راهنمای خرید دوچرخه برای سفر این کمک را به شما می کند که با آگاهی کامل و هوشمندانه خرید کنید . خرید دوچرخه نیز همانند هر کالا یا وسیلهی دیگری نیازمند برخورداری از آگاهی و اطلاعات می باشد . حتی بهجرات میتوان گفت که با توجه به ویژگیهای فنی متعدد و انواع دستهبندیهای دوچرخه، نیاز به اطلاعات شکل جدیتری به خود میگیرد. بر همین اساس در این راهنمای خرید دوچرخه سعی میکنیم با ارائهی اطلاعاتی جامع و درعینحال ضروری، به شما در انتخاب دوچرخهی دلخواهتان کمک کنیم تا در نهایت با انتخاب دوچرخهای مناسب، از این ورزش مهیج لذت بیشتری ببرید.
اما برای انتخاب دوچرحه برای سفر یا همان دوچرخه توریستی با طیف وسیعی از دوچرخههای مختلف رو به رو خواهید شد به همین دلیل هم انتخاب کردن مدل، آسان نخواهد بود. به دلیل طراحی مناسب و تمیز و همچنین راحتی و سبکی، دوچرخههای کلاسیک توریستی فولادی طرفداران زیادی دارند. اما تعداد افرادی که علاقه شدیدی به دوچرخههای هیبریدی و الکتریکی نیز ندارند هم کم نیست و این نوع دوچرخههای کم کم به پر فروشهای روز دنیا تبدیل میشوند.
تاریخ سفر با دوچرخه پر از توریست هایی است که مسافت های طولانی را با دوچرخه هایی طی کرده اند که حداقل در ظاهر برای این کار مناسب نبوده اند. Thomas Stevensدر دهه ۱۸۸۰ دنیا را با یک دوچرخه قدیمی مدل آن زمان با نام penny farthing رکاب زد (دوچرخه هایی با چرخ جلوی بسیار بزرگ). Heinz Sticke حدود نیم میلیون کیلومتر را روی دوچرخه ای رکاب زد که فقط ۳ سرعت داشت. همچنین از سه چرخه برای طی کردن طول قاره ها استفاده شده است. نکته مهم اینکه دوچرخه خوب اصلا ضروری نیست. تصمیم و نگرش مثبت مهمترین عامل در پیروزی در موفقیت سفر با دوچرخه است نه قیمت دوچرخه. در نظر داشته باشید که شما در شرایطی می خواهید هزینه اضافی برای دوچرخه بپردازید که ممکن است پول خوبی هم برای سفر نداشته باشید. و نکته دیگر اینکه اصلا تصویر نکنید که خرید دوچرخه گرانتر شما را از نگرانی های مکانیکی رها می کند. شما جدای از اینکه چه دوچرخه ای را سوار می شوید و کجا دوچرخه سواری می کنید همیشه دغدغه نگهداری و پیش آمدهای ناخواسته مکانیکی را خواهید داشت و بهتر است بجای اینکه دنبال وسایل خاص دوچرخه بگردید، عمومی ترین وسایل را در سریع ترین زمان ممکن و راحت ترین روش پیدا کنید. شما با هزینه پایین می توانید دوچرخه ای پیدا کنید که شرایط مناسب برای سفر را داشته باشد. برای این منظور دوچرخه باید برخی تجهیزات جانبی مثل ترک عقب، قمقمه آب و.. را داشته باشد و طراحی آن بگونه ای باشد که برای مسیرهای طولانی راحتی آن بیشتر از سرعتش باشد.
فهرست
- به تنهایی سفر برویم و یا با دوستان
- حمل با اتوبوس، قطار و هواپیما
- راحتی
- دوچرخه توریستی کلاسیک
- دوچرخههای توریستی Adventure
- دوچرخه توریستی هیبریدی تخت
- دوچرخههای الکتریکی توریستی یا E-bikes
- دوچرخه توریستی Expedition
- انواع دوچرخه
- دوچرخههای شهری
- دوچرخههای کوهستان
- دوچرخههای هیبرید
- دوچرخههای جادهای و کورسی
- دوچرخه BMX
- دوچرخههای Time Trial
- تقسیمبندی انواع دوچرخه بر اساس طراحی
- تفاوت دوچرخه Hard Tail با Full Suspension
- وزن دوچرخه
- سایز دوچرخه
- هزینه
- قطعات
- کیفهای مخصوص دوچرخه
به تنهایی سفر برویم و یا با دوستان
در صورتی که قصد سفر در رشته کوه ها میانی شمال آمریکا را دارید، یک دوچرخه کوهستان با تعليق مناسب می تواند برای شما بهترین انتخاب باشد. در این منطقه شما با جاده های پر از دست انداز روبرو خواهید شد. از سوی دیگر اگر مسیر شما جاده آسفالته با هوایی مناسب است در این صورت یک دوچرخه توریستی یا تایرهای نازک بیشتر به کار شما می آید.
حمل با اتوبوس، قطار و هواپیما
حمل و نقل به وسیله هواپیما، قطار یا اتوبوس به عنوان بخشی از سفر شماست و اگر دوچرخه ای غیر معمول با طول یا عرض خیلی بزرگ (مثل دوچرخه دو نفره انتخاب کنید ممکن است برای جابجایی آن به مشکل بر بخورید. پس اگر در سفرتان قصد استفاده از حمل و نقل عمومی را دارید سعی کنید تا حد امکان دوچرخه ای استاندارد انتخاب نمایید. Bike یا Brompton ممکن است تصمیم بگیرید از دوچرخه های تاشو (مانند استفاده کنید. این نوع دوچرخه ها زیاد برای سفر معمول نیستند ولی به Friday هر حال می توان از آنها نیز استفاده کرد. نمونه هایی از سفرهای کامل را در طول قاره ها می توان یافت که با استفاده از دوچرخه های تاشو انجام شده است. اگر می خواهید از یک دوچرخه غیر معمول استفاده کنید ممکن است بتوانید آن را با هواپیما جابجا کنید (یا با باربری ولی منتظر هزینه های بالاتر نسبت به دوچرخه معمولی باشید. بیشتر افرادی که با دوچرخه سفر میکنند، در مورد این که این کار دشوارترین و پراسترسترین بخش سفر آنها است، با یکدیگر توافق نظر میکنند. کار زمانی دشوارتر میشود که گردشگران، دوچرخههای دو نفره داشته باشند یا بخواهند از مترو یا تراموا استفاده کنند.
راحتی
بهترین دوچرخه، دوچرخه ای است که در نهایت احساس بهتری را برای شما فراهم می کند. قبل از اینکه دوچرخه ای را بخرید حتما یکبار سوار آن شوید. حتی می توانید از فروشنده بخواهید که اجازه دهد با دوچرخه چند ساعت رکاب بزنید و یا آن دوچرخه را برای یک آخر هفته اجاره کنید. اگر با گردن درد، زانو درد یا مچ درد بر می گردید، شما دوچرخه رویایی خودتان را پیدا نکرده اید و یا نیاز به تنظیم اندازه های آن دارید.
سفرهای طولانی مدت با دوچرخه با یک دوچرخهسواری معمولی متفاوت است؛ زیرا شما باید چندین ساعت متوالی روی زین بنشینید و رکاب بزنید؛ پس راحتی یکی از فاکتورهای اصلی برای انتخاب دوچرخه توریستی است.بدنه دوچرخههای توریستی که صرفا برای سفرهای طولانی انتخاب شدهاند، اشکال هندسی متفاوتی دارد. این دوچرخهها طوری طراحی شدهاند که فرد راحتتر روی آنها بنشیند و تقریبا حالت ایستاده داشته باشد.پیشنهاد میکنیم قبل از خرید دوچرخه حتما آن را امتحان کنید و از فروشنده بخواهید به شما اجازه بدهد با دوچرخه مسافتی کوتاهی را طی کنید یا حتی آن را برای مدت کوتاهی اجاره دهد؛ اگر پس از مدت کوتاهی دوچرخهسواری گردن یا زانوی شما درد گرفت، قطعهای از دوچرخه باید تعویض یا تنظیم شود؛ گاهی اوقات اندکی تغییر در ارتفاع زین یا موقعیت فرمان میتواند مشکل را برطرف کرده و دوچرخه را برای شما راحت کند.
دوچرخه باید طوری تنظیم شود که مواردی همچون ارتفاع صندلی و موقعیت افقی آن، تسلط دوچرخهسوار به فرمان و زاویه بدن او نسبت به دوچرخه، در وضعیت کاملا مناسبی باشد. در کل هدف تنظیم دوچرخه متناسب با شرایط دوچرخهسوار، افزایش راحتی و کاهش درد و ناراحتی او تا حد ممکن است. تنظیم کاملا درست دوچرخه به بهبود عملکرد فرد و کنترل بهتر دوچرخه نیز کمک زیادی میکند.
دوچرخه توریستی کلاسیک
دوچرخههای توریستی کلاسیک یک نمونه سنتی از این مدل دوچرخهها است که اغلب دارای بدنه فولادی بوده و زین چرمی نیز دارد. در این دوچرخه شما میتوانید قفسههای مخصوصی در جلو و عقب مشاهده کنید و همچنین مکانهای مخصوص برای گذاشتن بطریهای مختلف آب. دوچرخههای کلاسیک دارای لاستیکهای پهنی نیز هستند. اگر قرار است کوتاه مدت و به صورت جادهای سفر کنید این مدلها برایتان مناسب نیستند و بهتر است از دوچرخههای جادهای استفاده کنید. وزن زیاد این مدل دوچرخه به دلیل داشتن آپشنهای زیاد شما را در کوتاه مدت اذیت خواهد کرد. این مدل دوچرخهها را امروزه نمیتوان به وفور پیدا کرد ولی هنوز هم شرکتهایی هستند که آنها را تولید میکنند.
دوچرخههای توریستی Adventure
این مدل دوچرخه توریستی بسیار مدرن بوده و در طراحی آنها از تکنولوژیهای روز دنیا استفاده شده است. این دوچرخه نامهای مختلف دیگری نیز مانند دوچرخه ماجراجویی، دوچرخه تمام راهها و دوچرخه گرید دارد. در دوچرخههای گرید امکاناتی مانند فریمهای مدرن، ترمز دیسکی، لاستیکهای پهن و قابلیتهای مخصوص خارج از جاده را مشاهده خواهید نمود. طراحی این نوع دوچرخه به قدری پایدار است که شما بدون استرس میتوانید از آن در خارج از جادههای معمول نیز سواری بگیرید.
در ساخت دوچرخههای توریستی Adventure از انواع مختلف مواد مانند فولاد، کربن سبک گران قیمت و آلیاژهای مدرن استفاده شده است. ویژگی دیگر این مدل دوچرخههای قابلیت انعطافپذیری آن است، به این صورت که شما میتوانید بر اساس جاده و شرایط سفر خود چرخها را عوض کرده و یا گلگیرها را تعویض کنید بدون اینکه مشکلی برای دوچرخه پیش آید. این دوچرخه همیشه در خدمت شما خواهد بود و به شما سواری مناسبی را ارئه خواهد داد. امروزه عمومیترین نوع دوچرخهای که خریداری میشود این مدل است.
دوچرخه توریستی هیبریدی تخت
تکنولوژی حتی توانسته دنیای دوچرخه سواری را نیز تحت تاثیر قرار دهد. امروزه در اروپا به وفور میتوانید انواع مختلفی از دوچرخههای هیبریدی را مشاهده کنید. این مدل به حدی مورد استفبال قرار گرفته که دوچرخه توریستی هیبریدی نیز ساخته شده است.
این مدل دوچرخه معمولا ترکیبی از لاستیکهای سنگین با فرمان صاف و قالب طراحی شده با آلیاژ سبک و در عین حال قوی است. در این مدل دوچرخه از نسل جدیدی از ترمزهای نیز بهره برده شده است به نام ترمزهای V.البته انتظار سواری خوب در جادههای بسیار سخت و کوهستانی را نباید از آن داشته باشید ولی آنها برای مسافرتهای جادهای چند روزه و یا گشتهای داخل شهری طولانی بسیار مناسب هستند. دوچرخه توریستی هیبریدی نه بسیار سنگین است و نه قیمت خرید بالایی دارد. (البته در کشورهای اروپایی با سطح درآمد بالا، نه در ایران).
دوچرخههای الکتریکی توریستی یا E-bikes
دوچرخههای الکتریکی یک همراه خوب برای مسافرتهای شما میتوانند باشند. حرف E موجود در اول نام این مدل دوچرخه به معنی الکتریکی بودن آن است. این مدل دوچرخه دقیقا شاسیای مانند دوچرخههای هیبریدی دارد اما امکانات اضافه شده به آن مانند باطریها باعث شده که وزن آن بسیار زیادتر شده و قیمت آن نیز افزایش پیدا کند. باید توجه کنید که وجود باطری شارژی کمک زیادی در مسافرتهای طولانی به شما خواهد کرد ولی باید باطری آن را به صورت مرتب شارژ کنید در غیر این صورت فقط یک بار اضافی را با خود حمل خواهید کرد.دوچرخه توریستی الکتریکی هر روز در حال پیشرفت بوده و برای افرادی که از سراشیبی و تپههای بزرگ خسته شدهاند ولی میخواهند هنوز هم دوچرخه سواری کنند بسیار مناسب است.
دوچرخه توریستی Expedition
خوب میرسیم به معرفی آخرین مدل دوچرخه توریستی. از این مدل دوچرخه معمولا برای سفر به دور دنیا و مسافرتهای خیلی طولانی بهره برده میشود. آنها برای یک منظور طراحی شدهاند. سواری دادن به دوچرخه سوار بدون توجه به نوع مسیر و زمان دوچرخه سواری. به همین دلیل هم تمامی قطعات دوچرخه Expedition بسیار مقاوم و ایمن ساخته شدهاند تا بتوانند در هر شرایطی کار کنند. در این مدل دوچرخه سعی شده که از قطعاتی استفاده شود که در تمامی نقاط دنیا مرسوم بوده و مورد استفاده قرار میگیرند به این دلیل که اگر دوچرخهسوار دچار مشکلی در قطعهای از دوچرخه شد به راحتی بتواند آن را پیدا کند. معمولا این نوع دوچرخهها بیش از ۳۰ کیلوگرم وزن دارند.
انواع دوچرخه
دوچرخهها با توجه به محیط هایی که در آن استفاده میشوند، طراحی خاصی که دارند و همچنین جنسیت افرادی که از آن استفاده میکنند، به چندین دستهی مختلف تقسیم میشوند. در تقسیمبندی براساس نوع محیط قابلاستفاده، دوچرخهها به شکل زیر دستهبندی میشوند.
دوچرخههای شهری
دوچرخههای شهری معمولا دارای فریمی فلزی و سبک از جنس آلومینیوم و تایرهایی نازک و بدون آج هستند. این دوچرخهها معمولا دنده یا کمکفنر ندارند. زاویهی فرمان نسبت به زین و همچنین فاصلهی رکاب تا زین در این دوچرخهها معمولا بیشتر از دوچرخههای کوهستان است که باعث خواهد شد کنترل دستهی فرمان به شکلی راحت انجام شود؛ درعینحال برای حرکت در مسیرهای طولانی، به رکابزدنهای مدوام نیاز نیست.
دوچرخههای کوهستان
دوچرخههای کوهستان برخلاف دوچرخههای شهری، تایرهای پهنتری دارند. این تایرها معمولا دارای آجهایی هستند که باعث اصطکاک بیشتر با سطح زمین میشود تا از لیزخوردن دوچرخه در مسیرهای ناهموار و لغزنده جلوگیری شود. دوچرخهی کوهستان باید دارای دنده باشد که دوچرخهسوار بتواند به کمک آن بهراحتی در مسیرهای شیبدار یا صعبالعبور حرکت کند. یکی از مهمترین قطعاتی که در این دوچرخهها استفاده میشود، دوشاخ است. در واقع دوشاخ این دوچرخهها باید از فلزات مستحکمی ساخته شده باشد تا در صورت فراز و فرودهای زیاد در زمان حرکت، از صدمهدیدن چرخها و قطعات متصل به آن جلوگیری کند.
دوچرخههای هیبرید
دوچرخههای هیبرید به دوچرخههایی گفته میشود که کاربردی شبیه به دوچرخههای کوهستان یا شهری دارند. درواقع این دوچرخهها برای استفاده در هر دو محیط کاربرد دارند؛ با این تفاوت که نمیتوان از آنها برای کوهپیمایی استفاده کرد و تنها مناسب استفاده در دامنهی کوه یا محیطهایی هستند که شیب کمتری نسبت به ارتفاعات کوهستان دارند. این دوچرخهها ویژگیهایی نظیر دوچرخههای کوهستان دارند؛ فقط پهنای چرخ آنها از دوچرخههای کوهستان کمتر است.
دوچرخههای جادهای و کورسی
بیشتر افراد دوچرخههای کورسی و دوچرخههای جاده را در دستهای کلی به نام دوچرخهی جاده تقسیمبندی میکنند. شاید این اشتباه بهدلیل اشتراکات فراوانی باشد که بین این دو دسته دوچرخه وجود دارد. دوچرخههای کورسی و دوچرخههای جاده (به استثنای دوچرخههای جادههای کوهستانی) معمولا به دنده یا کمکفنر نیازی ندارند. همچنین باید در بدنهی این دوچرخهها از موادی سبک استفاده شود تا به دوچرخهسوار در داشتن شتاب و سرعت بیشتر کمک کند. از تفاوتهای اصلی این دو دسته دوچرخه، نوع تایرهایی است که در آنها به کار میرود؛ بهنحویکه دوچرخههای کورسی دارای تایرهایی نازکتر نسبت به دوچرخههای جاده هستند؛ به همین دلیل از یک دوچرخهی کورسی نمیتوان در مسیرهای جادهای با مسافت طولانی استفاده کرد.
دوچرخه BMX
دوچرخههای BMX یا دوچرخههای Time Trial بیشتر برای مصارف ورزشکارانی ساخته میشوند که به ورزش دوچرخهسواری به صورت حرفهای میپردازند. دوچرخههای BMX معمولا دارای سایز فریمهایی کوچک هستند. این دوچرخهها هیچ نوع ترمز یا کمکفنری ندارند. بدنهی دوچرخههای BMX عمدتا از موادی ساخته میشود که وزنی سبک و استحکامی زیاد داشته باشد تا به افزایش بیشتر سرعت برای حرکات نمایشی کمک کند.
دوچرخههای Time Trial
دوچرخههای Time Trial نیز همانند دوچرخههای BMX برای مصارف حرفهای و مسابقههای دوچرخهسواری تیمی طراحی شدهاند. این نوع دوچرخهها معمولا دارای فریمهایی بسیار کوچکتر نسبت به دوچرخههای جاده هستند و طوقهی بهکاررفته در ساخت آنها عمق بیشتری دارد که به این دوچرخهها سرعت بیشتری میبخشد.
تقسیمبندی انواع دوچرخه بر اساس طراحی
نوع دیگری از تقسیمبندی دوچرخه براساس طراحی و نوع کمکفنر به کار رفته در آن صورت میگیرد و شامل دوچرخههای Hard Tail و Full Suspension است. Hard Tail معمولا به دوچرخههایی گفته میشود که تنها دارای یک کمکفنر هستند یا کمکفنری ندارند.
Full Suspension به دوچرخههایی گفته میشود که دارای یک کمکفنر در چرخ عقب هستند. این دسته از دوچرخهها فریمی دوتکه دارند؛ بهنحویکه دارای یک بخش مثلثی در قسمت جلوی دوچرخه و یک بخش دیگر در سمت عقب دوچرخه هستند.
تفاوت دوچرخه Hard Tail با Full Suspension
حال شاید این سوال برایتان پیش آید که برای خرید چه فرقی میان دوچرخههای Hard Tail و Full Suspension وجود دارد؟ اگر شما دوچرخهسواری حرفهای نیستید، خرید دوچرخهی Full Suspension با توجه به اینکه دارای یک کمکفنر دیگر در چرخ عقب است، تنها برایتان هزینهای اضافه ایجاد میکند. در چنین شرایطی، استفاده از دوچرخههای Hard Tail بهصرفه است. دوچرخههای Full Suspension بیشتر برای حرکت فرود در مسیرهای کوهستانی استفاده میشوند تا به واسطهی کمکفنر دومی که در چرخ عقب قرار دارند، فشار بسیار کمتری به دسته و چرخها منتقل شود.
برای این که بتوانید دوچرخهی مناسبی برای خود تهیه کنید، دانستن این که به چه دوچرخهای و برای چه محیطی نیاز دارید، یکی از موارد بسیار ضروری است. اما تنها دانستن این نکته نمیتواند به شما در انتخاب دوچرخه کمک کند و مواردی همچون وزن، سایز، قیمت و قطعات به کار رفته تاثیر زیادی بر کیفیت و بازدهی دوچرخهی مورد نظر شما خواهند گذاشت.
وزن دوچرخه
وزن در انتخاب انواع دوچرخه اهمیت زیادی دارد. درواقع هر چه یک دوچرخه وزن کمتری داشته باشد، به شما در برخورداری از شتاب و سرعت بیشتر کمک خواهد کرد. امروزه سعی شده از موادی در ساخت فریم دوچرخه استفاده شود که به وزن بسیار کم آن بینجامد؛ به همین دلیل در ساخت اکثر دوچرخهها از آلومینیوم، کروم (کرومولی) یا کربن استفاده میشود که به دلیل قیمت کمتر آلومینیوم نسبت به دو نوع دیگر، استفاده از آن رواج بیشتری دارد.
سایز دوچرخه
هر دوچرخه نسبت به سایز فریم و سایز چرخ یا طوقهای که در آن استفاده شده، برای افراد مختلف با ویژگیهای فیزیکی گوناگون قابلاستفاده است. دانستن مواردی از قبیل فاصلهی زین تا رکاب در حالت نشسته و ایستاده، فاصلهی زین تا فرمان و سایز چرخ در بین تمامی این موارد از اهمیت زیادی برخوردار است و به شما کمک خواهد کرد تا به کمک آنها دوچرخهی مناسب خود را انتخاب کنید. اولین قدم برای انتخاب دوچرخه در سایزی مناسب این است که از اندازههای موردنیاز خود اطلاعات کافی داشته باشید. قدم بعدی تطبیق اطلاعات سایز شما با جدول سایزبندی دوچرخههای مورد نیازتان است.انتخاب دوچرخه در سایز مناسب برای کودکان با نحوهی انتخاب دوچرخه برای بزرگسالان تفاوت دارد. در این حالت باید قد و سن را با اطلاعات مربوط به سایز چرخ تطبیق داد تا در نهایت سایز دوچرخهی مناسب پیدا شود.
هزینه
دوچرخه در بازههای قیمتی مختلف وجود دارد که دلیل عمدهی تفاوت قیمتها به نوع قطعات بهکاررفته در ساخت دوچرخهها برمیگردد؛ پس در ابتدا باید بدانیم که به چه نوع دوچرخهای نیاز داریم و در عین حال دوچرخهای را انتخاب کنیم که برای نوع مصرف ما مناسب باشد. یکی دیگر از نکاتی که در زمان انتخاب دوچرخه اهمیت زیادی دارد، در نظر داشتن این موضوع است که دوچرخهها بر اساس نوع استفاده به چند دستهی کلی مناسب برای افراد حرفهای، نیمهحرفهای و آماتور تقسیم میشوند و طبعا بازهی قیمت هر کدام از این ردهها تفاوت بسیار زیادی با یکدیگر خواهد داشت.
قطعات
بررسی هر کدام از قطعات دوچرخه به مطلبی جداگانه نیاز دارد تا مشخص کند چه قطعاتی برای چه دوچرخههایی مناسباند؛ اما درنهایت دانستن برخی نکات درخصوص قطعات دوچرخه اهمیت زیادی دارد و به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید دوچرخهای را انتخاب کنید که قطعات آن علاوه بر کیفیت مناسب، با هزینه و نوع کاربرد شما تناسب داشته باشند.
قیمت یک دوچرخه و در عین حال کیفیت آن در ابتدا بسته به نوع فریمی مشخص میشود که در ساخت آن به کار رفته است. فریم انواع دوچرخه بیشتر از موادی نظیر فولاد، آلومینیوم، کروم (کرومولی) یا کربن ساخته میشود. دوچرخههایی که فریمی از جنس کربن یا کروم دارند، اغلب برای استفاده در مصارف حرفهای به کار گرفته میشوند. این نوع دوچرخهها نیز عمدتا قیمت زیادی دارند؛ به همین دلیل بیشتر دوچرخههایی که برای افراد نیمهحرفهای یا آماتور و حتی در بعضی موارد افراد حرفهای ساخته میشوند، دارای فریمی آلومینیومی هستند. دوچرخههای با فریم آلومینیومی خود به انواع مختلفی تقسیم میشوند که هر کدام از انواع دارای تفاوتهایی در میزان استحکام فریم دربرابر ضربه و فشار هستند.
قطعهی بسیار مهم دیگری که در دوچرخههای کوهستان و دوچرخههای Hard Tail از لحاظ کارکرد اهمیت دارد، دوشاخ است. در دوچرخههای Hard Tail با توجه به اینکه معمولا یا کمکفنر ندارند یا دارای یک کمکفنر هستند، فشار بسیار زیادی به چرخهای جلویی وارد میشود. به همین دلیل استفاده از دوشاخ مناسبی که استحکام زیادی داشته باشد، در این دوچرخهها اهمیت دارد. بیشتر دوشاخها از آلومینیوم یا آلومینیومهای سری ۶۰۶۱ ساخته میشوند که دربرابر فشار، ضربه و خوردگی حاصل از تماس با آب مقاومت زیادی دارند.
مجموعه قطعاتی که سیستم دندهدهی یک دوچرخه را تعیین میکند، شامل زنجیر، خودرو، شانژمان، طبق عوضکن و دسته دنده است. تعداد دندههای دوچرخه با توجه به تعداد طبقهای خودرو مشخص میشود؛ بهنحویکه اگر خودروی دوچرخه دارای هشت طبق باشد، آن دوچرخه را هشتسرعته میگویند.
تمامی قطعات سیستم دندهدهی با توجه به میزان سرعت دوچرخه انتخاب میشوند. نوع قطعاتی که در سیستم دندهدهی دوچرخه قرار میگیرند، بیشتر با توجه به نوع طراحی آن دوچرخه برای افراد حرفهای، غیرحرفهای و مبتدی مشخص میشود. بیشتر دوچرخههایی که برای افراد نیمهحرفهای یا مبتدی طراحی میشوند، از قطعات سری Altus، Tourney و Acera محصولات شیمانو یا محصولات سری X4 تا X7 شرکت سرام استفاده میکنند.
غالب دوچرخهها دارای یکی از سه نوع ترمز لقمهای، مکانیکی دیسکی و هیدرولیکی دیسکی هستند. در حال حاضر میتوان با اطمینان گفت که ترمزهای هیدرولیکی دیسکی به لحاظ سرعت عملکرد و اعمال فشار متناسب به چرخها، نسبت به دو نوع دیگر، ترمز بهتری بهحساب میآیند؛ اما استفاده از چنین ترمزی برای همهی انواع دوچرخه از لحاظ قیمت بهصرفه نیست و بهترین حالت، استفاده از آن برای دوچرخههای کوهستان است.
ترمزهای لقمهای به وسیلهی دو لقمه که در کنار طوقه قرار میگیرند، عمل میکنند؛ به این صورت که پس از فشردن دسته ترمز، لقمه به طوقه چسبیده و باعث کاهش سرعت آن میشود. یکی از معایب بزرگ این نوع ترمزها داغکردن لقمهها بر اثر ترمز گرفتن زیاد یا قرارگرفتن گل و لای در بین لقمه و عملکرد دیرتر آن است. این نوع ترمز بیشتر در دوچرخههای شهری، جادهای و هیبرید استفاده میشود که نیاز به ترمز گرفتن مداوم ندارند.
ترمزهای مکانیکی دیسکی و هیدرولیکی دیسکی هردو به وسیلهی اتصال لقمه به دیسک قرارگرفته در تایر عمل میکنند و تفاوت میان آنها در این است که در ترمز هیدرولیکی دیسکی، پس از فشردن دسته، فشار از طریق روغن به لقمهها منتقل میشود؛ درحالیکه در ترمز مکانیکی دیسکی، این اعمال فشار فقط از طریق سیم ترمز منتقل میشود.
ترمزهای هیدرولیکی دیسکی معمولا دارای عملکرد سریعتری نسبت به ترمزهای مکانیکی دیسکی هستند. ترمزهای مکانیکی دیسکی بیشتر در دوچرخههای هیبرید و برخی دوچرخههای آفرود کوهستانی استفاده میشوند؛ درحالیکه ترمزهای هیدرولیکی دیسکی بیشتر برای دوچرخههای کوهستانی، مخصوصا دوچرخههای مناسب برای حرکت در شیب رو به پایین کاربرد دارند.
کیفهای مخصوص دوچرخه
شما علاوه بر انتخاب مدل دوچرخه خود باید برخی و سایل و اکسسوریهای را نیز برای آن خریداری کنید بخصوص اگر میخواهید در مسافرت از آن استفاده نمایید. شما باید انواع مختلفی از کیفهای مخصوص دوچرخه را برای نگهداری وسایل خود خریداری کرده و حتی یک کیف مخصوص بطریهای آب داشته باشید.
انواع سفرهای دوچرخه سواری و سایکل توریستی
۱- سفرهایی که با سرعت بالا و در مسیرهای کوتاه انجام میشود. (روستا به روستا، تور طبیعت گردی با دوچرخه)
۲- سفرهای سایکل توریستی کوتاه مدت. (شهر به شهر)
۳- سفرهای سایکل که با توجه به سنگینی خورجین به صورت آهسته انجام میشود. (استان به استان)
۴- سفرهای آفرود با دوچرخه که هم در جاده آسفالته وهم در مناطق خاکی صورت میگیرد. (بایک پکینگ، سفر بدون خورجین)
۵- سفرهای سایکل توریستی مسافت طولانی که در قالب جهانگردی با دوچرخه صورت میگیرد. (کشور به کشور)
در موارد بالا، به غیر از مورد چهارم، یعنی بایک پکینگ که در مجله باچرخ به طور کامل در خصوص آن مطلب نوشته ایم و در واقع برای سفرهای آفرود با دوچرخه است و نیازی نیست حتماً دوچرخه توریستی داشته باشید، در بقیه موارد نیاز به دوچرخه توریستی دارید. حالا اگر توانستید از بین ۵ مورد بالا یک نوع سفر با دوچرخه را انتخاب کنید به سراغ مورد دوم یعنی بودجه در نظر گرفته شده برای خرید وسیله اصلی سفر سایکل توریستی میرویم.
تجهیزات سایکل توریست
خورجین، رک پک، چراغ کلاه، چراغ عقب و جلو دوچرخه، کلاه دوچرخه سواری، بوق، آینه، تلمبه و لاستیک اضافه، وسایل پنچرگیری، چادر مسافرتی، کیسه خواب، مدارک شناسایی، بیمه، اسپری تمیز کننده زنجیر، آچار مخصوص، دستکش، عینک، قمقمه آب، بادگیر برای ماه های سرد، لباس زیر، وسایل بهداشت شخصی، وسایل آشپزی در طبیعت مثل اجاق سفری و قاشق و چنگل، وسایل مهم کمک های اولیه از جمله چسب زخم و بتادین، دوربین، شارژر گوشی، چراغ مخصوص کمپینگ، زیر انداز.
دیدگاه ها :
*اگر نظری دارید یا این مطلب نیاز به اصلاح دارد و یا عکس یا ویدئوی مرتبط با آن دارید لطفا اینجا برای ما ارسال کنید.