جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

راهنمای کاربردی کمپینگ ( سرمازدگی )

تاریخ بروزرسانی :
۹ مرداد ۱۳۹۷

در صورتیکه شما جزء آن دسته از طبیعت گردانی هستید که به کوهستان و جنگل علاقه دارید احتمالاً می توانید معنای واقعی سرما را بفهمید . بسیاری از ما فکر می کنیم که می دانیم سرما چیست , اما واقعا نمی دانیم . اصلا نمی توان تصور کرد که سرمای زیر منفی ۳۰ درجه با لباس های خیس چه معنایی دارد! لازم است بدانید سرما چیست و چه بلایی سر انسان می آورد و کمک های اولیه در مقابله با آن چیست .
لرز اولین واکنش دفاعی بدن برای گرم کردن خود است و بدن بطور خودکار سعی می کند تا با افزایش کار عضلات حرارت بیشتری تولید کند و دمای قسمت مرکزی خود را ثابت نگه دارد . اما با پیشرفت آسیب و کاهش بیشتر دمای بدن , این واکنش دفاعی نیز مختل می شود . گیج و منگ شدن مصدوم و ازدست دادن قدرت قضاوت و تصمیم گیری و از دست دادن هماهنگی حرکات و فعالیت های بدنی اشکال در تکلم و صحبت کردن و همچنین سفتی و انقباض عضلانی از دیگر علائم هیپوترمی می باشد .

سرمازدگی راهنمای کاربردی کمپینگ ( سرمازدگی )

کمک های اولیه برای فرد سرمازده عبارتند از :
۱- ارزیابی صحنه ی حادثه ,دورکردن یا پرهیز از خطر و درخواست کمک
۲- ارزیابی اولیه مصدوم و انجام مراحل ABC( کنترل راه هوایی , تنفس , ضربان قلب ) و دیگر کمک های اولیه ی ضروری در صورت لزوم
۳- انتقال مصدوم به مکان گرم و خشک و ترجیحا سربسته ( مانند ساختمان ,چادر یا ماشین )
۴- خارج کردن لباس های مرطوب , خیس یا تنگ مصدوم و در صورت امکان پوشاندن لباس خشک به مصدوم و قرار دادن وی در داخل کیسه خواب یا انداختن چند پتوی گرم و خشک بر روی او .

 

نکته
توجه داشته باشید که هیچگاه بدن مصدوم با با مالش گرم نکنید و او را نیز تشویق به انجام فعالیت های بدنی و راه رفتن نکنید .

به دلیل کاهش درجه حرارت بدن و بروز اختلال در سیستم الکتریکی قلب , هر ضربه ی ناگهانی ممکن است منجر به بی نظمی های بسیار شدید و کشنده در ضربان قلب فرد گردد . بنابراین حتی برای خارج کردن لباس های مصدوم ابتدا آنها را قیچی کنید و سپس از بدن مصدوم خارج کنید .
در صورتی که فرد هوشیار است و دچار تهوع و استفراغ شدید نیست می توانید نوشیدنی و غذای گرم به وی بدهید . البته فراموش نکنید که میزان گرمایی که از طریق نوشیدن به بدن وارد می شود قابل توجه نیست و سعی کنید روی گرم کردن های کلی تر متمرکز شوید .

حتی در صورت فقدان هوشیاری و دیگر علائم حیاتی مثل تنفس و نبض نباید فرد را مرده قلمداد کردو. هر فرد دچار هیپوترمی باید حتما به مراکز درمانی منتقل گردد و تحت درمان های لازم از جمله گرم کردن بدن قرار گیرد .
اگر اندامی در بدن مصدوم کاملا یخ زده است , فقط و فقط در صورتی اقدام به گرم کردن آن نمایید که مطمئن هستید آن عضو مجددا در معرض سرما و یخ زدن قرار نخواهد گرفت .

سرمازدگی 1 راهنمای کاربردی کمپینگ ( سرمازدگی )

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *