جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

راهنمای خرید پانچوی کوهنوردی

تاریخ بروزرسانی :
۹ خرداد ۱۴۰۰

اگر شما هم یک طبیعت گرد یا کوهنورد هستید پیشنهاد می کنم راهنمای خرید پانچوی کوهنوردی مطالعه بفرمایید تا به راحتی نوع مناسب آنرا تهیه کرده و از سفرتان لذت ببرید .پانچوی کوهنوردی زمانی به درد می خورد که در طبیعت گردی هواابری شده و بارانی سخت شروع می شود حال شما هم باید از خودتان و هم از کوله و وسایلتان در مقابل خیس شدن محافظت کنید اینجاست که نقش پانچو مشخص می شود و به راحتی از شما و وسایلتان محافظت می کند .پانچو که شکل و شمایلی شبیه به یک لباس دارد، نوعی پوشش پلاستیک یا پارچه‌ای ضدآب بوده که وظیفه‌ی اصلی آن جلوگیری از خیس شدن گردشگر است. گاهی از پانچو به عنوان بارانی نیز یاد می‌شود که شباهت‌های بسیاری نیز به پالتو دارد. برخلاف پالتو، پانچوها اکثرا نازک بوده و به یک کلاه نیز مجهز هستند. این پوشش علاوه‌بر آنکه از خیس شدن طبیعت گرد جلوگیری می‌کند و می‌تواند در برابر نفوذ باد نیز مقاومت کند. معمولا از این پوشش برای سفرهای طبیعت گردی و کوهنوردی استفاده می‌شود، ولی اهالی مناطق پرباران می‌توانند از آن به‌عنوان بارانی روزمره استفاده کنند.

پانچو کوهنوردی8 800x800 راهنمای خرید پانچوی کوهنوردی

تاریخچه انواع پانچو

تاریخچه انواع این پانچو ها (در اسپانیایی: Poncho) پوششی سنتی است که مبدا آن به فرهنگ های نخستین آمریکای لاتین بازمی گردد. پانچو در اصل، پارچه ای پشمی یا نخی است که معمولا مستطیلی یا دایره ای شکل است و حفره ای برای سر در میان خود دارد. علاوه بر ان سایت wikipedia در رابطه با تاریخچه انواع پانچو ها مواردی ذکر کرده است که میتوانید از ان استفاده کنید .پانچو امروزه برای حفاظت درمقابل سرما یا باران استفاده می شود. بدین منظور از پارچه ها یا الیاف ضدآب برای ساخت آنها استفاده می شود. معمولا یقه یا کلاه مخصوص برای آنها طراحی می شود. امروزه پانچوها در رنگ ها و برندهای گوناگون تولید می شوند.

پانچو کوهنوردی9 راهنمای خرید پانچوی کوهنوردی

انواع پانچو

به طور کلی دو نوع پانچو در بازار داریم. پانچوهای پارچه‌ای یا پلاستیکی که قابل شستشو بوده و گردشگران می‌توانند بارها از آن استفاده کنند و پانچوهای یک بار مصرفی که معمولا برای بار دوم غیرقابل استفاده هستند. پانچوهای معمولی یا نوع اول معمولا از جنس پارچه‌ی شمعی یا پلاستیک مرغوب بوده و ویژگی‌هایی نظیر آستین، کلاه و کیف نگهدارنده را در خود جای داده‌اند. دسته‌ی دوم به لحاظ کارایی و طراحی کاملا شبیه دسته اول بوده با این تفاوت که یکبار بیشتر نمی‌توانید از آن استفاده کنید.

نکاتی که پیش از خرید باید به آن توجه کنیم

اندازه‌ی پانچو: سعی کنید همیشه پانچوی گشاد و سایز بزرگ بخرید تا هنگام پوشیدن آن عرق نکنید و بتوانید به راحتی آن را بپوشید. توجه داشته باشید که اگر این پوشش بیش از حد برایتان گشاد باشد می‌تواند در مواقع حساس جلوی دیدتان را بگیرد یا زیر پایتان بچرخد. سایز مناسب به شما اجازه می‌دهد که دستانتان را آزادانه تکان دهید و در حرکت هم پانچو را بر تن کنید.

رنگ: معمولا به هنگام خرید یک محصول رنگ یک فاکتور سلیقه‌ای و اختیاری است. ولی در پانچو موضوع کمی متفاوت است. شما باید پیش از خرید این پوشش مقصدتان را به خوبی بررسی کرده باشید. چراکه برخی رنگ‌ها به حیوانات استرس وارد کرده و می‌تواند برای شما نیز خطرآفرین باشد. همچنین باید باتوجه به مقصدتان رنگی را انتخاب کنید که در صورت گم شدن به راحتی قابل رویت و تشخیص باشید.

افزایش سایز یا اضافه بار: اکثر پانچوهای گروه اول یک فضای اضافی در پشت خود دارند که به راحتی باز می‌شود. این فضا باعث افزایش سایز پانچو شده یا محفظه‌ای برای کوله پشتی ایجاد می‌کند. این قسمت به شما کمک می‌کند تا از خیس شدن وسایل خود جلوگیری کنید.

امکانات پانچو: مسلما نباید انتظار ویژگی‌های خیلی خاصی از یک بارانی طبیعت گردی داشت. با این حال پانچویی که در بخش کلاه خود کش و در آستین نوارهایی برای محکم کردن دارد بهتر بوده و انتخاب بهتری محسوب می‌شود.

قیمت: خوشبختانه بازار پانچو گسترده بوده و شما می‌توانید انواع آن را با قیمت‌های گوناگون تهیه کنید. از طرفی پیش از خرید نیازتان را بررسی کرده تا در ابتدای کار یک محدود‌ه‌ی قیمتی برای خود در نظر بگیرید.

شما می‌توانید از پانچو علاوه بر استفاده‌های معمول در موقعیت‌های دیگری نیز استفاده کنید. برای مثال از آنجایی که این پوشش ضدآب است می‌توان به عنوان یک کیسه خواب و یا سرپناهی سریع روی آن حساب کرد. برای آنکه از poncho به عنوان چادر استفاده کنید کافی است یک چوب یا باتوم کوهنوردی را ستون کرده و پانچو را از آن آویزان کنید. همچنین می‌توانید آن را دور خود بپیچید یا آن را زیر رخت‌خواب خود بیندازید. یکی از کاربردهای جالب این پوشش محافظت از غذا است. به این صورت که اگر نگران دسترسی حیوانات به غذای خود هستید کافی است غذای خود را داخل پانچو پیچیده و از درخت آویزان کنید.

پانچو کوهنوردی11 راهنمای خرید پانچوی کوهنوردی

مزایای پانچو

تا به اینجای کار متوجه کاربرد بالای پانچو در طول سفر طبیعت گردی یا کوهنوردی شده‌اید. این پوشش ضدآب مزایای جالب دیگری دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. برای مثال تصور کنید که دچار جراحت شده‌اید و آنرا پانسمان کرده‌اید. شما می‌توانید برای جلوگیری از خیس شدن پانسمان، کمی از پانچوی خود را برید و روی آن ببندید. گم شدن در جنگل و کوه یکی دیگر از اتفاقاتی است که امکان دارد به هنگام طبیعت گردی با آن روبه‌رو شوید. از این رو می‌توانید یک پوشش اضافی با خود به همراه داشته و آن را ببرید و به درختان در طول مسیر خود ببندید.

با اینکار علاوه بر اینکه مسیر در خاطرتان می‌ماند، امدادگران نیز می‌توانند به راحتی شما را پیدا کنند. این پوشش ضدآب نسبت به گورتکس سبک‌تر بوده و از عرق کردن جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید به هنگام گرمای طاقت‌فرسا به دلیل سبک بودن، آن را به عنوان لباس سفر نیز بپوشید. این لباس به راحتی جمع شده و داخل محفظه‌ی کوچکی قرار می‌گیرد. از این رو یکی از راحت‌ترین تجهیزات طبیعت گردی برای حمل و جابه‌جایی است.

پانچو کوهنوردی10 راهنمای خرید پانچوی کوهنوردی

نکات لازم هنگام استفاده از پانچو

استفاده‌ی طولانی مدت از پانچو مستلزم برخی نکات است. برای مثال زمانیکه این پوشش را بر تن دارید ترجیحا سیگار نکشید تا نسوزد. چراکه جنس آن معمولا پلاستیکی بوده و به راحتی آسیب می‌بیند. به هیچ عنوان سعی نکنید آن را با آتش یا گرمای مستقیم خشک کنید. بهترین راه آویزان کردن آن است. هنگام پوشیدن و درآوردن دقت کنید تا فشاری به درزها و دوخت آن وارد نکنید. حتما پس از هربار استفاده آن را خشک کنید و در کاور مخصوص قرار دهید تا نپوسد.

مدل های مختلف پانچو کوهنوردی

تا اینجا با نکاتی مهم در زمینه خرید و نجوه بررسی پانچو به هنگام خرید برای شما نکاتی بیان شد. در ادامه به بررسی مدل های مختلف پانچو کوهنوردی و به بررسی برخی از برترین مارک های پانچو و ویژگی های هریک از این پانچوها می پردازیم.
پانچو کوهنوردی سبلان
یکی از مدل های مختلف پانچو, پانچو کوهنوردی سبلان می باشد که این پانچو مناسب فعالیت ها و ورزش ها در شرایط مختلف آب و هوایی است. این پانچو دارای ابعاد ۱۰ × ۲۰ سانتی‌متر و وزن ۵۰۰ گرم است. پانچو کوهنوردی سبلان برای محافظت از شما و کوله پشتی و لباستان درمقابل بارش ها در ارتفاعات یا درحین انجام فعالیت های ورزشی مناسب است. این پانچو مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب دارد.

پانچو کوهنوردی5 راهنمای خرید پانچوی کوهنوردی

پانچو کمپسور Outdoor Specialist
یکی دیگر از مدل های مختلف پانچو ها, پانچو کمپسور Outdoor Specialist می باشداین پانچو که درمیان برترین مارک های پانچو قرار دارد، برای محافظت از خیس شدن در زیر باران حتی هنگامی که در شهر و بیرون از منزل هستید مناسب است. این پانچو از روی شانه دارای ۱۲۲ سانتیمتر قد بوده و برای بیشتر افراد قابل استفاده است. این پانچو دارای وزن ۲۴۰ گرم و دارای نقاب جلوی کلاه و یک کاور جهت حمل آسان پانچو در کوله است.
پانچو کمپسور Outdoor Specialist را می توانید باز کنید و به عنوان زیرانداز، سرپناه، سایبان یا پوش دوم چادر استفاده کنید. همچنین شش نقطه اتصال با بست فلزی به منظور نصب پانچو به درخت یا به زمین است. این پانچو به دلیل امکانات و کارایی بیشتر، نسبت به پانچو سبلان، قیمت بالاتری دارد.

پانچو کوهنوردی4 راهنمای خرید پانچوی کوهنوردی

پانچو کوهنوردی طرح SLP-03
پانچو کوهنوردی طرح SLP-03 یکی از مدل های برتر می باشد این پانچو هم برای کوهنوردی و هم برای مسافرت مناسب است. درمقابل آب و باد مقاومت خوبی دارد. این پانچو بدون آستین بوده اما درهر طرف دو چسب دارد که موقع پوشیدن بسته می شود. کلاه پانچو در این مدل ( پانچو کوهنوردی طرح SLP-03 )، توسط یک بند جمع کننده دور صورت بسته می شود تا پوشش مناسبی روی سر ایجاد کند.

این پانچو دارای وزن ۳۹۰ گرم سانتی‌متر است. دارای کاور برای حمل آسان است. ارتفاع و عرض این پانچو به ترتیب ۱۴۲ و ۱۴۰ سانتی متر است. قیمت این پانچو تقریبا برابر با پانچوی سبلان است.

پانچو کوهنوردی3 راهنمای خرید پانچوی کوهنوردی

پانچو کوهنوردی تتیس مدل SP-01
پانچو کوهنوردی تتیس مدل SP-01 یکی دیگر از مدل های برتر پانچو است که شما دوست عزیز میتوانید با استفاده از این پانچو کوهنوردی تتیس مدل SP-01 در زیر باران، تجربه خوشایند و لذت بخشی است. پانچو تیتس از برترین مارک های پانچو در بازار بوده و دارای آستین های مناسب است و بگونه ای طراحی شده که دست و پاگیر نباشد. همچنین درمقابل آب و باد مقاومت بالایی دارد و به گونه ای طراحی شده که بتوان کوله پشتی را نیز در زیر آن جای داد.سرآستین این پانچو کوهنوردی دارای چسب و قسمت جلو دارای زیپ به همراه چسب است. کلاه این پانچو دارای بند جمع کننده برای بسته شدن دور سر است و پوشش بهتری روی سر دارد. این پانچو دارای کاور جداگانه ضدآب است.این پانچو دارای وزن کم و حدودا ۲۸۰ گرم و ابعاد ۱ × ۶۸ × ۱۲۰ سانتی‌متر است. به دلیل کیفیت و امکانات و راحتی مناسب این پانچو، قیمت بالاتری نسبت به سایر پانچوهای بررسی شده ی فوق را دارد.

پانچو کوهنوردی2 راهنمای خرید پانچوی کوهنوردی

پانچو کوهنوردی مدل چلسی با کد ۲۰۲۰
این مدل ( پانچو کوهنوردی مدل چلسی با کد ۲۰۲۰ ) ازجمله برترین مارک های پانچوی موجود در بازار است. با داشتن این پانچو، کوله پشتی و سایر لباس های شما خیس نمی شوند. با وزن بسیار سبک و حدودا ۱۲۰ گرم و ابعاد ۰٫۱ × ۱۳۰ × ۱۶۵ سانتی‌متر اصلا دست و پا گیر نبوده و گزینه بسیار مناسبی برای خرید است.این پانچو دارای کلاه و یک بند مناسب جمع کننده کلاه در اطراف صورت است. همچنین یک کاور کوچک برای حمل آسان در کوله پشتی دارد. یک کیف ضد آب از جنس خود پانچو به منظور حمل و نگهداری راحت دارد. این پانچو قابلیت بازشدن و استفاده بعنوان زیرانداز را نیز داراست. قیمت این پانچو نیز تقریبا در حدود پانچوی تتیس مدل SP-01 است.

پانچو کوهنوردی1 راهنمای خرید پانچوی کوهنوردی

پانچو کوهنوردی تتیس مدل SLP-01
این پانچوی ضد آب و ضد باد ( پانچو کوهنوردی تتیس مدل SLP-01 ) نیز گزینه مناسبی برای کوهنوردان و طبیعت گردان است. این پانچو فاقد آستین بوده و در عوض، در هر طرف دارای دو چسب است و موقع پوشیدن بسته می شود. کلاه این پانچو همچون اکثر پانچوهای دیگر، توسط یک بند جمع کننده به دور صورت بسته می شود.این پانچو دارای وزنی برابر با ۲۷۰ گرم و ابعاد ۱ × ۱۳۵ × ۱۴۴ سانتی‌متر یعنی ارتفاع ۱۳۵ و عرض ۱۴۴ سانتی متر است. کاور مناسب برای حمل آسان دارد. قیمت این پانچو در حد ایده آل و تنها کمی کمتر از مدل چلسی است.

پانچو کوهنوردی راهنمای خرید پانچوی کوهنوردی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *