رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ آبان ۱۳۹۲

راهنمای با تجربه کم داریم

اشتراک گذاری

شش‌هزار و ۲۰۰ نفر راهنمای تور دارای کارت در سراسر کشور هستند، با این حال، مدیران آژانس‌های گردشگری نگران‌اند که در سال آینده، وقتی تعداد گردشگران افزایش می‌یابد با کمبود راهنمای تور مواجه شوند.

عباس پیرمرادیان – رییس هیأت مدیره‌ی جامعه‌ی راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی – درباره‌ی این نگرانی‌ها، به خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: نگرانی آژانس‌دارها نسبت به وضعیت زیرساخت‌های بخش گردشگری‌، یعنی هتل و راهنما، کاملا درست است، قطعا گردشگر کنار خیابان نمی‌تواند بخوابد. علاوه بر این، روش سفر در ایران به‌جز گردشگرانی که انفرادی سفر می‌کنند،‌ گردش با تورهایی است که از طریق آژانس‌ها به ایران وارد می‌شوند و حتما هم باید یک راهنما آن‌ها را همراهی کند.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر شش‌هزار و ۲۰۰ راهنمای دارای کارت از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داریم که از میان آن‌ها، تعداد راهنماهایی که به زبان‌های انگلیسی، آلمانی‌، ایتالیایی‌، اسپانیایی‌، فرانسوی‌ و ژاپنی تسلط دارند، کم نیستند و فکر می‌کنم فعلا پاسخگوی نیاز گردشگرانی باشد که به ایران می‌آیند‌؛‌ اما اگر تعداد گردشگران افزایش یابد، شاید مثلا وقتی تعداد آن‌ها به ۲۰میلیون نفر برسد، با کمبود و بحران مواجه شویم.

او در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از این راهنماها در بخش تورهای ورودی فعال هستند، اظهار کرد: به نسبت این جمعیت شش‌هزار نفری،‌ تعداد راهنماهای فعال در تورهای ورودی کم نیست‌؛ اما مسأله‌ی مهم این است که چه تعداد از این افراد، حرفه‌یی هستند و می‌توانند تور را بگردانند؟

وی بیان کرد: تور‌، حاصل کار آژانس‌های گردشگری است، آن‌ها همه‌ی زندگی و درآمد خود را در این راه می‌گذارند تا تور به ایران بیاید و راهنما، حاصل کار آن‌ها را به سرانجام می‌رساند،. به‌عنوان یک راهنمای تور به آژانس‌های گردشگری حق می‌دهم که حاصل کار خود را دست افراد با تجربه بدهند‌؛ ولی چگونه می‌توان کمبود تجربه را در راهنماهای تور جبران کرد؟

پیرمرادیان در پاسخ به این پرسش خود، گفت: راه حل مسأله‌، یک مجموعه‌ی کاری را می‌طلبد،‌ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کارت راهنماهای تور را صادر می‌کند‌، اما بحث اصلی این است چگونه شخصی که کارت راهنمای تور گرفته و تجربه‌ی کافی ندارد،‌ می‌تواند به کار آژانس‌ها آید؟

وی با اشاره به پیشنهاد یکی از آژانس‌دارهای گردشگری برای استفاده از راهنماهای کم‌تجربه به‌عنوان دستیار در تور با هدف آموزش آن‌ها‌، توضیح داد: این پیشنهاد، یکی از راه حل‌های کاملا مناسب برای جبران کمبودهای موجود است و جامعه‌ی راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی برای اجرای آن اعلام آمادگی می‌کند؛ اما دلیل پاسخ ندادن ما به این پیشنهاد و پیگیری آن، درگیر شدن در موضوع جابه‌جایی محل استقرار جامعه‌ی راهنمایان بوده است. ضمن این‌که برخی راهنمایان در حال اجرای تور هستند و امکان همیاری آن‌ها وجود ندارد.

رییس هیأت مدیره‌ی جامعه‌ی راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی راه حل بعدی برای رفع کمبودها را توجه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به مشکلات راهنمایان تور ارزیابی و اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید خیال ما را راحت کند و به حل مسائل حاشیه‌یی و جنبی راهنمایان تور بپردازد تا ما این‌قدر درگیر مسائل حاشیه‌یی روزمره و صنفی نباشیم و بتوانیم به اصل کار بپردازیم. مشکلاتی مانند دستمزد و بیمه باید حل شود و سازمان در حدود قانونی، به این مسائل رسیدگی کند تا راهنما آسوده باشد و در فرصت لازم به کار اصلی خود برسد.

او اضافه کرد: مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به ما قول‌هایی را مانند پرداخت ۴۰۰میلیون تومان کمک داده‌اند که هنوز آن را پرداخت نکرده‌اند و ظاهرا پولی هم ندارند،‌ محلی هم که قول داده بودند به جامعه بدهند نداده‌اند و هنوز فرصتی نشده است که با معاون جدید گردشگری و رییس این سازمان دیداری داشته باشیم.
32-92 راهنمای با تجربه کم داریم

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *