جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه کجباف شوشتر

تاریخ بروزرسانی :
۴ اسفند ۱۳۹۹

خانه کجباف شوشتر ، در کنار سازه های آبی و در گذر از کوچه‌ ها و ساباط ‌ها که در بافت تاریخی این شهر است ، واقع شده است . دیوارهای قدیمی و آجری که نمدار است و رطوبت آن را با تکیه دادن به دیوارها می توان حس کرد ، تیر چراغ برق‌ های چوبی، کوچه پس کوچه ‌های تنگ که در برخی جاها به یمن ساخت و ساز جدید پهن‌تر شده است. ساختمان ‌های کوتاه و بلندی که با شیشه ‌های رفلکس در بافت تاریخی رخنه کرده ‌اند کم نیستند. حالا خانه‌ های قدیمی با حیاط مرکزی جای خود را به آنها داده اند. همان حیاط‌ هایی که باغچه‌ های کوچک سبزی داشتند و با ایجاد روزن های آجری در دیوار‌ها، لبه ‌های بالکن ‌ها، جان پناه و تیغه ‌های آجری در معابر، یا ساخت ساباط ‌ها و پیچ کوچه‌ ها، عبور باد را رقم می‌ زدند و در گرما هم نسیم خنک را به تو هدیه می ‌دادند. شوشتر معماری و بافت شهری سنتی خاصی دارد.

بافت سنتی معماری شوشتر متراکم و فشرده ‌است. کوچه‌ های باریک و دیوارهای بلند و گذرگاههای تنگ همگی با گذر از «ساباط»ها یا سایه بان‌ ها به میدانچه ‌های اصلی شهر ختم می ‌شوند. معماری منحصر به فرد دزفول و شوشتر در جهان نمونه ندارد

خانه کجباف شوشتر خانه کجباف شوشتر

تاریخچه

خانه کجباف شوشتر  مانند بسیاری از خانه های موجود در بافت تاریخی شوشتر مربوط به دوره قاجار می باشد. تاریخ دقیق و روشنی از سال ساخت آن در دست نیست لیکن با توجه به مجاورت خانه ساداتی که سال ساخت آن با توجه به کتیبه آن شهر شوال ۱۳۰۳ ه ق بوده همچنین خانه رحیمی که بر روی کتیبه سنگی بالای پیشانی تاق تاریخ ۱۳۳۵ ه.ق قید شده است، این خانه نیز باید در همین دوران بنا گردیده باشد.

ویژگی های معماری

خانه کجباف شوشتر در مساحتی بالغ بر ۱۸۰ متر مربع و با احتساب دو طبقه در زیر زمین و یک طبقه همکف به صورت سه طبقه ساخته شده است. تزئینات بکار رفته در این خانه شامل خوون چینی و حجاری می باشد. ورودی این خانه یکی از زیباترین طرح های اجرای خوون چینی و تزئینات آجری در میان خانه های تاریخی موجود در بافت قدیم را دارد. در این بخش از تزئینات بنا، معمار نام مبارک ((علی)) را چندین مرتبه با آجر بکار برده است.
خانه کجباف شوشتر مانند دیگر خانه های تاریخی شوشتر دارای یک ورودی زیبا است که با عبور از آن و گذشتن از هشتی این خانه وارد حیاط می شویم. خانه کجباف دارای یک ایوان شدادی است که بر خلاف دیگر خانه های شوشتر که ایوان آن رو به کوه و شمال می باشد نگاه ایوان این خانه رو به شرق است که دلیل این امر وضعیت زمین و فرم پلان آن می باشد. در ضلع شرقی این خانه دو اتاق و یک ایوان، در ضلع شمالی یک اتاق کوچک و ورودی به بام و همچنین ورودی به شوادان خانه و زیر زمین آن قرار گرفته است. (شوادان یا شبادان همان زیرزمین‌ های سرداب گونه ‌ای است که در دزفول و شوشتر برای فرار از گرمای طاقت فرسا در دل زمین حفر می شد و نور آن با حفر سوراخ‌ هایی در حیاط تأمین می ‌شد که به دلیل نوع جنس خاک شوشتر مجبور بودند این شوادان ‌ها را طاقی شکل حفر کنند.) در ضلع غربی ورودی خانه و قسمتی از لوازمات آن و در بخش جنوبی نیز ورودی به زیر زمین و سرویس بهداشتی آن ساخته شده است .

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *