جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه و موزه میرزا کوچک خان

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ شهریور ۱۳۹۷

خانه و موزه میرزا کوچک خان از جاذبه های گردشگری رشت می باشد ، اکنون به یکی از جاذبه های گردشگریِ مهم استان گیلان و خانه یکی از بزرگترین مشاهیر ایران تبدیل شده است .خانه و موزه میرزا کوچک خان , خانه ای قدیمی که بخش هایی از آن و اشیایی که در بخش موزه مانندی در آن باقی مانده متعلق به همان روزهایی ست که سردار جنگل در آن خانه زندگی کرده است .
در ضمن هر از چند گاهی در این خانه نمایشگاهی برپا می شود.صحبت از میرزا کوچک خان جنگلی که می شود، شاید اظهار نظر های متفاوتی بشنویم. بعضی ها با غرور و افتخار از او یاد می کنند و وی را یکی از شجاع ترین افراد این سرزمین می دانند، بعضی هم این سردار جنگل را شورشی دانسته و از قیامش انتقاد می کنند، اما چیزی که مهم می باشد این است که وجود این مرد و یارانش را شجاعت در بر گرفته بود و ترس و تسلیم شدن در دل آن ها راهی نداشت. به همین دلیل است که مردم رشت و گیلان با افتخار از همشهری بودن با این شخص یاد می کنن و منزلش را تبدیل به یک مکان منحصر به فرد و یکی جذاب ترین جاذبه های گردشگری گیلان نموده اند که هرساله گردشگرهای زیادی را به خودش جذب می کند. این بنا که در حال تخریب بود، در سال ۱۳۸۰ در اختیار شهرداری رشت قرار گرفت و پس از بازسازی، پذیرای گردشگرانی از جای جای ایران و جهان شد. در طبقه پایین این بنای دو طبقه که از اماکن دیدنی گیلان می باشد، نمایشگاه دائمی کتاب درمورد نهضت جنگل برپا شده و طبقه بالایی هم به سبک خانه های قدیمی گیلانی و درست به همان شکلی که در زمان حیات میرزا بود، ساخته شد. میرزا کوچک خان جنگلی با نام اصلی یونس استاد سرایی، شاید هنگامی که در این خانه بزرگ می شد و قد می کشید، هرگز خودش و اطرافیانش تصور نمی کردند که به واسطه نام او، این خانه هم سال های سال محل تجمع دوست دارانش باشد.
در آدرس خانه و موزه میرزا کوچک خان از جاهای دیدنی رشت اولین چیزی که توجهتان را جلب می کند، تابلویی می باشد با این جمله آغازین:” من استقلال ایران را خواهانم و بقای اعتبارات کشور را طالبم
خانه و موزه میرزا کوچک خان همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ و جمعه ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۷ عصر یکسره باز و افتخار میزبانی شما عزیزان را دارد.
آدرس: گیلان – رشت – استاد سرا، خیابان سهیل دبیری، جنب دفتراسناد رسمی
——————————————————————————————————————————————————————————————–
از میان خانه‌های سقف شیروانی این شهر که بگذری، خانه‌ای هست که تاریخ و یاد مبارزات یک مرد از دیوارهای بلند آن خودنمایی می‌کند. خانه‌ای قدیمی که بخش‌هایی از آن و اشیایی که در بخش موزه مانندی در آن باقی مانده است، متعلق به همان روزهایی است که سردار جنگل در آن خانه زندگی کرده است.
خانه و موزه میرزا کوچک خان ، مردی که به نماد مبارزه علیه بیداد و ستم در دل ایرانیان ماندگار شده است و هیچ‌گاه از آرمان‌های انقلابی خود باز نماند، در شهر سبز رشت قرار دارد..
آرامگاه‌ میرزا کوچک‌خان‌ جنگلی‌ معروف‌ به‌ سردار جنگل‌ هم در جنوب ‌شهر رشت‌ واقع‌ شده‌ است‌. این‌ آرامگاه‌ کوچک‌ و با اهمیت،‌ مورد عنایت‌ و توجه‌ مسافران‌ و مردم‌ است‌ که‌ با سادگی‌ وزیبایی‌ بر روی‌ قبر میرزا کوچک ‌خان‌ جنگلی‌ احداث‌ شده‌ است‌.

 کوچک خان3 خانه و موزه میرزا کوچک خان

mirza jangali 1 خانه و موزه میرزا کوچک خان

mirza jangali 2 خانه و موزه میرزا کوچک خان

mirza jangali 3 خانه و موزه میرزا کوچک خان

mirza jangali 4 خانه و موزه میرزا کوچک خان

mirza jangali 5 خانه و موزه میرزا کوچک خان

mirza jangali 6 خانه و موزه میرزا کوچک خان

mirza jangali 7 خانه و موزه میرزا کوچک خان

mirza jangali 8 خانه و موزه میرزا کوچک خان

mirza jangali 10 خانه و موزه میرزا کوچک خان

mirza jangali 11 خانه و موزه میرزا کوچک خان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    واقعا موزه عالي است حتما اگه رشت رفتيد بازديدي از اين موزه جذاب داشته باشيد

    ۲۸ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    رشت شهر فوق العاده ایه. شهر خوراکیهای لذیذ و لباسهای شیک. شهر بارانهای نقره ای

    ۲۲ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • کامران فاضلي

    خانه میرزا کوچک خان خیلی زیبا بود در حال حاضر موزه می باشد . حتما از این محل دیدن نمایید .

    ۱۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • سفریتو

    سردار جنگل نماد ازادی خواهی مردم شمال روحش شاد

    ۲۴ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • davood

    خدا رحمتش کنه مرد بزرگی بود..

    ۱۹ آبان, ۱۳۹۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *