جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستاهای شبستر ( معرفی ۷۶ روستای شبستر )

تاریخ بروزرسانی :
۹ مهر ۱۴۰۱

روستاهای شبستر را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد . ابتدا با شهرستان شبستر آشنا و سپس به معرفی ۷۶ روستای شبستر می پردازیم .شهرستان شَبـِستَر از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی در ایران است. مرکز این شهرستان شهر شبستر است.شهرستان شبستر در غرب آذربایجان شرقی با وسعت ۲۷۵۰ کیلومتر مربع قرار گرفته و در بین شهرستان‌های مرند، تبریز، ورزقان، اسکو، خوی، سلماس و دریاچه ارومیه قرار گرفته‌است. شهرستان شبستر از شهرستان‌های واقع در جادهٔ ترانزیت تبریز – ارومیه بوده و در مسیر خط آهن ایران – ترکیه واقع شده‌است. کوه میشوداغی با جهت شرقی–غربی با طول بیش از یکصد کیلومتر و عرض سی کیلومتر مانند دیواری سرتاسر شمال منطقه را می‌پوشاند و این شهرستان را از شهرستان مرند و خوی جدا می‌کند. این کوه‌ها در امتداد کوه‌های ارسباران قرار گرفته و بلندترین قله آن علی علمدار می‌باشد.

شبستر، شهرستانی دانشگاهی است که به‌رغم جمعیت اندک مرکز آن، دانشجوی بسیاری در خود جا داده‌است. دانشگاه آزاد اسلامی دارای چهار واحد در شهرهای آن است دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد صوفیان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خامنه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تَسوج، دانشگاه پیام نور مرکز شبستر و دانشگاه پیام نور واحد بنیس و دانشگاه جامع علمی کاربردی شبستر از دانشگاه‌های این شهرستان است.

روستاهای شبستر روستاهای شبستر ( معرفی 76 روستای شبستر )

جمعیت این شهرستان طبق سرشماری سال ۹۵ نفوس و مسکن ۱۳۵٬۴۲۱ نفر بوده‌است.بندر شرفخانه، دریاچه ارومیه، و کوه‌های می‌شو داغ با آبشار سرکن دیزج، از مظاهر طبیعی این شهرستان هستند.

از لحاظ کشاورزی، تولید هلو و صیفی جات و آلبالو و گردو و بادام گندم در شندآباد گندم و انگور در صوفیان، پیاز در زیناب و نظرلو، آلبالو درتسوج و سیب ایوند معروف است. کارخانجات سیمان صوفیان، کوره‌های آجرپزی وایقان، کارخانه نساجی خامنه، کارخانه‌های ماکارونی وارد سازی، شهرک سرمایه‌گذاری خارجی و شهرک مصالح ساختمانی از مشخصه‌های صنعتی این شهرستان هستند. شهر فرهنگی وهنری کوزه کنان که به مهد سفال ایران معروف بوده و هنرسفال در شهر کوزه کنان رونق زیادی دارد شهر فرهنگی، تاریخی خامنه و درختان چنار کهنسال آن و همچنین شهر کوزه‌کنان به ساخت سفالینه شهرت دارد و محصولات سفالین آن به اکثر نقاط کشور صادر می‌شود و شهر شندآباد که به قطب هلوی کشور شهرت دارد و بیش از صد نوع هلو دارد.

محمد باقی هنرمند و خواننده معروف آذربایجانی که محبوب ترین آهنگ های تیم پرهوادار تیراختور آذربایجان، از قبیل تیراختور سنی دییللر و تیراختورسوز نفایدا را خوانده، متولد و بزرگ شده در بندر شرفخانه یکی از شهرهای شهرستان شبستر میباشد، آهنگ اورمو گولی این خواننده معروف که برای دریاچه ارومیه خوانده ، چندین بار از کانال های ماهواره ای پخش شده است.

روستاهای شبستر 2 روستاهای شبستر ( معرفی 76 روستای شبستر )

فهرست

تقسیمات کشوری

مرکز شهرستان: شبستر
بخش مرکزی شهرستان شبستر
مرکز بخش: شبستر
دهستان سیس
دهستان گونی شرقی
دهستان گونی مرکزی
شهرها: بندر شرفخانه، خامنه، دریان، سیس، شبستر، شندآباد، علیشاه، کوزه‌کنان و وایقان.

 شبستر 3 e1664554836947 800x496 روستاهای شبستر ( معرفی 76 روستای شبستر )

بخش صوفیان
مرکز بخش: صوفیان
دهستان چله خانه
دهستان رودقات
دهستان میشو جنوبی
شهرها: صوفیان

بخش تسوج
مرکز بخش: تسوج
دهستان چهرگان
دهستان گونی غربی
شهرها: تسوج

روستاهای شبستر 1 روستاهای شبستر ( معرفی 76 روستای شبستر )

تاریخ و فرهنگ

شبستر زادگاه شاعران و عارفان بسیاری نظیر شیخ محمود شبستری، شیخ محمد خیابانی و میرزا علی معجز شبستری است. شیخ محمود شبستری، متوفی به سال ۷۲۰ هجری قمری، در آن شهر مدفون است و امیر تیمور به سال۷۷۸ ه‍.ق بعد از تسخیر تبریز به زیارت قبر او رفته‌است. میرزا علی معجز شبستری، معروف به معجز شبستری، در سال ۱۲۵۲ هجری شمسی در شبستر که در آن زمان قصبه‌ای کوچک بود، متولد شد. وی فرزند حاجی آقا از تاجران بزرگ شبستر و پدر بزرگش حاجی میرزا بابا حاکم شبستر بود. وی دو برادر بزرگتر از خودش به نام‌های حسن و حسین داشت که به استانبول رفت و آمد داشتند. میرزا علی معجز در شبستر در نزد شخصی به نام آخوند ملا علی با اصول قدیم تحصیل کرده‌است. معجز برای تأسیس یک مدرسه دخترانه با اصول امروزه برای دختران شبستر خیلی تلاش نمود و بالاخره با مساعدتهای رئیس فرهنگ وقت تبریز بنام آقای دکتر محسنی عماد السلطنه، اولین مدرسه دخترانه را در قصبه شبستر ایجاد نمود.
شهرستان شبستر تا عصر قاجاریه جزو املاک قاجاران بوده و بعد از انقراض این سلسله املاک و دارائی شاه جزو املاک دولتی درآمد. تا اینکه در سال ۱۳۱۱ این ناحیه از عرصه دولت درآمده و به مالکین رقبات (ارثی)انتقال داده شده‌است. آذربایجانی‌ها ساکنین این منطقه هستند و به زبان ترکی آذربایجانی تکلم می‌کنند.

روستاهای شبستر 5 روستاهای شبستر ( معرفی 76 روستای شبستر )

ویژگی‌های طبیعی

کوه میشو که در گذشته از نظر تنوع گونه‌های زیستی منطقه‌ای ارزشمند به حساب می‌رفت و اکنون با تخریب زیستگاه‌ها و کم شدن شمار جانداران روبرو است.کوه میشو در اکوسیستم آذربایجان زیستگاهی پیرامونی و پشتوانه‌ای برای بقای بیوتای اندمیک آذربایجان محسوب می‌شود. وجود بیش از ۳۸۵ گونه گیاه شناخته شده و پوشش گیاهی و تنوع گونه‌ای اندمیک مخصوص و منحصر به می‌شو بیانگر ارزش و اهمیت پوشش گیاهی این منطقه‌است.منطقه میشو از لحاظ قرار داشتن در میان مناطق حفاظت شده مرکان و منطقه شکار ممنوع یکانات از سمت شمال و شمال غربی و پارک ملی دریاچه ارومیه از سمت جنوب، و داشتن فون جانوری تنوع زیستی (بیوم) ارزشمند دارای اهمیت فراوانی است.
شیخ محمود شبستری، شیخ محمد خیابانی و حاج مهدی کوزه کنانی (مشهور به ابو المله و از فعالان مشروطه) از مشاهیر این منطقه هستند.

روستاهای شبستر 6 روستاهای شبستر ( معرفی 76 روستای شبستر )

جاذبه‌های تاریخی، مذهبی

مقبرهٔ شیخ محمود شبستری
مقبرهٔ امامزاده ابراهیم
مقبرهٔ امامزاده امامزاده پیر محمود
مقبرهٔ شیخ محمود شبستری
مقبرهٔ سید ابن میریعقوب بندر شرفخانه
مقبرهٔ عاشیق قشم

روستاهای شبستر 4 روستاهای شبستر ( معرفی 76 روستای شبستر )

روستاهای شبستر

روستای آق‌کهریز

روستای آق‌کهریز یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سیس بخش مرکزی شهرستان شبستر واقع شده‌است.اهالی این روستا به دامداری و کشاورزی مشغول هستند و شهرک ارونق در این روستا قرار دارد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۷۰ نفر بوده‌است.

روستای آلوچه‌ملک

روستای آلوچه‌ملک یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است[۲]که در دهستان رودقات بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۰ نفر بوده‌است.آلوچه ملک یعنی ملک یا سرزمین آلوچه و به دلیل فراوانی آلوچه در این روستا این اسم را بر روی آن نهاده‌اند.ناحیه‌ای کوهستانی و معتدل است. از چشمه مشروب می‌شود و راه آن آسفالت است.محصولات این روستا غلات، حبوبات و مرکبات است. اهالی به کشاورزی و گله داری، گذران می‌کنند و مشهورترین میوه این روستا آلوچه است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۴ نفر بوده‌است.

روستای الماس

روستای الماس یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گونی غربی بخش تسوج شهرستان شبستر واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۲۶ نفر بوده‌است.

روستای امستجان

روستای امستجان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان چهرگان بخش تسوج شهرستان شبستر واقع شده‌است. شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی، باغبانی و دامداری است.این روستا در ضلع شمالی دریاچه ارومیه در دامنه کوه میشو واقع شده و در حدود ۷ کیلومتر از شهر تسوج فاصله دارد. روستای امستجان از شمال با روستاها و شهرهای شهرستان مرند، از جنوب با شهر تسوج و دریاچه ارومیه، از شرق با روستای انگشتجان و از غرب با دهستان چهرگان همسایه می‌باشد.
روستای امستجان دارای محصولات کشاورزی زیر می‌باشد:گردو، گیلاس ،زرشک، آلبالو، بادام، فندق، زردآلو، گوجه سبز، سیب؛ هلو و انگور.
در پنج شنبه‌های آخر هر سال،مردم روستای امستجان در کنار مزار گذشتگانشان برای شادی روحشان فاتحه‌ای می خوانند و خیرات می‌کنند.در ایام محرم اهالی روستای امستجان به مساجد می آیند و سوگواری می‌کنند و دسته‌ای هزار نفره تشکیل می دهند.
در شب عید در روستای امستجان مراسم شال اندازی صورت میگیرد،که یکی از رسومات کهن این روستا است.

 1 e1664530079622 800x526 روستاهای شبستر ( معرفی 76 روستای شبستر )

 2 e1664530092120 800x390 روستاهای شبستر ( معرفی 76 روستای شبستر )

امستجان 800x600 روستاهای شبستر ( معرفی 76 روستای شبستر )

روستای امند

روستای امند روستایی در دهستان رودقات بخش صوفیان شهرستان شبستر استان آذربایجان شرقی واقع شده است. این‌روستا دارای یک سدخاکی توریستی می‌باشد که‌آب‌باغ‌های امند از این‌سد می‌باشد.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۱٬۶۶۴ نفر (۵۷۷خانوار) بوده‌است.

روستای امیرذکریا

روستای امیرزکریا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سیس بخش مرکزی شهرستان شبستر واقع شده‌است. این روستا از سمت شمال با کوه میشو، از جنوب با روستای زنگی و ملک‌زاده، از غرب با شهر سیس و از شرق با روستای گل آباد همسایه است. یکی از محاسن این روستا نسبت به روستاهای دیگر قرار گیری آن در کنار اتوبان شبستر- صوفیان (جاده ترانزیت تبریز ارومیه) است که منجر به سهولت رفت و آمد روستائیان می‌شود. به دلیل خشکسالی چند سال اخیر اکثر جوانان روستا به شهرهایی مثل تهران و تبریز کوچ کرده‌اند. روستای امیرذکریا دارای دو چشمه است که یکی از آنها به دلیل بی‌توجهی خشک شده‌است و تمام آبیاری زمین‌های روستا از چشمه اصلی روستا صورت می‌گیرد. از محصولات کشاورزی این روستا می‌توان بادام سیب آلبالو و گردو را نام برد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۶۵ نفر بوده‌است.

روستای اندبیل

روستای اندبیل یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان چله‌خانه بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است.روستای ییلاقی اندبیل در ۹ کیلومتری شمال شرق صوفیان و ۴۰ کیلومتری شمال غرب تبریز قرار گرفته‌است. این روستا از سمت شمال به روستاهای النجق، زرغان و نوجه‌ده، از سمت شرق به روستاهای کلاش و گروس، از سمت غرب به روستای قره‌آغاج و از سمت جنوب به شهر صوفیان محدود می‌شود. آب و هوای اندبیل در تابستان معتدل و در زمستان سرد است. این روستا دارای سابقهٔ طولانی سکونت می‌باشد بر اساس سرشمار ۱۳۸۵ جمعیتی در حدود ۲۰۰ خانوار و ۷۴۰ نفر را در خود جای داده‌است.روستای اندبیل در طول جغرافیایی ۳۸ درجه و ۲۱ دقیقه و ۳۰ ثانیهٔ شمالی و عرض جغرافیایی ۴۵ درجه و ۵۹ دقیقه و ۳۰ ثانیهٔ شرقی قرار گرفته و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۶۶۰ متر می‌باشد.مساحت کل زمین‌های تحت تملک این روستا حدود ۶۰ کیلومتر مربع و در ابعاد ۱۰ کیلومتر در ۶ کیلومتر می‌باشد.

اندبیل 1 800x600 روستاهای شبستر ( معرفی 76 روستای شبستر )

اندبیل 2 800x600 روستاهای شبستر ( معرفی 76 روستای شبستر )

اندبیل 800x600 روستاهای شبستر ( معرفی 76 روستای شبستر )

روستای انگشت‌جان

روستای انگشت‌جان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان چهرگان بخش تسوج شهرستان شبستر واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱۳ نفر بوده‌است.

روستای ایوند

روستای ایوند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رودقات بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است.این روستا دارای مناطق بکر و بی نظیری است که هر بیننده ای را به شگفت وا می‌دارد. چشمه های متعدد،رود های جاری و سرسبزی وصف ناپذیر آن،روح هر انسانی را تسکین میدهد.از مناطق دیدنی و تفریحی آن می‌توان به سریل، کهل دره و قلعه لر و قعله جیخ اشاره کرد.محصولات تولیدی:سیب، گردو، زردآلو، گوجه سبز و شلیل و هلو و…سیب های این روستا زبان زد عام مردم بومی آن منطقه هست. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۱۲ نفر بوده‌است.

روستای باغ‌وزیر

روستای باغ‌وزیر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشو جنوبی بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۰۲ نفر بوده‌است.

روستای بنیس

روستای بنیس یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گونی شرقی بخش مرکزی شهرستان شبستر واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۰۹نفر بوده‌است.بنیس تنها روستایی است که دانشگاه دارد و مردم آن بی سواد نیستند و همه نیز شاغل هستند، همچنین نام دیگر روستا که بین مردم شهرت دارد؛ «روستای لاکچری» است.روستای بنیس در ۵ کیلومتری شمال شبستر، ۶۵ کیلومتری شمال غرب تبریز و در دامنهٔ جنوبی کوه‌های میشو قرار گرفته‌است.
کمربندی از باغات سرسبز که به وسیلهٔ آب قنات و جویبارهای تشکیل‌شده از کوهساران سیراب می‌شوند، این روستا را محاصره کرده‌اند. شکل ظاهری روستای بنیس از نوع متمرکز می‌باشد. میدان بزرگ این روستا در مرکز و مسجد، حمام عمومی و مغازه‌ها گرداگرد آن جای گرفته‌اند و از ضلع جنوبی میدان توسط یک جادهٔ آسفالت به شبستر متصل می‌شوند.
جمعیت روستای بنیس در سرشماری ۱۳۹۵ ایران ۷۰۹ نفر (۲۹۶ خانوار) بوده و در فصل تابستان جمعیت این روستا افزایش قابل توجهی دارد، به حدود هزار نفر می رسد. کشاورزی در بنیس از سالیان دور وجود داشته و در حال حاضر نیز کم و بیش ادامه دارد و از محصولات کشاورزی این روستا می توان به مغز گردو و بادام اشاره کرد. در قرن نوزدهم اغلب مهاجرت‌ها از این روستا به شهرهایی نظیر استانبول، باکو و تفلیس بوده و بعد از انقلاب بلشویکی روسیه مسیر مهاجرت بیشتر در درون کشور و به شهرهایی چون آبادان، اهواز و تهران انجام می‌گرفت. اکثریت آنان در تولید مواد غذایی قنادی یا چاپ اوزالید و تجارت کاغذ فعالیت دارند.

روستای بیگجه‌خاتون

روستای بیگجه‌خاتون یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سیس بخش مرکزی شهرستان شبستر واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۳۵ نفر بوده‌است.

بنیس 1 600x800 روستاهای شبستر ( معرفی 76 روستای شبستر )

بنیس 2 800x600 روستاهای شبستر ( معرفی 76 روستای شبستر )

بنیس 800x600 روستاهای شبستر ( معرفی 76 روستای شبستر )

روستای پردول

روستای پردول یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رودقات بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۲ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌کند (چله‌خانه)

روستای تازه‌کند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان چله‌خانه بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است.

روستای تازه‌کند (رودقات)

روستای تازه‌کند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رودقات بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است.

روستای ترپ

روستای ترپ یا تیرب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رودقات بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است.محل سکونت اهالی این روستا در کوهپایه بوده و توسعه ی خانه‌های روستا بیشتر به سمت شرقی روستا متمایل است.این روستای سرسبز دارای پتانسیل‌های گردشگری‌ از جمله گورستان تاریخی ، امامزاده و طبیعت غنی بوده و انواع میوه‌های منطقه کوهستانی و سرد سیری و دیمی در آن کشت می‌شود ؛ و وسعت کشت بادام دیمی دیرگل ان قابل توجه است.شغل اغلب افراد روستا کشاورزی و باغداری و دامداری می‌باشد.محصول اصلی این روستا سیب، گردو و زرد آلو می باشد.مدرسه ی ابتدایی ۶ کلاسه ، پست بانک و مرکز مخابرات ، خانه سلامت ، مسجد جامع ، حسینیه ، و فروشگاه‌ها از جمله اماکن رسمی و مهم این روستا می ‌باشند.
بر اساس یافته های باستانشناسی ، قدمت این روستا به ۲ الی ۳ هزار سال پیش برمی گردد. سفالینه ها و کتیبه های بسیاری از دوره ایلخانی از این روستا به دست آمده که نشانگر شکوه این روستا در آن دوره است. به گفته اهالی، در کنار روستای ترپ یا تیرپ، روستایی با نام تاپ قرار داشت که امروزه از بین رفته است. از سنگ قبرهای این روستا می شود فهمید که زمانی جزو مراکز مهم بوده چراکه این نوع سنگ قبرها در یک روستای معمولی یافت.
این روستا دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری می باشد که می توان به موارد زیر اشاره نمود:
۱. قیز قلعه
۲.حمام تاریخی
۳. گورستان باستانی
۴.قوچ های سنگی
۵. بقایای برج مقبره
۶. صخره های قیه
۷. بقعه پیر
۸. چشمه پیر بابا
۹. بافت پلکانی روستا
۰. منطقه سرسبز لتوار
براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۲۶ نفر بوده‌است.

روستای توپچی

روستای توپچی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان چهرگان بخش تسوج شهرستان شبستر واقع شده‌است.این روستا از غرب به روستای قزلجه از شرق روستای چشمه کنان از جنوب جاده اصلی ریل راه‌آهن و دریاچه ارومیه و از شمال به کوه‌های میشو (میشو داغی و طبیعت بکر منتهی می‌شود.اکثر محصولات روستا: آلبالو، گیلاس، سیب، گردو، بادام، گندم و … که هم برای مصرف شخصی و هم جهت عرضه در بازار محلی کاشت و برداشت می‌شود. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۰۲ نفر بوده‌است.

روستای تیل

روستای تیل یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گونی غربی بخش تسوج شهرستان شبستر واقع شده‌است. این روستا مرکز دهستان گونی غربی می‌باشد. جمعیت تیل در سال ۱۳۴۵ بالغ بر ۲٬۹۰۰ نفر بوده که از شهرهای چابهار و بوشهر آن زمان بزرگ‌تر و پرجمعیت‌تر بوده‌است. همچنین جمعیت این روستا طبق آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، ۳۳۰۳ نفر بوده و دارای ۱۱۵۰ خانوار است.دربارهٔ معنی نام این روستا، تیل در زبان سومری_تُرکی باستان به معنای زندگی و حیات دوباره آمده‌است.از مکان‌های گردشی تفریحی تیل می‌توان به آوازان، چشمه دریل، زَردَ دَلیهی، شورگول (سد تیل)، لوه کهریزی، پاشاسوودی، گوورچین داشی، قرخ ایاخ، گلین قیه، جنگی جولی، یئن کهریز، زیوه، شابادن، تیه لیه و قره داشلی نام برد. رودخانهٔ فصلی تیل در سمت شمالی آن جاری می‌باشد.
حمدالله مستوفی در کتاب نزهة القلوب در قرن هشتم هجری قمری فراوانی نعمت این منطقه را ستوده و مینویسد ” ناحیه ارونق وانزاب در غرب تبریز حاصل نیکو دارد از جمله: انگور ، غله ، میوه درختی و تیل هم جزو آن دهات است”. تیل در لغت به معنی خال ونقطه است و در فرهنگ باستان گفته شده که هر کلمه ای در زبان اوستا با حرف “ت” آغاز شود به شهر یا روستا اطلاق می شود.
در حال حاضر تیل با جمعیت بالغ بر سه هزار نفر در زمره ی آباد ترین دهستان های منطقه گونئی غربی و مرکز دهستان گونئی غربی می باشد. قدمت تاریخی آن تا حال حاضر مشخص نگشته و چون روی خط زلزله قرار دارد تا به حال سه بار موقعیت مکانی آن عوض شده است. از دوران قبل از اسلام آثاری در خانه های ویرانه و قبرستان (گوران) (گلین قلعه) و (کافر قلعه) بجای مانده است.
مقبره سید حسین کوه کمری از نوادگان سیدالساجدین امام زین العابدین در قسمت شمال غربی تیل به طرف روستای حیدرآباد قرار دارد. این بزرگوار حدود سیصد سال پیش از منطقه قره داغ اهر ارسباران همراه خانواده و پدرشان به این منطقه مهاجرت نموده و در اینجا سکنا گزیده بودند.
مولانا محمد تیلی عارف نامدار قرن هشتم آذربایجان که در دربار هولاکوخان نیز بوده (فتوای او درباره حروفیه که شرحش در کتاب کوی سرخاب تبریز و روضات الجنان هم آمده، معروف بوده است) از مفاخیر این روستا محسوب می گردد.
در حوزه فرهنگ کتابخانه حضرت ولی عصر تیل با چند هزار جلد کتاب در فضایی به مساحت ۲۰۰ مترمربع توسط فرهنگ دوستان و خیرین دایر و درحال خدمت رسانی به اهالی روستا است.
مهاجرت اهالی روستا که عموما به دلیل خشکسالی ها واز رونق افتادن فعالیت های کشاورزی و دامداری که اقتصاد قالب اهالی روستا بودند رخ داده است، بیشتر به شهرهای تهران و ارومیه بوده لیکن علیرغم فاصله ایجاد شده، مردم موطن خویش را فراموش نکرده و تشکل هایی را ایجاد نموده اند که مهمترین آنها حسینیه اهل البیت تیلی های مقیم مرکز و حسینیه انصارالحسین ارومیه است.این تشکل ها ضمن کمک به اتحاد اهالی منطقه مساعدت مؤثری را در عمران وآبادی روستا می نمایند.اولین بار در سال ۱۳۵۷ خانه ی مدرن روستا توسط حاج احمد عادلی در میدان اصلی تیل بنا شد.

روستای چراغلو

روستای چراغلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رودقات بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است. این روستا از سمت شمال با روستاهای آلوچه‌ملک و تازه‌کند و از سمت جنوب با روستای موجومبار همسایه‌است.

روستای چشمه‌کنان

روستای چشمه‌کنان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در بخش تسوج شهرستان شبستر واقع شده‌است.تاریخچه پیدایش این روستا نامعلوم و قدمت آن بسیار زیاد است. همانگونه که از نام آن پیداست محل جوشش چشمه های طبیعی کوهستانی بوده است .یکی از معادن پرمغز مس ایران در آن واقع شده است و دلیل سرخی خاک آن نیز همین می باشد .

روستای چله‌خانه سفلی

روستای چله‌خانه سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان چله‌خانه بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۶۷ نفر بوده‌است.

روستای چله‌خانه علیا

روستای چله‌خانه علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان چله‌خانه بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است.این روستا در مجاورت نیروگاه صوفیان قرار دارد.

روستای چهرگان

روستای چهرگان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان چهرگان بخش تسوج شهرستان شبستر واقع شده‌است.در زبان آذری، زبان بومی آذربایجان پیش از ورود ترکی، حرف «س» فارسی در آغاز واژه‌ها تبدیل به «چ» می‌شده‌است چنانچه سریش را در آن زبان چریش می‌گفتند. نام چهرگان نیز در زبان آذری به معنی سهرگان (مکان سهره‌ها) است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۹۷ نفر بوده‌است.

روستای حیدرآباد (تسوج)

روستای حیدرآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گونی غربی بخش تسوج شهرستان شبستر واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۳۷ نفر (۱۵۷ خانوار) می‌باشد.

روستای حیدرآباد (صوفیان)

روستای حیدرآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان چله‌خانه بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است.

روستای خواجه‌مرجان

روستای خواجه‌مرجان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان چله‌خانه بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۳۱ نفر بوده‌است.

روستای درویش‌بقال

روستای درویش‌بقال یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سیس بخش مرکزی شهرستان شبستر واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۶۷ نفر بوده‌است.

روستای دیزج‌خلیل

روستای دیزج‌خلیل یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گونی شرقی بخش مرکزی شهرستان شبستر واقع شده‌است.و طبق سرشماری سال ۱۳۸۵ با جمعیتی معادل ۲۹۴۱ نفر پرجمعیت‌ترین روستای شهرستان می‌باشد که از چهار محله به نام‌های دیزه، غیبیلو، مریلو و علیا تشکیل یافته‌است.روستای دیزج خلیل از قدیمی ترین روستاهای دارای مدرسه نوین در استان و همچنین کشور میباشد.این روستا در فاصله ۲ کیلومتری از مرکز شهرستان و فاصله ۶۰ کیلومتری از مرکز استان شهر تبریز قرار گرفته‌است؛ و از شمال با روستای نوجه‌ده، از جنوب با شهر وایقان، از شرق با روستای آق کهریز و روستای علیشاه و از طرف غرب با باغات شبستر و وایقان همجوار است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۱۳۷ نفر بوده‌است.

دیزج خلیل 1 800x520 روستاهای شبستر ( معرفی 76 روستای شبستر )

دیزج خلیل 2 800x600 روستاهای شبستر ( معرفی 76 روستای شبستر )

دیزج خلیل 800x600 روستاهای شبستر ( معرفی 76 روستای شبستر )

روستای رودقات

روستای رودقات یکی از دهستانهای بخش صوفیان شهرستان شبستر استان آذزبایجان شرقی است که دارای ۲۰ روستا به مرکزیت روستا ی امند است. خط آهن تبریز و جلفا و مرند از جنوب این دهستان عبور میکند.

روستای کهل

روستای کهل یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رودقات بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است.منطقه توریستی و ییلاقی خوش آب و هوا که مسیر منتهی به آبشار معروف گل آخور هم هست.یک غار دست ساز بشر به طول تقریبی ۶۰۰ متر در دامنه کوه (که شاید علت نام‌گذاری روستا نیز باشد)[نیازمند منبع] و آثار باستانی‌ای در گورستان روستا وجود دارند. در نزدیکی این روستا آثار و بقایای شهری باستانی به چشم می‌خورد.

روستای زبرلو

روستای زبرلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رودقات بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن حدود ۱۵ خانوار بوده‌است.

روستای زنگی

روستای زنگی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سیس بخش مرکزی شهرستان شبستر واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۳۹ نفر بوده‌است.

روستای زین‌آباد

روستای زین‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رودقات بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌ است.

بنابر گفته مرحوم علی حسین ثنایی، منطقه ” کول تپه ” روستای زین آباد که به ثبت ملی هم رسیده، مربوط به دوره ساسانیان می باشد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۸۷ نفر بوده‌است.

روستای زیناب

روستای زیناب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سیس بخش مرکزی شهرستان شبستر واقع شده‌است.روستای زیناب در مختصات جغرافیایی ۳۰″ ۵۲′ ۴۵°شرقی ۲۷″ ۹′ ۳۸°شمالی قرار دارد. این روستا دارای ۱۲۰۰ سکنه بوده و شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی است.کلمه زیناب از دو کلمه “زینه” به اضافه “آب” تشکیل شده است. “زینه” در زبان ترکی به معنی تراوش خود به خود آب بوده و ترکیب این دو کلمه با هم نشان دهنده پر آبی و جلگه بودن این روستا است که از قرار گرفتن مابین رشته کوه های میشو و دریاچه ارومیه مشهود است. با این حال، اکنون به دلیل خشک شدن آب دریاچه ارومیه و پایین رفتن سطح آب های زیرزمینی، این روستا با مشکل کم آبی مواجه است.روستای زیناب در سالهای اخیر به عنوان روستایی پر از عروس خردسال مشهور شده است. شغل اکثر مردم روستا کشاورزی است. محصول اصلی نیز تا چند سال پیش پیاز و گوجه فرنگی بود که به دلیل کم آبی و همچنین عدم ثبات قیمت این محصولات، مردم روستا را مجبور به تغییر کشت در زمین های کشاورزی نمود. در حال حاضر سطح روستا پر از باغات و درختان میوه پوشانده است که محصول اصلی آن را نیز میوه جاتی از قبیل هلو، شلیل، زردآلو و سیب تشکیل می دهد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۳۶ نفر بوده‌است.

روستای سار

روستای سار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رودقات بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۰۴ نفر بوده‌است.

روستای ساربانقلی

روستای ساربانقلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سیس بخش مرکزی شهرستان شبستر واقع شده‌است . مسافت زمینی ساربانقلي از شهر تبریز حدود ۶۰ كيلومتر مي باشد.عمده فعاليت هاي كشاورزی ساكنين اين روستا در زمينه هاي كشت، گوجه فرنگی، خيار ، سیب زمینی ، سیب ، شلیل ، الو ، هویج ، گندم ، گیلاس ، پیاز ، می شود. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۷۶نفر بوده‌است.

روستای سرکنددیزج

روستای سرکنددیزج یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشو جنوبی بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۲۸ نفر بوده‌است.

روستای سفیدکمر

روستای سفیدکمر (ایسمی کمر) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشو جنوبی بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است. طبق سرشماری ۱۳۸۵ دارای ۶۴۸ نفر جمعیت است.مختصات طول و عرض جغرافیایی روستای سفیدکمر در ۴۵ درجه و ۵۱ دقیقه طول شرقی و ۳۸ درجه و ۱۴ دقیقه عرض شمالی واقع است.راه‌های ارتباطی روستای سفید کمر با شهر صوفیان و با روستای همجوار می‌باشد که این روستاها شامل هارونیه، مهتر احمد، باغ وزیر، نعمت‌الله می‌باشد.
راه اصلی روستا از غرب جاده اصلی صوفیان – شبستر جدا شده‌است و پس از طی مسافتی به روستا می‌رسد. راه اصلی روستا به صورت آسفالته می‌باشد و ارتباط مردم را شهرهای صوفیان و شبستر و نیز روستاهای اطراف برقرار می‌کند.
راه‌های فرعی روستا که ارتباط آن‌ها را با روستاهای اطراف ایجاد می‌کند مثل روستاهای باغ وزیر، نعمت‌الله؛ و راه‌های فرعی روستا که از امتداد راه اصلی روستا نشأت گرفته‌اند و راه‌های ارتباطی مردم با قسمت‌های مختلف روستا هستند اعم از معبرهای درجه یک و درجه دو که به صورت خاکی و در برخی معابر آسفالته می‌باشند. فاصله جاده سفیدکمر تا مرکز صوفیان ۸ کیلومتر میباشد.روستا فاقد عبور خط آهن از جوار روستا می‌باشد.
اقلیم روستا
در حالت کلی ایران از نظر تقسیمات اقلیم به ۴ گروه: اقلیم معتدل و مرطوب (سواحل دریای خزر)، اقلیم سرد (کوهستانهای غربی)، اقلیم گرم و خشک (فلات مرکزی)، اقلیم گرم و مرطوب (سواحل جنوبی ایران) تقسیم شده که روستای سفید کمر در گروه اقلیم سرد و کوهستانی شمال غرب قرار دارد.
میزان تابش سالیانه و درجه حرارت متوسط بر روستا در طی سالیان متفاوت بوده و در برخی از سال‌ها بیشتر و در برخی از سال‌ها کمتر بوده‌است. حداقل میزان تابش و درجه حرارت ۱۱ و حداکثر آن ۱۶ می‌باشد و در طی سال‌های ۱۳۸۸–۱۳۶۴ از این میزان کمتر و بیشتر نشده‌است و در طول این سال‌ها همواره ما بین این اعداد گزارش شده‌است.
بادهای محلی و منطقه‌ای، جهت و سرعت باد و بادهای مطلوب و نامطلوب
مه یلی یا باد مه: این باد در فصل پاییز از سمت غرب به جنوب می‌وزد و در کل برای محصولات کشاورزی مفید است.
آغ یلی یا باد سفید: از جانب جنوب و اغلب در فصل بهار می‌وزد. در کل باد مفید و مطلوبی نیست. به دلیل نامطلوب بودن باد جنوب برای جلوگیری از وزش باد نامطلوب باغ‌ها در شرق روستا واقع شده و به دلیل وزش باد مه یلی اکثریت باغ‌های کشاورزی در شرق روستا واقع شده‌اند.
نوع خاک اراضی این منطقه اکثراً از نوع آهکی می‌باشد که به دلیل وجود سنگ‌های آهکی می‌باشد و به همین دلیل مزارع انگور در این روستا به وفور یافت می‌شود؛ و درجاهایی که خاک از نوع رسوبی یا خاک و آب مورد نیاز آب شور نباشد مزارع گندم و جو کشت می‌شود.جهت آبیاری اراضی و باغات در منطقه رودهای مختلفی وجود دارد که همگی آن‌ها فصلی و اتفاقی هستند و (۱۷ قنات وجود دارد). در منطقه علاوه بر رودخانه‌های فوق چشمه‌های زیادی هستند که برای تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی از آن‌ها سود می‌برند. علاوه بر آن‌ها در منطقه از قنات‌ها نیز برای آشامیدن سود می‌برند در روستای سفید کمر برای تأمین منابع آب آشامیدنی و کشاورزی خود از چشمه‌ها و قنات سود می‌برند. چشمه‌هایی که در ارتفاعات وجود دارد به درون روستا هدایت شده و به کمک شیر برداشت از آب آن‌ها برای آشامیدن و شرب استفاده می‌کنند و نیز برای آبیاری زمینهای کشاورزی این روستا دارای ۱۱ حلقه نیمه عمیق می‌باشد که از آب این چاه‌ها برای مزارع و باغات استفاده می‌شود.
حجم و نوع باغات درختی روستا
فعالیت کشاورزی در این روستا در زمینه فعالیت‌های زراعی و باغداری و دامداری و زنبورداری صورت می‌گیرد که دارای ۱۷۰ نفر افراد شاغل بوده که ۱۵/۷۲ درصد از کل شاغلین را شامل می‌شود. این روستا دارای باغ‌های درختی انگور، بادام، گیلاس، سیب و گردو می‌باشد. مقدار اراضی باغات روستا ۱۴۰ هکتار است. حجم و نوع اراضی غلات روستا در الگوی تولید زراعی غلات روستا محصولات گندم و جو کشت غالب را به خود اختصاص داده‌است. طبق استعلام جهاد کشاورزی راندمان تولید در هر هکتار گندم و جو آبی ۱۲۰۰ کیلوگرم گندم می‌باشد. کل شاغلین در این فعالیت‌ها ۱۲۰ نفر می‌باشد. مقدار اراضی زراعی روستا ۲۳۵ هکتار می‌باشد. حجم و نوع اراضی حبوبات روستا با اینکه در الگوی تولید زراعی محصولات گندم و جو بیشتر از بقیه محصولات کشت می‌شود اما کشت نخود نیز در اقتصاد روستا نقش مؤثری را ایفا می‌کند و به میزان ۱۸ تن برداشت می‌شود که کشت آن به صورت دیم می‌باشد. حجم و نوع اراضی صیفی جات روستا اراضی صیفی جات به‌طور وسیع کشت نمی‌شوند و به میزان اندک در کنار سایر محصولات برای معاش خود اهالی است و نقشی در اقتصاد روستا ندارد.

روستای سهرل

روستای سهرل یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رودقات بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰۹ نفر بوده‌است.

روستای شانجان

روستای شانجان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گونی شرقی بخش مرکزی شهرستان شبستر واقع شده‌است نام قدیم این روستا ( چنوان ) بوده است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۷۱ نفر بوده‌است.

روستای شنگل‌آباد

روستای روستای شنگل‌آباد از توابع شهرستان شبستر و در ۵ کیلومتری جنوب شهر شبستر واقع است.روستای شنگل آباد از شمال به شهرستان شبستر، از شرق به شهر وایقان، از غرب به شهر سرسبز شندآباد و از سمت جنوب به دریاچه ارومیه منتهی می‌شود.تاریخچه روستای شنگل آباد به گذشته‌های دور برمیگردد، این روستا بخشی از یک روستای بزرگ و باستانی به نام ” امیران” یا “مران” بوده‌است که بر اثر زلزله از بین رفته‌است.این روستای باستانی حدودا در ۱۵۰۰ متری روستای فعلی قرار داشته‌است.
اثرات تغییرات زمان
در گذشته روستای شنگل آباد روستایی بسیار سرسبز و پرآب بوده‌است ولی با گذشت زمان و بروز خشکسالی، کم‌کم چشمه‌ها و قنات‌ها خشک شدند یا آب آن‌ها به اتمام رسید و از چاه‌های آب، آب شور بیرون می‌آمد و بدین ترتیب این روستا به کم آبی دچار شد. حتی نقل شده که در گذشته در نزدیکی دریاچه ارومیه که آب شوری دارن، قناتهای آب شیرین وجود داشته‌است.
شغل مردم روستا
در گذشته شغل مردم روستا کشاورزی و دامداری بوده‌است و امروزه نیز اکثر مردم روستا به کشاورزی و دامداری اشتغال دارند.ولی اکثر مردم بخاطر خشکسالی بیکاری و کم آبی به شهر شندآباد مهاجرت کرده اند.
زنان روستا
زنان در روستای شنگل آباد نقش بسزایی در تمامی فعالیت‌ها دارند به‌طوری‌که هم در دامداری و هم در کشاورزی همراه با مردان خانواده به کار و فعالیت می پردازند.
امکانات روستا
روستای شنگل آباد دارای نانوایی ، غسال خانه ، سردخانه ، قبرستان ، مسجد ، سوپر مارکت می باشد.

شنگل آباد روستاهای شبستر ( معرفی 76 روستای شبستر )

روستای شیخ‌ولی

روستای شیخ‌ولی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گونی غربی، بخش تسوج، و شهرستان شبستر واقع شده‌است. شیخ ولی در ۱۵ کیلومتری تسوج، ۱۰ کیلومتری بندر شرفخانه و ۲۸ کیلومتری شبستر واقع شده‌است. این روستا از شمال به دهستان تیل، از غرب به روستای قره‌تپه و از جنوب به دریاچه ارومیه محدود می‌شود. این روستا در میان جاده بین‌المللی تبریز-بازرگان و خط راه‌آهن تبریز-سلماس قرار گرفته‌است. جمعیت این روستا کمتر از ۸۰۰ نفر می‌باشد. تنها مدرسه فعال این روستا دبستان ۱۵ خرداد می‌باشد که از پایه اول تا پنجم ابتدایی را شامل می‌شود.مردم این روستا غالباً در بخش‌های دولتی بویژه راه‌آهن، کشاورزی و پرورش دام و طیور فعالیت دارند. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۶۳ نفر بوده‌است.

روستای علی‌اکبرلو

روستای علی‌اکبرلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشو جنوبی بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است.مردم این روستا به زبان ترکی آذری تکلم میکنند.جمعیت به شغل های تولید شیرینی جات و آبنبات و دیگر کارخانه جات تولیدی مشغول هستند. متاسفانه نزدیک به نیمی از جمعیت روستا در اثر سوء مدیریت مهاجرت کرده اند، لازم به ذکر است این روستا شبیه شهرک های صنعتی است ولی از نظر آب شُرب و کشاورزی در مذیقه میباشد که واحدهای صنعتی موجود در آن از این موضوع رنج میبرند و این امر یاری مسئولان را می طلبد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۴۶ نفر بوده‌است.

روستای علی‌بیگلو

روستای علی‌بیگلو یکی از روستاهای، استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گونی مرکزی بخش مرکزی شهرستان شبستر واقع شده‌است.از شمال به روستاهای هریس و مشنق از جنوب به دریاچه ارومیه از شرق به کوزه‌کنان و از طرف غرب به بندر شرفخانه محدود می‌شود.اکثر اهالی این روستا به علت بالا بودن سطح سواد و فرهنگ، علاوه بر اشتغال به کشاورزی و دامداری در زمینه صنعت نیز یکی از پیشگامان شهرستان شبستر محسوب میشوند به گونه ای که دومین ناحیهٔ بزرگ تولید آجر سفال و آجرهای فساری در این روستا مستقر می‌باشد علاوه بر آن یکی از برجسته‌ترین و با عظمت‌ترین بناهای دوره‌های اخیر در ساخت مساجد اسلامی که می‌توان به آن لقب بزرگ ترین مسجد جامع شهرستان شبستر نیز اطلاق نمود مسجد جامع روستای علی بیگلو می‌باشد .
همچنین یکی از شخصیت‌های سیاسی شناخته شده این روستا که به عنوان نماینده مردم شهرستان شبستر در مجلس شورای اسلامی و نیز به عنوان یکی از روحانیون مبارز دوره‌های اول انقلاب اسلامی ایران می‌شود به ایشان اشاره کرد که از لحاظ سطح علمی در مرتبه مرجعیت حوزه نیز بوده‌است حاج میرزا باقر آخوندی است که نماینده دوره دوم مجلس شورای اسلامی بودند. همچنین علی علیلو نیز که یکی از نخبگان سیاسی و مذهبی شهرستان قلمداد می‌شوند و در دوره نهم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده شهرستان شبستر در حال خدمت میی باشند از همین روستا قد علم نموده و رشد و نمو یافته‌است و هنوز به صورت مستمر به علی بیگلو رفت‌وآمد می نمایند. علاوه بر این یکی از برجسته‌ترین سرمایه گذاران بخش خصوصی که به عنوان نماد ایجاد اشتغال و آبادانی در سطح شهرستان شبستر و استان آذربایجان شرقی شهرت خاص و عام دارند .مرحوم حاج مقصود هادی پور کسی است که اولین و یکی از بزرگترین برندهای تولید لوله و اتصالات پلی اتیلنی را در سطح کشور ایجاد نمودند و نقش بسزایی در رشد و شکوفایی این روستا و بالا رفتن سطح فرهنگی آن ایفا نموده‌اند.
هم اینک نیز این روستا در سایهٔ تلاش‌های مستمر اهالی آن به رشد اقتصادی ، علمی و فرهنگی خود ادامه می‌دهد. یکی از جالب‌ترین آمارهای کشورایران از لحاظ مهاجرت مربوط به این روستا میباشد که یکی از نادرترین روستاهای کشور محسوب می‌شود که دارای مهاجرت معکوس و منفی می‌باشد . در خصوص مرحوم آیت‌الله آخوندی و مرحوم حاج مقصود هادی پور و فعالیت‌های انقلابی، فرهنگی و عمرانی ایشان که اولی نماد فرهنگ و اخلاق و دومی نماد تلاشگری وسازندگی همه جانبه روستای علی بیگلو هستند می‌توان به مقدمه کتاب مجمع الاحادیث مرحوم آخوندی و مقدمه کتاب آهسته آهسته و مقاله آخوندی ستاره ای از علی‌بیگلو در آسمان پرستاره شهر قم نوشته دکتر اصغر هادی پور فرزند مرحوم حاج مقصود هادی پور که اولی مجموعه شعر و دومی مقاله ایست که درکنگره ملی شبستر در قلمرو فرهنگ وهنر در اسفند۱۳۹۱ارایه شد، رجوع نمایید. این روستا هم‌اکنون نیز با توجه به زیرساختهای آماده شده توسط این دو بزرگوار و در سایه حمایت قاطبه مردم از راه و روش این دو بزرگوار هم‌اکنون نیز مسیر رشد و توسعه را طی نموده و در عرصه‌های تحصیل و تولید گامهای مهمی برداشته‌است.

روستای غلاملو

غلاملو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سیس بخش مرکزی شهرستان شبستر واقع شده‌است. غلاملو. [غ ُ] (اِخ) دهی است از دهستان سیس بخش شبستر شهرستان تبریز که در ۱۲کیلومتری شرق شبستر و ۲ کیلومتری شوسه و خط آهن جلفا قرار دارد. جلگه و معتدل است. سکنهٔ آن ۳۰۰تن شیعه و ترکی زبان‌اند. آب آن از چشمه و چاه، و محصول آن غلات، حبوبات، گردو، بادام، انواع میوه و شغل اهالی زراعت، باغداری و گله داری است. راه آسفالته ومالرو دارد. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۴). براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۹۰ نفر بوده‌است.

روستای غلمانسرای

روستای غلمانسرای یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان چهرگان بخش تسوج شهرستان شبستر واقع شده‌است.

غلمانسرای 800x600 روستاهای شبستر ( معرفی 76 روستای شبستر )

روستای قره‌آغاج

روستای قره‌آغاج یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان چله‌خانه بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷۰ نفر بوده‌است.

روستای قره‌تپه

روستای قره‌تپه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گونی غربی بخش تسوج شهرستان شبستر واقع شده‌است.قره‌تپه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گونی غربی در ۵ کیلومتری بخش تسوج و ۳۸ کیلومتری شهرستان شبستر واقع شده‌است. این روستا از شمال به بخش تسوج از جنوب به دریاچه ارومیه از شرق به روستای شیخ ولی و از غرب به قلعه مراغوش محدود می‌شود.در گذشته دور کاروان‌هایی که از تبریز به سلماس و ترکیه رفت‌وآمد داشتند از داخل روستا عبور می‌کرده‌اند؛ که بنا به گفته تاریخ نویسان این همان جاده‌ای است که یکی از رشته‌های فرعی جاده ابریشم بوده که در بین اهالی به جاده استانبول معروف است.
در طول جنگ جهانی اول و دوم، نیروهای روسیه بارها از این جاده رفت‌وآمد می‌کردند. در این مسیر قهوه‌خانه‌هایی وجود داشت که غذای گرم برای کاروانیان مهیا ساخته و در کنار آن اصطبل‌هایی برای مراکب ساخته شده بود.یکی از کهن‌ترین آثار بازمانده از ساکنان قدیم منطقه ارونق و انزاب کول تپه هاست که در سراسر شمال دریاچه ارومیه بر سر راه جاده ابریشم یا راه تبریز-طرابوزان در امتداد یکدیگر قرار گرفته‌اند. بقایای این قلعه‌ها یا آتشکده‌ها در نزدیکی قره تپه وجود دارد. این قلعه‌ها در سر راه آسیای صغیر و عثمانی قرار داشته‌اند که در نتیجه حوادث متعدد تاریخی به صورت ویرانه و تل خاکی درآمده‌اند.
احمد سلیمی در کتاب «نگاهی به تاریخ و جغرافیای شبستر، تسوج و صوفیان» می‌نویسد: تپه‌های خاکستری که در بیشتر نقاط آذربایجان در پیرامون دریاچه ارومیه دیده می‌شود، و تعداد آن‌ها به ۶۴ تا می‌رسد و مردم محل همه به اتفاق این تپه‌ها را تپه‌های آتش پرستان می‌خوانند؛ ولی مورخین معتقدند که قبل از تولد زرتشت این تپه‌ها وجود داشته‌اند. این تپه‌ها که ارتفاع نسبی شان معمولاً از ۳۰ تا ۴۰ متر بیشتر نمی‌شود، شامل بقایای از فرهنگ مادی انسان‌هایی هستند که در هزاره‌های گذشته در آن‌ها زیسته‌اند. علت اصلی انتخاب چنین تپه‌هایی برای سکونت از طرف جماعت‌هایی که از غارها به دشت آمده بودند، بی‌گمان مسئله امنیتی و تدافعی بوده و از این روست که اغلب مساکن انسانی بر فراز تپه‌ها و در میان حصارها و باروهای دفاعی محصور بوده و غالباً به صورت دژ درمی‌آمده‌اند. در آذربایجان در اطراف دریاچه ارومیه ۵۰ تپه تاریخی کشف شده اما در تعداد کمی از آن‌ها حفاری‌های باستان‌شناسی به عمل آمده‌است.
با توجه به این موضوعات، به نظر می‌رسد نام این روستا از همین کول تپه‌ها گرفته شده باشد که «قره» به معنای سیاه (برگرفته از خاکسترهای سیاه رنگ این تپه) و «تپه» به سرزمینی اطلاق می‌شود که دارای پشته بلند برآمده از زمین باشد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۶۸ نفر بوده‌است.

روستای قزلجه

روستای قزلجه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان چهرگان بخش تسوج شهرستان شبستر واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۴ نفر بوده‌است.

روستای قلعه حسن‌آباد

روستای قلعه حسن‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گونی شرقی بخش مرکزی شهرستان شبستر واقع شده‌است.

روستای قلعه مراغوش

روستای قلعه مراغوش یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گونی غربی بخش تسوج شهرستان شبستر واقع شده‌است. این روستا در ضلع شمالی دریاچه ارومیه قرار دارد. از جنوب این روستا مسیر راه آهن تهران _سلماس_ترکیه عبور می کند.

روستای قم‌تپه

روستای قم‌تپه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان چله‌خانه بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۲۲ نفر بوده‌است.

روستای کافی‌الملک

روستای کافی‌الملک یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گونی مرکزی بخش مرکزی شهرستان شبستر واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۵۱ نفر بوده‌است.

روستای کلاش

روستای کلاش یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان چله‌خانه بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴۳ نفر بوده‌است.

روستای کلانکش

روستای کلانکش یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رودقات بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است.

روستای کندرود

روستای کندرود یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشو جنوبی بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است. مردم روستا شیعه مذهب بوده و زبان گفتاری آنها ترکی آذربایجانی می‌باشد.روستای کندرود در ۱۵ کیلومتری جادهٔ صوفیان-شبستر و در دامنهٔ کوهستان میشو و در همسایگی شهر سیس و روستاهای گل‌آباد و سرکنددیزج قرار گرفته‌است.ارتفاع این روستا از سطح دریا، برابر با ۱٬۴۹۰ متر بوده و در مدار ۳۸ درجه و ۱۵ دقیقهٔ شمالی و ۴۵ درجه و ۵۱ دقیقهٔ شرقی واقع شده‌است.
روستای کندرود دارای چهار محله اصلی بوده که با نام کوچه آن در زبان محلی نامیده می‌شود که عبارتند از آشاقا کوچه، آرا کوچه، تهمز کوچه و دار کوچه. اهالی این روستا در محله شهدای طرشت (پشت خوابگاه دانشگاه صنعتی شریف ) دارای حسینه ای بزرگ و مشهور می‌باشند.اهالی روستا از راه باغداری و دامپروری کسب روزی می‌کنند. اکثر کشت و کار آنها انگور, گردو, بادام, گندم, سیب و … می‌باشد.
اهالی روستا در ۴۰ سال اخیر به تدریج به سوی تهران کوچ کرده‌اند و اکنون تعداد خانوارهای مانده که به طور مدام در روستا زندگانی می‌کنند به ۶۰ خانوار نمی‌رسد (براساس امارسال ۱۳۸۵ روستا دارای ۱۸۷ خانوار و ۵۸۰ نفر می باشد) که بیشتر آنها افراد کهنسال را تشکیل می‌دهد و به دلیل کم شدن تعداد کودکان و نوجوانان تنها مدرسه روستا تعطیل گردیده‌است.در تابستان این روستا به صورت محل ییلاقی برای گردش ساکنان تهرانی استفاده می‌شود که اکثر مبادرت به ساخت ساختمانی برای خود کرده‌اند.
در خصوص نامگذاری این روستا اطلاعات دقیقی در دست نیست ولی طبق سخنان سالخوردگان روستا به دلیل وجود رودی در کنار روستا که آب در آن به آرامی حرکت می‌کرده نام روستا “کند رود” نام گذاری شده است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۵۸ نفر بوده‌است.

روستای کوشک

روستای کوشک یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گونی مرکزی بخش مرکزی شهرستان شبستر واقع شده‌است. روستای سرسبز و پر رونق که بین شندآباد و کافی‌الملک واقع شده است ، این روستا دارای بالاترین درصد افراد با تحصیلات عالی در میان روستاهای اطراف می باشد. اهالی این روستا اغلب در بخش کشاورزی و به ویژه باغداری فعالیت می کنند كه البته ميتوان اين روستا و روستاهاي اطراف آن را يكي از قطب هاي هلو در كشور عزيزمان دانست. جمعیت این روستا در حال حاضر حدود نهصد نفر تخمین زده میشود که در فصل بهار و تابستان به صورت ییلآق نشین تا هزار نفر هم می رسد.
ایستگاه قدیمی راه آهن این روستا با عمر بیش از نود سال از مکان های دیدنی و جالب برای عکاسی محسوب می شود. همچنین امامزاده حاج عرب در جنوب روستا محل جلب نذورات و مراجعه ساکنین و سایر اهالی منطقه می باشد كه البته بر اساس شواهد مقبره ايشان در اواسط سال ۱۳۹۹ هجري شمسي توسط افراد ناشناس كه به گفته ساكنين محلي در پي دفينه بودند دست به تخريب محل دفن ايشان زدند كه تا به حال به همان صورت رها شده و همچنين تاريخ واضحي از ايشان همچون نام كامل ،تاريخ تولد و تاريخ وفات و همچنين توضيحي از زندگي نامه ايشان اصلا در دست نيست كه سازمان ميراث فرهنگي در اين رابطه جهت تحقيقات و روشن نمودن موضوعات مربوطه به شدت ضعيف و تا حدودي اصلا در جهت شفاف سازي اقدامي ننموده.
از سنت های زیبا و خاص این روستا اهدای مجمعه (سینی) غذا و انواع خوراکی به خانه صاحب عزا در سه روز اول از دست دادن عزیزی از طرف همه اهالی می باشد.روستای بیابانی که بین شندآباد و کافی‌الملک واقع شده است که تقریباً ۶۰ درصد آن بی سواد میباشند. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۶۵ نفر بوده‌است.

روستای کهل

روستای کهل یک روستا در ایران است که در شهرستان شبستر استان آذربایجان شرقی واقع شده‌است.این روستا در دهستان رودقات قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۴۲ نفر (۶۳ خانوار) بوده‌است.

روستای گل‌آباد

روستای گل‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشو جنوبی بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۶۶ نفر بوده‌است.

روستای لار

روستای لار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رودقات بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۳۳ نفر بوده‌است.

روستای مرودیزج

روستای مرودیزج یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان چله‌خانه بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۸ نفر بوده‌است.

روستای مزرعه

روستای مزرعه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رودقات بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است.این روستا پنجمین روستای بزرگ بخش صوفیان می باشد و از مکان های دیدنی آن میتوان به امامزاده سید محمد آقا و کوه های پتکلی و کوه سومکی و… اشاره کرد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۲۰ نفر بوده‌است.

روستای مشنق

روستای مشنق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گونی مرکزی بخش مرکزی شهرستان شبستر واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۱۵ نفر بوده‌است.

روستای ملک‌زاده

روستای ملک‌زاده یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سیس بخش مرکزی شهرستان شبستر واقع شده‌است.

روستای منور

روستای منور یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رودقات بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است. این روستا در ۷۵کیلومتری مرکز شهرستان و۲۵کیلومتری تبریز قراردارد. ۱۰۰ خانوار با ۴۰۰ نفر جمعیت می‌باشد که به شغل کشاورزی و دامداری مشغول هستند.نام اصلی منور، مینور می‌باشد یعنی مین ور (هزار خانه)، در قدیم روستای مینور خیلی بزرگ بوده و حدود اراضی روستای مینور نسبت به سایر روستاهای همجوار خیلی بزرگ هست.روستای مینور دارای قنات‌های زیادی بوده و الان هم برخی از آنها در حال استفاده می‌باشد.
بر اساس شواهد چینه ای سنگ‌های آتشفشانی منطقه منور سنی از میو- پلیوسن تا پلیو- کواترنری دارند. سنگ‌های آتشفشانی بیشتر از نوع داسیت، ریوداسیت، آندزیت، آندزیت بازالتی و تراکی آندزیت می‌باشند. در نمودارهای عنکبوتی این سنگ‌ها غنی شدگی از عناصر LREE و LILEنسبت به HREE و HFSE, تهی شدگی و آنومالی منفی Ti, Nb و Ta (TNT) و نسبت‌های بالای Ba/Nb و Ba/Ta را نمایان می‌سازند که نشانگر شکل‌گیری آنها در قوس‌های قاره ای و قوس‌های بعد از تصادم هستند. مقادیر بالای SiO2 برابر با ۵۵ تا ۶۶ درصد وزنی و پایین بودن مقادیر MgO, Y و Yb و نسبت‌های بالایSr/Y و La/Yb بیانگر شکل‌گیری آنها از یک ماگمای آداکایتی پرسیلیس در منطقه است. با توجه به این شواهد و بررسی الگوهای پراکندگی عناصر نادر خاکی نشان دهنده تشکیل ماگما از ذوب بخشی پوسته ضخیم شده پس از برخورد است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۷ نفر بوده‌است.

روستای موجومبار

روستای موجومبار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رودقات بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است.این روستا در فاصله حدود ۴۰ کیلومتری شمال تبریز واقع شده است و استراحتگاه تابستانی ارمنیان تبریز بود. این روستا یک کلیسای قدیمی با نام «کلیسای هریپسیمه مقدس» دارد که مکان مقدس برای زائران مسیحی بود؛ و در مجاورت کلیسا یک نمازخانه کوچک وجود دارد. جمعیت ارمنیان باقیمانده روستا نیز در سال‌های ۱۹۴۶–۴۷ به ارمنستان شوروی مهاجرت کردند. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹۱ نفر بوده‌است.

موجومبار 600x800 روستاهای شبستر ( معرفی 76 روستای شبستر )

روستای مهتراحمد

روستای مهتراحمد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشو جنوبی بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۰ نفر بوده‌است.

روستای میشوداغی

روستای میشو نام یکی از رشته کوه های استان آذربایجان شرقی است که حد فاصل شهرستان شبستر و شهرستان مرند است. بلندترین قله آن علی علمدار با ارتفاع ۳۱۵۵ متر می‌باشد. پیست اسکی یام در دامنه شمالی میشوداغی در کنار بزرگراه تبریز-مرند واقع شده است.
کوه میشو در شمال دریاچه ارومیه قرار دارد و جلگه تبریز و دریاچه ارومیه را از جلگه مرند جدا می‌کند کوه میشو یکی از جذاب ترین و زیباترین کوههای ایران و منطقه آذربایجان به شمار می‌رود شهرستان مرند در دامنه شمالی و شهرستان شبستر در دامنه جنوبی این رشته کوه قرار دارد از قله های معروف این رشته کوه قله‌های فلک، قله گوی زنگی، قله علی علمدار، قله شانجان، قله اوزن ینل، قله کوسا بابا و قله قره بلّه می‌باشد فلک داغی در ۵۵ کیلو متری غرب تبریز و در قسمت جنوبی جاده مرند – تبریز قرار دارد و نیم ساعت از جاده اصلی مرند – تبریز تا ابتدای منطقه صعود با پیاده روی زمان نیاز دارد یکی از نقاط ابتدای منطقه عمومی صعود به نام سویدلر دره سی با مختصات جغرافیایی “۳.۵۰’۲۰°۳۸ N و”۳۵.۵۸’۴۷°۴۵ E در سیستم مختصات UTM می‌باشد، فلک داغی با ارتفاع ۲۸۴۷ متر معروف ترین قله رشته کوههای میشو می‌باشد که صعود به آن از استقبال بیشتری برخوردار می‌باشد و در تمام فصول سال کوهنوردان به این قله صعود می‌کنند.
عمومی‌ترین مسیر صعود به این قله در منطقه‌ای که ذکر آن رفت پاکوب مشخصی دارد که با آن پاکوب سوار بر یال کوه شده و صعود ادامه می‌یابد تا از کنار ایکی باجلار رد شده و پس از مدت کمی که پاکوب را ادامه می‌دهیم قله با شکوه فلک داغی از دور نمایان می‌شود و پس از حدود ۴۵ دقیقه صعود در مسیر پاکوب به قله می‌رسیم حدود ۲ تا ۲٫۵ ساعت از ابتدای مسیر صعود تا رسیدن به قله زمان نیاز دارد یکی از نقاط قله به مختصات “۵.۷۵’۱۹°۳۸ N و”۱۸.۴۴’۴۶°۴۵ E در سیستم مختصات UTM می باشد.
باتوجه به اینکه شیب عمومی مسیر صعود به این قله نسبتا” بالا است کوهنوردان بایستی آمادگی جسمانی لازم را داشته باشند.
منطقه میشو داغی یکی از مناطق حفاطت شده و شکار ممنوع می باشد که در سمت شمال پارک و تالاب بین‌المللی دریاچه ارومیه و جنوب منطقه حفاظت شده مراکان و منطقه شکار ممنوع یکانات قرار داشته، با توجه به تنوع گیاهی فراونی آن، وجود حدود ۳۸۵ گونه گیاهی در یک منطقه نسبتاً محدود، به عنوان ذخیره ژنتیکی جهان محسوب شده و از اهمیِت خاصی برخودار است. وجود این تنوع گیاهی، زیبایی خاصی به این منطقه داده است.با توجه به دارا بودن تنوع گیاهی بالا و گونه‌های کمیاب گیاهی دراین منطقه، لذا حفاظت از زیست بوم گیاهی آن و جلوگیری از تخریب گیاهان، اهمیت ویژه‌ای در حفظ زیست بوم‌های منطقه آذربایجان دارد.کوه میشو (دامنه میشو) از جاذبه های بسیار دیدنی روستای کندرود استان اذربایجان شرقی می‌باشد.
فیزیوگرافی
توده کوهستانی میشو مرتفع‌ترین قسمت از یک رشته چین‌خورده است که در شمال دریاچه ارومیه از غرب به شرق کشیده شده است. دامنه‌های جنوبی این کوهستان مشرف بر سطوحی است که رودها و سیلاب‌ها آنرا قطعه‌قطعه کرده‌اند. بقایای این سطوح در ارتفاع بین ۱۴۰۰ تا ۲۰۰۰ متری (از سطح دریای آزاد) در مجموع فلاتی را تشکیل می‌دهد که در جنوب با یک گسل محدود گردیده است. از نظر ساختمان این دو واحد جزو یک تاقدیسی می‌باشد که محور آن جهتی شرقی-غربی دارد و با محور مرفولوژیکی کوهستان موازی است. هسته تاقدیسی از سنگهای نفوذی و دگرگون تشکیل یافته و طبقات رسوبی از کربونیفر تا نئوژن آنرا می‌پوشاند. آبرفت‌های دوران چهارم اگرچه وسعت قابل توجهی دارند ولی ممتد نیستند بلکه در اطراف رودخانه‌های بزرگ ناحیه متمرکز شده‌اند. قسمت کوهستانی عموماً از سنگهای قبل از دوران سوم می‌باشد که با رنگ تیره مثل جزیره‌ای از میان تشکیلات سرخ‌رنگ میوسن سردرآورده است. لایه‌های نئوژن در یال جنوبی تاقدیس شیب کمی به طرف جنوب دارند. این حالت عامل مثبتی در شکل‌گیری و وسعت سطوح بوده است. آثار مرفولوژیکی گسلی که حاشیه جنوبی فلات را محدود کرده به‌وسیله‌ی مخروط‌افکنه رودها و سیلابها پوشانده شده و یا در اثر فرسایش از بین رفته است. امتداد این گسل‌ها نیز با محور چین‌خوردگی موازی می‌باشد.

روستای نظرلو

روستای نظرلو (و یا نادارلی) از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشو جنوبی بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است. مذهب مردم این روستا شیعه است و به زبان ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند و مردم آن مهمان نواز و دوست داشتنی هستند.
جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ شمسی مرکز آمار ایران، ۳۷۷۳ نفر می‌باشد و پرجمعیت‌ترین روستای بخش صوفیان می‌باشد که در دهستان میشو جنوبی واقع شده‌است وسعت این روستا نزدیک به ۸۰۰۰ هکتار می‌باشد؛ و از شمال با روستاهای زنگی، گل آباد (کول آوا) و سرکنددیزج و نعمت‌الله و از شرق با صوفیان، قوم تپه، از جنوب با قزل دیزج، از غرب با علیشاه (عالیشا)، زیناب (زیناوا) و زنگی هم‌مرز می‌باشد. خیل عظیمی از مردم این روستا به شهرهای بزرگتر مانند شبستر و صوفیان و تبریز و تهران مهاجرت کرده‌اند.
تاریخچه و نقاط تاریخی
نظرلو از دوره قاجار به مسکن و آبادی مطرح در بخش صوفیان تبدیل گردید. اهمیت نظرلو برای زمین داران و اربابان پیشین به حدی بود که در برهه‌هایی چند زمین‌دار به‌طور مشترک اداره زمین‌های نظرلو را برعهده داشته‌اند. حاجی حسینقلی خان نظام الدوله دنبلی حاکم تبریز این آبادی را با ۴ روستا از توابع مرند تعویض نموده‌است که سند آن در کتابخانه ملی موجود است.[نیازمند منبع] با توجه به نقل قول‌های معمرین و ریش سفیدان این محل در جوار نظرلوی کنونی خانه‌ها و باغ‌های کهنی قرار داشته‌اند که به تدریج متروکه گشته‌اند از جمله زمین‌های مشهور به کده در جانب شرقی که اکنون مسکونی می‌باشد خانه‌های متروک بوده‌است که محدوده نظرلوی قدیم در دوره قاجار را به خیابان مطهری کنونی و مسجد حاج رضا از جانب شرق و سه راه سیدلر از شمال محدود می‌کند.[نیازمند منبع] آثاری از دو قبرستان بسیار کهن در ناحیه زمین‌های پیرموسی اشاره شده‌است.[نیازمند منبع]در روایتی شگفت چنین گفته می‌شود که قبور موجود در قبرستان مخروبه دبستان شهید مدنی اموات به شکل طبقاتی بر روی هم و در زیر زمین‌هایی دفن شده‌اند. از جمله آثار باقی‌مانده از دوره اسلامی می‌توان به دو امامزاده کوچک و بزرگ در جانب غربی نظرلو اشاره کرد که از تاریخ دقیق دفن آن‌ها اطلاعی در دست نیست. یک امامزاده نیز در زمین‌های قنات کره مالی در مجاورت راه نظرلو زیناب وجود دارد که زمانی همراه با دیوار دور تا دور گلی بوده و هنوز نوسازی آن به سامان نرسیده‌است.[نیازمند منبع] زمانی دو قوچ سنگی در کنار امامزاده‌ها وجود داشته‌است که احتمال زیاد مربوط به نظیر موارد مشابه این نمادهای سنگی یادگارانی از دوره آق قویونلوها و قراقویونلوها بوده‌اند که در قلمرو سرزمینی این سلسله گسترده شده و یافت می‌شوند.[نیازمند منبع] نادارلی و ندرلو و ندیرلو هم در بین بومیان منطقه مصطلح است ما پرکاربردترین اصطلاح فعلی همان نادارلی می‌باشد. تیول داران دوره قاجار هم در آبادی نظرلو (نادارلی) نقش زیادی داشته‌اند. اراضی قیلیچ بیگ و سلطان آباد در شمال شرقی روستا قرار دارند و حالا هم به این نام مشهورند. از قیلیچ بیگ فقط گؤل (استخر) در نزدیکی موتور عباس‌آباد نزدیک مرز اراضی قریه سرکندیزج (سارگن دیزه) باقی مانده‌است؛ و از سلطان آباد قبرستان به یادگار مانده‌است.
از نقاط تاریخی اطراف نظرلو می‌توان مسجد از اوبا نام برد به گفته اهالی این مسجد مربوط به ایلات و اقوام کوچ رو بوده‌است که زمانی در آن نواحی تردد داشته‌اند. نام دو آبادی متروکه و اکنون از بین رفته با نام‌های ساراباد و کهنه کند از قدیم به عنوان آبادی‌هایی یاد شده‌است که برخی از اهالی نظرلو از این آبادی‌ها به نظرلوی کنونی کوچ کرده‌اند. طبق برآوردهای اولیه این آبادی‌ها قبل از ۱۳۰۰ شمسی و در دوره قاجار کاملاً متروکه گشته‌اند.[نیازمند منبع] ساراباد یا سراباد حدوداً در زمین‌های زراعتی کنونی بین نظرلو و زیناب قرار دارد و کهنه کند که اکنون یک موتور آبیاری با نام آن موجود است در نواحی زراعتی جنوبی نظرلو قرار دارد. یکی از اسناد تاریخی مربوطه به نظرلو در اواخر دوران قاجار مربوط به دفترچه حساب و کتاب املاک و آبادی‌های خانم نزهت الدوله (زن حاجی حسینقلیخان نظام الدوله فوق‌الذکر) می‌باشد که در آن مباشران و حسابداران وی گزارشی از مالیات آبادی‌ها و مسائل مربوط به آن از جمله نظرلو در آن آورده‌اند.
اوایل دهه هفتاد شمسی بحث ارتقای از روستای نظرلو به شهر نظرلو مطرح گردید. بعد ازگذشت دو دهه به دلیل برخی مسایل اجتماعی و جمعیتی هنوز این خواسته برآورده نشده‌است.این روستای دارای آب و هوای مدیترانه‌ای و اقلیم قاره‌ای است. به‌طوری‌که زمستان در این روستا بسیار سرد و تابستان بسیار گرم و خشک است.
محصول اصلی این روستا در صنعت کشاورزی گوجه فرنگی می‌باشد و همه ساله به استانهای دیگر از جمله تهران و سایر نقاط کشور صادر می‌گردد. در کنار گوجه فرنگی کاشت پیاز و گندم نیز صورت می‌پذیرد. محصولات باغی همچون انواع هلو، سیب و زردآلو نیز در نظرلو به وفور برداشت می‌شود و وجود باغهای سرسبز در فصل بهار و تابستان جلوه زیبایی به این محال بخشیده‌است؛ و بیشتر مردم ازآبیاری قطره ای استفاده نموده باعث کاهش اتلاف آب می‌شود.
این روستا در ۳۵ کیلومتری شمال غرب تبریز، ۱۱ کیلومتری جنوب غرب صوفیان، ۱۵ کیلومتری شرق شبستر، در فاصله ۵ کیلومتری جاده صوفیان- شبستر واقع شده‌است. راه دسترسی از مرکز استان ۴۵ کیلومتر فاصله دارد.
نظرلو از لحاظ بهداشتی، درمانگاه نیمه مجهز را دارا بوده ودو دندان‌پزشک ماهر مشغول به کارهستن و کارهای صنعتی دراین روستا روزبه روز افزایش یافته از جمله وجود هفت جوشکاریو دو عدد صنایع آلومینیوم وپی وی سی و شیشه بری و مکانیک‌های ماهر موتور سیکلت و ماشین که نیاز منطقه را تأمین می‌کند. مردم نظرلو به دلیل کشت گوجه فرنگی از تولیدکننده گان سبد میوه استقبال می‌کنند و نیاز تمام روستا برطرف می‌شود.در کل سطح اشتغال در روستا بالاست و روز به روز هم افزایش می‌یابد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۷۳ نفر بوده‌است.

روستای نوجه‌ده

روستای نوجه‌ده یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گونی شرقی بخش مرکزی شهرستان شبستر واقع شده‌است.روستای نوجه ده از روستاهای دهستان گونی شرقی بخش مرکزی شهرستان شبستر استان آذربایجان شرقی و در ۲ کیلومتری شمال جاده شبستر – تبریز واقع شده‌است. این روستا از جنوب به جاده ارتباطی مذکور و روستای دیزج خلیل، از شرق به پادگان قدس، از غرب به شهر شبستر (مرکز شهرستان) و از شمال به روستای بنیس محدود می‌شود. جمعیت روستا بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ معادل ۸۵۹ نفر بوده که در قالب ۳۰۱ خانوار به‌طور دائم در روستا زندگی می‌کنند. گردیده‌اند.
در این روستا سنگ قبرهای با قدمت ۸۰۰ سال وجود دارد که البته آثار از سیل مهیب که ۲۰۰ سال پیش به این روستا آمده‌است باقی مانده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۵۹ نفر بوده‌است.

روستای ورکش

روستای ورکش یک روستا در ایران است که در شهرستان شبستر استان آذربایجان شرقی واقع شده‌است.این روستا در دهستان رودقات قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۹۱ نفر بوده‌است.

روستای هارونیه

روستای هارونیه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان میشو جنوبی بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۳ نفر بوده‌است.

روستای هرزنق

روستای هرزنق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان رودقات بخش صوفیان شهرستان شبستر واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۱ نفر بوده‌است.

روستای هریس

روستای هریس یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گونی غربی بخش تسوج شهرستان شبستر واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۱۰ نفر بوده‌است.

روستای هفت‌چشمه

روستای هفت‌چشمه یک روستا در ایران است که در شهرستان شبستر استان آذربایجان شرقی واقع شده‌است.این روستا در بخش تسوج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران طبق آخرین ‌سرشماری سال ۱۳۹۲ جمعیت روستای هفت چشمه ۶۲۴ نفر و حدود ۱۶۰ خانوار میباشد

روستای یوسف‌آباد

روستای یوسف‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گونی مرکزی بخش مرکزی شهرستان شبستر واقع شده‌است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *