهمن, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • علیرضا

    روستا خودمونه??

    ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *