رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ فروردین ۱۴۰۱

خانه « محصص » موزه هنرهای معاصر گیلان می‌شود

اشتراک گذاری

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: خانه “بهمن محصص ” هنرمند تصویرگر شاخص گیلانی از سوی این اداره کل خریداری شد و فرآیند تبدیل آن به موزه هنرهای معاصر گیلان در حال تکمیل است.

ولی جهانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سه میلیارد ریال برای مرمت این خانه در نظر گرفته شده است ،افزود: پس از مرمت این خانه آثار بهمن محصص و حبیب محمدی به آن منتقل می شود.

وی با بیان اینکه۷۲۳ هزار نفر در نوروز امسال از موزه ها و اماکن تاریخی گیلان دیدن کردند ، اظهار داشت: نمایشگاه آثار پایه‌گذاران نقاشی مدرن و نوگرای ایران، استادان بهمن محصص و حبیب محمدی در نوروز امسال در موزه رشت برگزار شد و مورد استقبال گردشگران قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: در این نمایشگاه که از ۲۸ اسفندماه سال گذشته برپا شده بود ۲۵ اثر از این ۲ هنرمند سرشناس به نمایش درآمد که با استقبال گسترده علاقه‌مندان نیز روبه‌رو شد.

محصص

خانه محصص

جهانی، با اشاره به تملک منزل بهمن محصص در شهر لاهیجان توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های مقرر شد تا ۶۰ اثر نقاشی مربوط به ۲ هنرمند معاصر محمد حبیب محمدی و بهمن محصص به خانه محصص در شهر لاهیجان که توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان خریداری شده منتقل و در آینده به موزه تبدیل شود.

وی بیان کرد: بهمن محصص و محمد حبیب محمدی دو هنرمند پیشرو در زمینه گرافیک و نقاشی ایران هستند که مرمت و ساماندهی آثار نقاشی این ۲ هنرمند گیلانی در سبک‌های مختلف همچون رنگ‌روغن، آبرنگ، سیاه‌قلم، آب‌مرکب، بعد از سالها انتظار و با پیگیری‌های صورت‌ گرفته برای جذب اعتبارات استانی و همکاری دستگاه‌های اجرایی نظیر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، توسط گروه مرمتی متخصص در زمینه آثار گرافیکی و نقاشی در کارگاه موزه باستان‌شناسی رشت انجام شد.

سیدمحمد حبیب محمدی، مجسمه ساز و پدر نقاشی مدرن گیلان متولد ۱۲۸۳ هجری خورشیدی در شهرستان لاهیجان است؛ طبیعت و زندگی شهری جایگاه مهمی در آثار این هنرمند داشته و نقاشی‌های او به سبک امپرسیونیسم ، با رنگ‌های غلیظ و ضربه‌ قلم‌های قوی،تصاویری از کوچه‌ها، خانه‌ها، باغ‌ها و محله‌های قدیمی نظیر ساغریسازان و باغ محتشم را به تصویر می‌کشد؛وی اولین نقاش در رشت است که آموخته‌های آکادمیک خود را به هنرآموزان انتقال داده که از جمله شاگردان ایشان می‌توان به هنرمندان برجسته‌ای چون بهمن محصص، قاسم حاجی‌زاده و حسین محجوبی اشاره کرد.

بهمن محصص‌، دیگر هنرمند تصویرگر شاخص گیلانی، ۱۰ اسفند ماه ۱۳۰۹ در رشت متولد و در رشته‌هایی نظیر مجسمه‌سازی، نقاشی و مترجمی به فعالیت پرداخت؛ وی به اعتقاد کارشناسان از جمله برترین هنرمندان نوگرای ایرانی به حساب می‌آید و نقاشی های آوانگارد او از آثار معتبر نقاشی مدرن ایران محسوب می‌شود؛ این هنرمند گیلانی ۶ مرداد ۱۳۸۹ در شهر رم ایتالیا درگذشت.

طلسمی ۴۰ ساله برای موزه هنرهای معاصر گیلان

گیلان زادگاه بسیاری از بزرگان هنرهای تجسمی کشور فاقد موزه هنرهای معاصر است، برخی از بزرگان این حوزه از سال ۵۷ همزمان با ایجاد موزه هنرهای معاصر تهران درصدد ایجاد این موزه در استان هستند اما همچنان پس از گذشت بیش از ۴۰ سال ایجاد چنین موزه ای بی سرانجام مانده است.

استاد حسین محجوبی چهره بین المللی هنر نقاشی کشور که از جمله کارهای ماندگار او طراحی پارک ساعی تهران در سال ۱۳۴۲ و ناظر اجرای ساخت پارک‌های ملت و نیاوران در سال‌های بعد است و خود گیلانی و یکی از پیگیران ایجاد موزه هنرهای معاصر در رشت از سال های دور است.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در توضیح فعالیت در عرصه ایجاد موزه هنرهای معاصر در رشت می گوید: همزمان با ایجاد موزه هنرهای معاصر در تهران(سال ۵۷ )پیگیر برپایی موزه هنرهای معاصر رشت هستیم اما تا کنون میسر نشده است.

محصص

از ۳۸ هنرمند بارز هنرهای تجسمی کشور ۲۲ نفر گیلانی بودند که جلیل ضیاء پور بنیانگذار نقاشی مدرن، عبدالرضا دریابیگی از معروف‌ترین هنرمندان سبک هنر مفهومی، بهمن محصص نقاش، مجسمه ساز و مترجم آوانگارد، اردشیر محصص کاریکاتوریست و حسین محجوبی چهره بین المللی هنر نقاشی برخی از این نام آوران معاصر در حوزه هنرهای تجسمی کشور هستند.
گیلان زادگاه بسیاری از بزرگان هنرهای تجسمی کشور فاقد موزه هنرهای معاصر است و برخی از بزرگان هنرهای تجسمی معاصر از سال ۵۷ همزمان با ایجاد موزه هنرهای معاصر تهران درصدد ایجاد این موزه در گیلان هستند که متاسفانه ایجاد این موزه همچنان پس از گذشت بیش از ۴۰ سال همچنان بی سرانجام مانده است؛ اما امیدواریم اتفاقات اخیر طلسم ایجاد موزه هنرهای معاصر در شهر معاصران را بشکند و این موزه در فرجامی نیک در مکانی در شان ایجاد شود.

حال حاضر ۲۲ موزه و مجموعه تاریخی وابسته مشارکتی و خصوصی در گیلان فعال است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *