رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ فروردین ۱۴۰۰

دمنوش های خوشمزه و مفید برای هضم غذا

لینک این مطلب کپی شد!

دمنوش های زیادی نه تنها در ایران بلکه در دنیا وجود دارند که با توجه به خواصشان طرفداران زیادی دارند . بیشتر دمنوش های آرامش بخش و دمنوش های لاغری شناخته شده اند اما اگر بعد از یک پر خوری و زیاده روی در خوردن باعث معده درد و ناراحتی دستگاه گوارشتان شدید در این مطلب دمنوش های خوشمزه و مفید برای هضم غذا را آورده ایم تا با خوردن آنها مشکلتان رفع شود . دمنوش ها در طب سنتی هم جایگاه ویژه ای دارند و برای موارد مختلف تجویز می شود . نوشیدن یک فنجان چای یا دمنوش گیاهی برای تسکین علائم ناراحتی معده و بهبود هضم غذا و همچنین از بین بردن حالاتی مثل دردهای شکمی، نفخ، سوزش معده، ریفلاکس و حالت تهوع بسیار مؤثر است.پس با ماهمراه شوید .

انواع دمنوش

دمنوش بابونه

چای بابونه، یکی از خوش طعم‌ترین و آرام‌بخش‌ترین انواع چای برای شل کردن عضلات گوارشی و کمک به درمان سوء‌هاضمه، نفخ شکم، حالت تهوع، اسهال، یبوست و استفراغ است. خوردن این چای بعد از شام و قبل از اینکه به رختخواب بروید، اثرات آرام‌بخشی بر سیستم گوارش و هضم غذا می‌گذارد و به شما کمک می‌کند تا خواب باکیفیت‌تری را تجربه کنید. از طرف دیگر این دمنوش در بهبود علائم ریفلاکس و کاهش آنزیم‌های گوارشی نیز تأثیر مطلوبی دارد.

انواع دمنوش

دمنوش نعناع

نعناع یک دمنوش هضم سریع غذا و انتخابی بی‌نظیر برای ناراحتی‌های معده است. بررسی ۱۴ مطالعه انجام شده روی دمنوش نعناع بر روی ۱۹۲۷ نفر نشان می‌دهد که خوردن نعناع و بوییدن عطر آن می‌تواند مشکلات مربوط به درد معده در کودکان را کاهش دهد. برخی مطالعات حاکی از آن است که بوییدن عطر نعناع موجب جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ می‌شود. دمنوش نعناع می‌تواند با کاهش انقباضات عضلانی گوارشی، ناراحتی، درد و نفخ معده را برطرف کند و همچنین در بهبود و از بین بردن مسمومیت‌های غذایی نیز نقش مهمی دارد. خاصیت ضد باکتریایی دمنوش نعناع به بدن کم می‌کند تا باکتری‌های مضر بدن را از بین ببرد. این دمنوش بر درمان سندرم روده تحریک پذیر و همچنین از بین بردن مشکلات گوارشی تأثیر زیادی دارد و می‌تواند مشکلات مربوط به روده بزرگ را نیز درمان کند.
برای تهیه دمنوش نعناع ۷ تا ۱۰ برگ نعناع تازه یا ۱ عدد دمنوش کیسه ای نعناع را در ۱ فنجان (۲۵۰ میلی لیتر) آب جوش بریزید و بعد از ۱۰ دقیقه بنوشید.

انواع دمنوش

دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل یک دمنوش هضم سریع غذا است که مطالعات انجام شده روی این دمنوش نشان می‌دهد در کاهش نفخ، درد شکم، سوء‌هاضمه و منظم کردن حرکات روده نیز تأثیر بسیار خوبی دارد. چای زنجبیل به دمنوش طبیعی برای درمان مشکلات مربوط به معده است که به تجزیه غذا و تسریع سوخت و ساخت بدن نیز کمک زیادی می‌کند. اگر هنوز از خودتان می‌پرسید بعد از غذا چه دمنوشی بخوریم بهتر است یک بار دمنوش زنجبیل را امتحان کنید تا از طعم لذیذ آن و اثرات آرام‌بخش آن روی معده خود متعجب شوید.
برای تهیه دمنوش زنجبیل ۲ قاشق غذاخوری (۲۸ گرم) قطعات کوچک ریشه زنجبیل را به ۲ فنجان آب (۵۰۰ میلی لیتر) اضافه کرده و بگذارید ۱۰ تا ۲۰ دقیقه بجوشد، در پایان آن را صاف کرده و بنوشید.
همچنین می توانید ۱ عدد دمنوش کیسه ای زنجبیل را به مدت چند دقیقه داخل ۱ فنجان آب جوش قرار دهید.

انواع دمنوش

دمنوش رازیانه

رازیانه یک گیاه با خاصیت ضد باکتریایی و عطر و طعمی جذاب است که یک درمان بی‌نظیر برای یبوست، نفخ شکم، معده درد، اسهال محسوب می‌شود. خوردن یک فنجان دمنوش رازیانه می‌تواند موجب تسکین علائم قاعدگی و همچنین حالت تهوع شود و به شدت روی هضم غذا و بهبود وضعیت روده‌ها تأثیر می‌گذارد.
برای درست کردن دمنوش رازیانه کافیست ۱ فنجان (۲۵۰ میلی لیتر) آب جوش را روی ۱ قاشق چای خوری (۴ گرم) تخم رازیانه بریزید و بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد، سپس آن را از صافی عبور داده و میل کنید.از دمنوش کیسه ای رازیانه یا ریشه رازیانه تازه نیز می توان برای این کار استفاده کرد.

انواع دمنوش

دمنوش چای سبز

تاکنون مطالعات زیادی روی دمنوش چای سبز انجام شده است و خواص و مزیت‌های بی‌شماری برای این چای به ثبت رسیده است. این دمنوش یک روش درمان طبیعی برای اسهال، عفونت‌های هلیکوباکتر پبلوری است. از طرف دیگر بررسی‌ها نشان داده است که مواد موجود در این دمنوش می‌تواند در درمان ضخم معده، علائم سوء‌هاضمه، نفخ شکم و دردهای شکمی بسیار مؤثر باشد. خاصیت ضد التهابی چای سبز می‌تواند به کاهش گرفتگی معده و از بین بردن التهاب و ورم معده کمک کند و موجب بهبود روند هضم شود. این چای تأثیر زیادی بر کاهش وزن دارد و آنتی اکسیدان‌های موجود در آن می‌تواند به تقویت متابولیسم بدن کمک کند. از طرف دیگر این دمنوش هضم سریع غذا می‌تواند به شما کمک کند تا بعد از خوردن یک وعده غذای مفصل، احساس بهتری را تجربه کنید.
برای تهیه دمنوش، به ازای هر نفر یک قاشق مرباخوری چای سبز را در قوری ریخته و برای هر قاشق یه لیوان آب داغ اضافه کنید. بگذارید ۸ الی ۱۰ دقیقه دم بکشد و آن را میل کنید.
نوجه داشته باشید که چای سبز مانند چای سیاه نیاز به دمکشیدن بر روی حرارت ندارد.

انواع دمنوش

دمنوش شیرین بیان

قرن‌ها است که از دمنوش شیرین بیان در طب سنتی به عنوان داروی گیاهی مؤثر برای بهبود وضعیت گوارشی استفاده می‌شود. این دمنوش از معده در برابر اسید اضافی محافظت می‌کند و در پیشگیری و درمان زخم معده نیز بسیار مؤثر است. ترکیبات موجود در دمنوش شیرین بیان موجب بهبود اسپاسم روده می‌گردد و به عنوان یک دمنوش هضم سریع غذا شناخته می‌شود.

انواع دمنوش

دمنوش چای سیاه

بهتر است بدانید چای سیاهی که ما ایرانی‌ها روزانه چند وعده می‌نوشیم، یکی از مؤثرترین انواع دمنوش‌ها برای تقویت ایمنی بدن و بهبود وضعیت روده است. نوشیدن چای سیاه به عنوان دمنوش هضم سریع غذا می‌تواند بر سلامت روده تأثیر زیادی بگذارد و موجب بهبود هضم غذا شود. از طرف دیگر این دمنوش با به حداقل رساندن ناراحتی‌های گوارشی تأثیر مستقیمی بر بهبود عملکرد روده‌ها دارد.
برای تهیه چای سیاه ۱ عدد چای کیسه ای را در ۱ فنجان (۲۵۰ میلی لیتر) آب جوش بریزید و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه منتظر بمانید تا دم بکشد، همچنین می توانید از برگ های چای سیاه برای این کار استفاده کنید.

انواع دمنوش

دمنوش ریشه قاصدک

شاید در مورد دمنوش ریشه قاصدک نسبت به سایر دمنوش‌هایی که تا الان اشاره شد، کمتر شنیده باشید. اما این دمنوش هضم سریع غذا در کاهش علائم مربوط به گرفتگی و درد معده بسیار مؤثر است. دمنوش ریشه قاصدک به بدن کمک می‌کند تا مواد غذایی را بهتر تجزیه کند و موجب بهبود میزان انسولین در بدن شود. از طرف دیگر این دمنوش در کاهش فشار خون و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز بسیار مؤثر است و از ایجاد مشکلات گوارشی جلوگیری می‌کند. این چای با افزایش شمار گلبول‌های سفید خود قدرت دفاعی بدن را افزایش می‌دهد و با باکتری‌های مضر روده مقابله می‌کند.
قاصدک با مقابله با التهاب و کاهش تولید اسید معده از زخم معده پیشگیری می کند.برای تهیه دمنوش قاصدک ۲ فنجان گل قاصدک را با ۴ فنجان آب مخلوط کرده و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید، سپس از روی حرارت برداشته و بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه صاف کنید و بنوشید.

انواع دمنوش

دمنوش ریشه کوشاد

کوشاد از گیاهان گلداری است که در سراسر دنیا رشد کرده و ریشه آن از صدها سال پیش برای افزایش اشتها و درمان بیماری های معده استفاده می شده است.اثربخشی ریشه کوشاد از ترکیبات تلخی به نام ایریدوئید نشات می گیرد که باعث افزایش تولید آنزیم ها و اسیدهای گوارشی می شود.علاوه بر این مطالعه ای نشان داده نوشیدن ترکیب آب و ریشه کوشاد باعث افزایش جریان خون به سیستم گوارشی شده و هضم را بهبود می بخشد.
برای تهیه دمنوش ریشه کوشاد کافیست نصف قاشق چای خوری (۲ گرم) ریشه خشک کوشاد را به مدت ۵ دقیقه در ۱ فنجان آب جوش دم کنید و در پایان آن را از صافی عبور دهید. برای بهبود هضم این دمنوش را قبل از وعده غذایی میل کنید.

انواع دمنوش

دمنوش برگ سنا

سنا گیاهی گلدار است که به خانواده گیاهان کاسیا تعلق داشته و حاوی ماده شیمیایی به نام سنوزوئید است که در روده بزرگ تجزیه شده و به آرام سازی عضلات و بهبود حرکات روده کمک می کند.مطالعات نشان داده مصرف سنا چه در کودکان و بزرگسالان برای درمان یبوست مفید است و از دمنوش آن نیز معمولا برای درمان یبوست استفاده می شود، اگرچه مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث بروز اسهال شود.
برای تهیه دمنوش برگ سنا ۱ قاشق چای خوری (۴ گرم) برگ سنای خشک را در ۱ فنجان (۲۵۰ میلی لیتر) آب جوش بریزید و بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد. برای این کار می توانید از دمنوش کیسه ای سنا نیز استفاده کنید.

انواع دمنوش

دمنوش هل

دانه هل تقویت کننده معده و همچنین ضد نفخ است. برای رفع بوی نامطبوع سیر و پیاز در دهان میتوان از دمنوش هل استفاده کرد؛ البته از اینکه این دمنوش به هضم و گوارش هر چه بهتر غذا هم کمک میکند نباید غافل شد. ماده متانول در هل اسید معده را کاهش میدهد و معده درد، یبوست، حالت تهوع و سوزش سر دل را بهبود میبخشد.

برای تهیه دمنوش هل، دانه های هل را کوبیده و در یک فنجان آب جوش بریزید. پس از ۸ الی ۱۰ دقیقه میتوانید با عسل آن را شیرین کنید و میل بفرمایید.

انواع دمنوش

دمنوش بهارنارنج

بهارنارنج تقویت کننده دستگاه گوارش، اشتهاآور و ضد سرفه است؛ همچنین یک گیاه آرام بخش برای سیستم عصبی بدن است.برای تهیه دمنوش بهارنارنج، یک قاشق غذاخوری بهارنارنج را در قوری آب جوش بریزید و اجازه دهید تا ۱۵ الی ۲۰ دقیقه دم بکشد. حال میتوانید میل کنید!

انواع دمنوش

دمنوش پوست پرتقال

این دمنوش برای هضم بهتر و سریع تر غذا، همچنین درمان نفخ، حالت تهوع، استفراغ و سوزش سر دل موثر است.پوست پرتغال را بگیرید و قسمت سفید پوست را از قسمت نارنجی جدا کنید زیرا طعم دمنوش را تلخ میکند. پوست ها را شسته و در آب خنک بگذارید تا تلخی آن گرفته شود. حال پوست پرتغال را بر روی پارچه ای تمیز گذاشته تا آب آن گرفته شود. میتوانید پوست ها را خشک کنید و سپس دمنوش را تهیه کنید. ( اینجوری خوشمزه تر میشه!)

برای تهیه دمنوش، پوست پرتغال را با مقداری چوب دارچین در قوری آب جوش ریخته و بگذارید به مدت نیم ساعت دم بکشد. برای شیرین کردن آن میتوانید از نبات استفاده کنید. دمنوش شما حاضر است نوش جان!

انواع دمنوش

نکات احتیاطی

اگرچه مصرف دمنوش های گیاهی معمولا برای افراد سالم بی خطر است اما هنگام اضافه کردن هر نوع دمنوش جدید به رژیم غذایی خود باید احتیاط لازم را داشته باشید.

در حال حاضر درباره بی خطر بودن برخی انواع دمنوش برای کودکان، زنان باردار و مادران شیرده مطالعات کافی انجام نشده است.

برخی دمنوش ها ممکن است با بعضی از داروها تداخل داشته باشند.

مصرف بیش از حد دمنوش های گیاهی ممکن است با عوارضی همچون اسهال، حالت تهوع یا استفراغ همراه باشد.

برای شروع بهتر است از مقادیر کم دمنوش شروع کرده و به واکنش بدن نسبت به آن توجه داشته باشید. همچنین اگر از بیماری خاصی رنج می برید یا داروی خاصی مصرف می کنید قبل از مصرف دمنوش با پزشک مشورت کنید.

 

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *