رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ آذر ۱۴۰۱

راهنمای مسافرت به مشهد از شهرهای محبوب ایران

اشتراک گذاری

تقریبا تمام ایرانی‌ها، یک بار هم که شده به مشهد سفر کرده‌اند تا اینکه قصد دارند در آینده‌ای نزدیک به این شهر زیبا سفر کنند. سفر به مشهد هم به خاطر بخش مذهبی و هم به خاطر بخش توریستی و گردشگری آن طرفدار دارد. ما برای شما در این مقاله، راهنمای سفر به مشهد، از شهرهای محبوب ایران را آماده کردیم تا با اطلاعات کامل‌تری به پایتخت مذهبی ایران سفر کنید.

مسافرت به مشهد

از مشهد چه می‌دانید؟

شاید این روزها تعداد بسیاری مشهد را تنها به خاطر بعد مذهبی آن که وابسته به وجود حرم مطهر امام هشتم شیعیان است می‌شناسند. این در حالی است که خراسان بزرگ از دیرباز از مهم‌ترین نقاط نه تنها ایران که جهان بوده است. قرار گرفتن مشهد بر سر راه تجارت جهانی موسوم به «جاده ابریشم»، نام این شهر را از دیرباز پرآوازه کرده است. مشهد در گذشته به نام «روستای سناباد» شناخته می‌شد. سپس در زمان صفویه و روی کار آمدن حکومت شیعی در ایران، با توجه به اینکه محل شهادت امام رضا(ع) بود، به مشهدالرضا تغییر نام داد. از آنجایی که مشهد از نقاط اصلی جاده ابریشم به شمار می‌آمده، بسیاری از آثار تاریخی ایران را در خود جای داده است.

مکان‌های دیدنی مشهد

حرم امام رضا علیه‌السلام

پرواضح است که عمده دلیل مسافرت به مشهد و خرید بلیط هواپیما تهران مشهد، به دلیل وجود حرم امام هشتم است. تقدس این شهر برای مردم ایران اساسا به همین خاطر بوده و نیز از همین رو است که پس از تهران که پایتخت و مهم‌ترین شهر ایران به شمار می‌آید، مشهد جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. تنوع ملیتی در بارگاه مطهر، خبر از اهمیت این شهر برای شیعیان سرتاسر جهان می‌دهد. حرم مقدس بیش از ۶۰۰۰۰۰ متر مربع مساحت دارد و از ۷ صحن بزرگ تشکیل شده و بنا بر برخی گزارش‌ها، بزرگترین مکان مذهبی در جهان است. اتاق مقبره در زیر یک گنبد طلایی قرار دارد که عناصر آن به قرن پنجم هجری باز می‌گردد. این حجره با کاشی کاری تزیین شده و سطوح دیوار و گنبد مقرنسی بالای آن به صورت آینه‌کاری است. شاه طهماسب گنبد مقبره را که قبلاً با کاشی تزئین شده بود، طلاکاری کرد و شاه عباس آن را بازسازی کرد و گسترش داد.
این مناره‌های آبی و طلایی باشکوه به همراه گنبدها و طاق های طلایی، منظره ای بسیار دیدنی و همچنین فضای معنوی بی نظیری را ایجاد کرده است. حرم در روزهای خاصی از سال شلوغ‌تر از همیشه خود خواهد شد: اول از همه شهادت و سپس تولد امام رضا، محرم و تاسوعا و عاشورا، اربعین و ایام نوروز و باقی مناسبت‌های مذهبی. هتل‌ها، سوییت‌ها و آپارتمان‌های بسیاری اطراف حرم قرار دارد که پذیرای زائران بی‌شمار این شهر است.

موزه نادرشاه افشار

با وجود خونریزی‌های فراوانی که نادرشاه افشار، مؤسس سلسه صفویه انجام داده است؛ اما همچنان از مشهورترین و بعضا محبوب‌ترین و پرآوازه‌ترین پادشاهان ایرانی به شمار می‌آید. او با توجه به نبوغ نظامی خود به ناپلئون ایران نیز معروف است. وی از طایفه ترکمان افشار خراسان بوده و مقبره گرانیتی خاکستری او که باغ کوچکی زیبا آن را احاطه کرده است و در مشهد قرار دارد، تبدیل به یک موزه شده است که دیدن آن برای افراد علاقمند به تاریخ و فرهنگ جالب توجه خواهد بود.

مقبره فردوسی

بلندآوازه‌ترین شاعر حماسی ایران، فردوسی طوسی، در باغ خود واقع در طوس، واقع در ۲۵ کیلومتری شمال غربی مشهد دفن شد و امروزه محوطه مربوط به مقبره او، تبدیل به یک فضای بزرگ شامل مقبره خود فردوسی، موزه فردوسی ساخته شده توسط هوشنگ سیحون، آرامگاه مهدی اخوان ثالث، محمد قهرمان، محمدرضا شجریان و غیره شده است. معماری فضای داخلی و بیرونی آرامگاه با ریزه‌کاری‌های بسیاری همراه است که توسط کریم طاهرزاده بهزاد طراحی شده و بینندگان را به وجد می‌آورد. برای رفتن به طوس، دسترسی از طریق اتوبوس و تاکسی وجود دارد.

مسافرت به مشهد

کوه سنگی

این پارک عمومی شهری بزرگترین پارک مشهد است که در اطراف کوه کوچکی به نام کوه سنگی گسترش یافته است. این یک مکان زیبا با تعداد زیادی درخت و گل و رستوران‌های خانوادگی و کافه‌های زیبا به همراه یک استخر بزرگ است که می توانید چند ساعت از سفرتان را در آنجا سپری کنید. همچنین موزه بزرگ خراسان نیز در این پارک قرار دارد. بازدید از پارک در شب هایی که می‌توانید از بالای کوه منظره زیبایی از شهر داشته باشید، لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

روستای زشک

روستای زشک در امتداد جنوب شرقی رشته کوه بینالود و در سرچشمه دره شاندیز و حدودا در فاصله ۲۰ کیلومتری از شهر مشهد قرار گرفته است. این روستای خوش آب و هوا، بویژه در تابستان از بهترین مکان‌های دیدنی مشهد است که می‌توانید به آن سر بزنید. فاصله کمی که با مرکز شهر دارد، باعث شده تا گردشگران زیادی به این روستای چهارفصل بروند. ییلاق زشک به میوه‌های خوشمزه و کباب‌های تازه و کم‌نظیری که در رستوران‌هایش سرو می‌شود شهرت دارد. شما می توانید با قطار مشهد تهران به شهر خود بازگردید.

در مشهد کجا غذا بخوریم؟

رستوران هزاردستان

هزاردستان یکی از زیباترین چایخانه-رستوران های ایران است که در زیرزمینی موزه مانند پر از فرش، سماور، فلزکاری عتیقه و وسایل بی شمار در اطراف یک فواره کوچک قرار دارد. منوی رستوران، با توجه به سنتی بودن آن، محدود به قورمه، کباب مرغ، دیزی یا حلیم له شده بادمجان (بره و بادمجان له شده) است.

رستوران دریایی سولو

یکی از بهترین رستوران‌های مشهد برای علاقمندان به غذاهای دریایی چون ماهی، میگو، خرچنگ، صدف و غیره، رستوران سولو است. این رستوران که در بلوار هاشمیه مشهد واقع شده است، انواع سالاد و سوپ‌های خوشمزه وابسته به غذاهای دریای را نیز ارائه می‌دهد.

مسافرت به مشهد

رستوران ایتالیایی لیو

علاقمندان به غذاهای ایتالیا از جمله پاستا و پنینی، می‌تاونند اوقات خوشی را در رستوران ایتالیایی لیو مشهد با همسفرانشان داشته باشند. این رستوران محیطی مدرن و آرام دارد و برای صرف غذا در یک محیط روح‌نواز بسیار مناسب است. رستوران لیو در میدان آزادی مشهد واقع شده است.

رستوران بابا قدرت

مجموعه تاریخی گردشگری بابا قدرت که در بنای کاروان‌سرایی تاریخی فعالیت می‌کند، یکیاز رستوران‌های پرآوازه این شهر است که در انتهای بازار امام رضا، میدان ۱۷ شهریور قرار دارد. این مجموعه‌ی گردشگری از سه بخش بازارچه، چای‌خانه و رستوران سنتی تشکیل شده است. در رستوران باباقدرت انواع غذاهای ایرانی، اعم از سنتی و غیر سنتی سرو می شود و به دنبال آن است تا تاریخ و فرهنگ و تمدن ایران را در یک مجموعه گردشگری به گردشگران داخلی و خارجی بشناساند.

کلام آخر:

برای سفر به مشهد، جز هواپیما از اتوبوس‌ و قطار نیز می‌تواند استفاده کنید. در داخل شهر نیز اتوبوس‌ها و تاکسی‌های شهری، مترو و آژانس برای رفت‌و‌آمد وجود دارد که شهروندان و گردشگران را به تمام نقاط شهر می‌رسانند. برای دریافت اطلاعات تکمیلی در راهنمای سفر به مشهد، می‌توانید به مجله گردشگری سفرمارکت سر بزنید. سفرمارکت اطلاعات کاملی درباره هتل‌های مشهد، مراکز خرید آن مانند بازار رضا، بازار فرش، مراکز فروش زعفران و زرشک اصل مشهد، موزه‌ها، پارک‌ها و شهربازی‌ها، کافه و رستوران‌ها و نقاط دیدنی دیگری که در این شهر قرار دارد به شما ارائه خواهد داد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *