جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

راهکارهایی برای رونق اقامتگاه‌ها پس از کرونا

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰

محققان در پژوهشی راهکارهایی را برای رونق اقامتگاه‌ها پس از بحران شیوع کووید-۱۹ شناسایی کرده‌اند.به گزارش ایسنا، گردشگری، صنعتی بسیار شکننده است که از زمان ظهور علمی خود (سال ۱۹۵۰ میلادی) تا به امروز با بحران‌های بسیاری دست‌وپنجه نرم کرده است. حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا و بحران سلامت ناشی از شیوع بیماری سارس در سال ۲۰۰۳ به ویژه در آسیای شرقی، آسیب جدی به این صنعت وارد کرد. شیوع کووید-۱۹ نیز صنعت گردشگری را با بحران شدیدی روبرو کرد. محققان در پژوهشی راهکارهای رونق اقامت‌گاه‌ها پس از بحران شیوع کرونا را بررسی کرده‌اند.

پسا کرونا راهکارهایی برای رونق اقامتگاه‌ها پس از کرونا

در این پژوهش که توسط ندا ترابی فارسانی، دانشیار گروه موزه و گردشگری دانشگاه هنر اصفهان و سید رضا بهادری، دانشجوی دکترای مدیریت گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی انجام شده است آمده: این پژوهش به دنبال کشف راهکارهای مناسب برای رونق دوباره‌ی کسب‌وکار اقامتگاه‌ها در دوران پساکووید-۱۹ از دیدگاه خبرگان و کارشناسان است. برای دستیابی به این هدف، از روش تحلیل مضمون استفاده شد. پژوهش حاضر یک پژوهش اکتشافی و از نظر هدف، کاربردی است.

جامعه آماری پژوهش حاضر، کارشناسان، خبرگان و مدیران و صاحبان مراکز اقامتی هستند که به روش گلوله برفی مورد مصاحبه قرار گرفتند. از آن جایی که جمع‌آوری داده، در زمان همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ در ایران انجام گرفته، پژوهشگران مصاحبه نیمه‌ساختاریافته، استفاده از تلفن و برنامه‌های پیام‌رسان فوری مانند واتساپ و تلگرام را برگزیدند.

فرم مصاحبه نیمه‌ساختاریافته شامل سه سوال باز بود: ۱- به نظر شما چه راهکارهایی می‌تواند به رونق دوباره‌ی کسب‌وکار اقامتگاه‌ها پس از دوران کووید-۱۹ کمک کند؟ ۲- به نظر شما چه حمایت‌ها و سیاست‌گذاری‌هایی از طرف دولت می‌تواند بر رونق کسب‌وکار اقامت‌گاه‌ها تاثیر داشته باشد؟ ۳- به نظر شما توسعه کدام فعالیت‌ها و اقدامات به رونق دوباره اقامتگاه‌ها کمک خواهد کرد؟

برای تعیین روایی محتوایی، فرم مصاحبه در اختیار هشت خبره‌ی حوزه گردشگری، مهمان‌نوازی و هتلداری و اقتصاد قرار گرفت و با توضیح اهداف پژوهش برای آن‌ها و ارائه تعاریف عملیاتی مربوط به محتوای سوال پژوهش، از آن‌ها خواسته شد تا سوال موجود در فرم مصاحبه را بر اساس طیف سه‌بخشی لیکرت «گویه ضروری است»، «گویه مفید است ولی ضروری نیست» و «گویه ضرورتی ندارد» طبقه‌بندی کنند.

محققان این مطالعه، پس از تعیین روایی محتوایی با ۱۵ نفر از کارشناسان وخبرگان و مدیران و صاحبان هتل‌ها و اقامتگاه‌های کشور ایران و اعضای کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری ایران مصاحبه کردند. سه نفر از مصاحبه‌شونده‌ها زن و ۱۲ نفر دیگر، مرد بودند. اکثریت آن‌ها در دامنه‌ی سنی ۳۵ تا ۴۵ سال و دارای مدرک کارشناسی بودند.

در این مطالعه آمده است: نتایج تجزیه و تحلیل به روش تحلیل مضمون نشان می‌دهد که تاکید بیشتر خبرگان و کارشناسان بر سیاست‌گذاری جهت مدیریت بحران سلامت است. اعطای وام از سوی نظام بانکی، بخشودگی جرائم مالیاتی، افزایش نرخ هتل‌ها و اقامتگاه‌ها، سیاست‌گذاری به منظور افزایش تعطیلات، حمایت دولت از صاحبان اقامتگاه‌ها و هتل‌ها، معافیت یا بخشودگی هزینه‌های خدمات شهری هتل‌ها در دوران کووید-۱۹، اعطای مشوق‌های بیمه‌ای و مالیاتی، پرداخت بیمه بیکاری به بیکاران کووید-۱۹ شاغل در اقامتگاه‌ها و عدم جریمه کارفرما برای پرداخت حق بیمه پرسنل شاغل، اعطای تسهیلات سفر به کارمندان دولت جهت اقامت در هتل‌ها، افزایش دوره تنفس بازپرداخت تسهیلات بانکی اقامتگاه‌ها، سیاست‌گذاری جهت تاسیس صندوق بحران وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و سیاست‌گذاری جهت تاسیس شرکت بیمه گردشگری از جمله سیاست‌هایی بود که کارشناسان و صاحبان اقامت‌گاه‌ها بر آن تاکید داشتند.

نویسندگان این مقاله می‌گویند: گروهی از خبرگان، توسعه محصول در دوران پسا کووید-۱۹ را راهکاری برای رونق کسب‌وکار اقامتگاه‌ها دانستند. در این راستا، تخصیص اقامتگاه‌ها به یک خانواده و یا یک گروه فامیلی به جای پذیرش مهمان به صورت مجزا و پراکنده در راستای حفظ فاصله اجتماعی و موارد بهداشتی را راهکاری برای جذب گردشگر و تضمین سلامت مشتریان بیان کردند.

در این مطالعه بیان شده است: عده‌ای از خبرگان بیان کردند که در دوران پساکووید۱۹، هتل‌ها و اقامتگاه‌ها باید تمام تلاش خود را برای رسوخ در بازار داشته باشند و راهکارهایی چون بازاریابی الکترونیکی جهت جذب گردشگر و بازاریابی به منظور تضمین رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی و جلب اعتماد گردشگران می‌تواند گامی باشد برای شروع دوباره فعالیت‌ها.

بر اساس آن چه پژوهشگران این مقاله اعلام کرده‌اند، آخرین مضمونی که کارشناسان به آن اشاره داشتند مشارکت از طریق افزایش فعالیت شبکه‌ای و زنجیره‌ای بود، چرا که در یک بحران اقتصادی، چون فعالیت شبکه‌ها و زنجیره‌ها در یک مقیاس بزرگ است، هزینه‌ها و ضررهای اقتصادی سرشکن می‌شود و رقبا نیز قدرت رقابت با آن‌ها را ندارند و در دوران پساکووید-۱۹ نیز با همکاری و مشارکت قادر به جذب مشتری بیشتری خواهند بود.

مدل طراحی شده در این پژوهش برای مدیریت اقامتگاه‌ها، در بحران کووید-۱۹، که از نتایج تجزیه و تحلیل کیفی فرم‌های مصاحبه به دست آمده است به شکل زیر است:

پسا کرونا 1 راهکارهایی برای رونق اقامتگاه‌ها پس از کرونا

 

این مقاله در پانزدهمین دوره‌ی فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری منتشر شده است.

 

منبع : ایسنا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *