جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

راهنمای کاربردی کمپینگ ( گم شدن )

تاریخ بروزرسانی :
۱۳ مرداد ۱۳۹۷

گم شده به آسانی اتفاق می افتد . در این بخش قصد داریم تا کمی به وسایل و تجهیزاتی که هر فرد در زمان کمپینگ باید با خود داشته باشد و این که چطور از این وسایل استفاده کند تا بتواند مسیر خود را بیابد بپردازیم .
قبل از ترک اتومبیل خود و ورود به هر فضای ناشناخته ای دیگران را از مقصد خود مطلع کنید و یا مقصد مسیرو زمان بازگشت خود را به صورت مکتوب به جا بگذارید . این کارها را همیشه انجام دهید حتی اگر قصد دارید برای مدت زمانی کوتاه وارد محیطی شوید که با آن آشنایی کاملی دارید .
احتمال شکستن پای شما در چند متری منزلتان به همان اندازه می باشد که در ۱۰ کیلومتری چادرتان ممکن است رخ دهد .
همیشه وسایل ضروری مثل چاقوی شکاری , قطب نما , کبریت در محفظه ضد آب , بادگیر یا پانچو را همراه داشته باشید . برای سفر طولانی تر حتما وسایل ضروری لیست شده در این کتاب را تهیه کنید .

اجتناب از گم شدن
به انجام کارهای زیر عادت کنید :
– موقعیت تقریبی خود راروی نقشه مشخص کنید و نشانه های اطراف را با نقشه تطبیق دهید . این کار را هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه انجام دهید .
-جهت باد را مشخص کنید .
– همواره به سایه خود توجه کنید از این راه اول مطمئن شوید که دور خود نمی چرخید (دایره وار حرکت نمی کنید ) دوم این که در خواندن جهت توسط قطب نما اشتباه نکرده اید .
– مدت زمانی را که در راه هستید برآورده کنید و مسافت طی شده را تخمین بزنید . دقت کنید که تا چه حد فواصل مشخص شده روی نقشه با فواصل واقعی منطقه مطابقت دارد .
– تپه ها , رودها و درختان تنومندی را که پشت سر گذاشتید به عنوان نشانه های اصلی به یاد داشته باشید .
– اگر در راهی که می روید به نحوی از مسیر اصلی منحرف شده اید بلافاصله به عقب بر نگردید , بلکه سعی کنید اول موقعیت خود را با شناسایی یکی از نشانه های اصلی که به یاد دارید بر روی نقشه مشخص کنید . در راه علائمی روی درختان باقی بگذارید و هموازه موقعیت خود را نسبت به آنها در نظر بگیرید . دقت کنید که ساییدگی ها و خراش های روی درختان می تواند ناشی از افتادن یک شاخه شکسته باشد .

اگر شما گم شدید

۱- اگر تنها هستید
شوک ناشی از فهمیدن این مطلب که راه خود را گم کرده اید می تواند از لحاظ فکری شما را زمین گیر کند . اما به پیشامدهای خوب امیدوار باشید و برای رویدادهای ناگوار برنامه ریزی کنید
– اگر راه را به خوبی نمی شناسید و دیگران احتمالا تا به حال فهمیده اند که شما گم شده اید مکان فعلی خود را ترک نکنید و خونسرد باشید . معمولا بهتر است همان جا که هستید بمانید و پناهگاهی بسازید . این امر وقتی که از نظر غذایی در مضیقه هستید و یا آسیب جسمی دیده اید مصداق بیشتری پیدا می کند . عدم حرکت و یک جا ماندن فرصت ذخیره انرژی را به شما می دهد .
– اطراف خود را به دقت بررسی کنید . در صورت امکان آب پیدا کنید و فضایی جهت بر پاکردن آتش و همچنین جایی مناسب برای ساختن پناهگاه انتخاب کنید . بهم مقدار کافی چوب جمع آوری کنید . اگر ذخیره چوبی خوبی دارید همیشه آتش را برای علامت دادن احتمالی روشن نگه دارید .
– هر چه سریع تر پناهگاهی ساده و مطمئن ساخته و کنار آن آتش روشن کنید .
– پس از ساخت پناهگاه و تامین گرما برنامه ریزی کنید . طرح نقشه ای برای زنده ماندن , ترس را دور می کند و روحیه و اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد .
– خونسرد باشید و با خونسردی تمام به احرای نقشه خود فکر کنید مکان فعلی خود را توسط نشانه های اصلی و با کمک قطب نما مشخص کنید .
-پس از ساخت پناهگاه و اطمینان از وجود آتش برای علامت دادن موقعیت خود را به دقت بررسی کنید . در ذهن خود همه وسایلی را که همراه دارید لیست کنید و جیب های خود را خالی کنید . از تخیل خود کمک بگیرید که چگونه می توانید از وسایل موجود حداکثر بهره را ببرید .
– هر شی درخشانی می تواند نظر هواپیما که احتمالا از آن منطقه عبور می کند را جلب کند .
قبل از مطابقت کامل با محیط اطراف و فراهم آوردن ملزومات اولیه زنده ماندن مثل غذا , آب و پناهگاه به هیج وجه مکان فعلی خود را ترک نکنید . با بی صبری و بی دقتی خطرات بسیاری به وجود خواهد آمد .

۲- اگر به صورت گروهی سفر می کنید

– گروه باید بلافاصله رهبری انتخاب کند که مسئولیت های هر شخص را در گروه مشخص کند . همیشه سعی کنید مصمم باشید و از مهارت های تخصصی افراد گروه استفاده کنید . رهبر می تواند با افراد گروه مشورت کند ولی تصمیم نهایی را خود وی اتخاذ می کند .
– مطمئن باشید که هیچ کدام از افراد جا نمانده اند . زیرا عقب ماندن از باقی افراد , فرد را دچار نا امیدی می کند . تاحد امکان نباید سخنان مایوس کننده گفته شود .
-روحیه کار تیمی را در افراد تقویت کنید و این مطلب را یادآوری کنید که زندگی تمام افراد گروه بستگی به تلاش تک تک افراد گرود دارد . کار گروهی باعث بالارفتن روحیه گروه می شود و این احساس که هر شخص حامی و یاور افراد دیگر است حس اتحادو همبستگی افراد را بالا می برد .

گم شدن راهنمای کاربردی کمپینگ ( گم شدن )

منبع : کتاب راهنمای کاربردی کمپینگ ( اوقات فراغت و اقامت در طبیعت )

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    البته شرايط ها فرق مي كنند بعضي مواقع تو بيابون يا تو جنگل است كه نحوه زنده موندن يا پيدا كردن مكاني مسكوني و نجات پيدا كردن فرق ميكنه و بايد كساني كه به طبيعت سفر مي كنند بيشتر با اين مسله ها اگاه باشند

    ۲ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *