رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ اسفند ۱۳۹۸

خانه فروتنی بیرجند ( موزه عروسک )

لینک این مطلب کپی شد!

در سفرتان به بیرجند و دیدن جاهای دیدنی این شهر تاریخی اگر به محله‌ی چهاردرخت بیرجند رفتید حتما به خانه فروتنی بیرجند ( موزه عروسک ) سر بزنید.در جاهای مختلف این محله تابلو موزه عروسک را می توانید ببینید . خانه فروتنی بنای قاجاری است که به موزه تبدیل شده است .خانه فروتنی در خیابان منتظری شهرستان بیرجند و در استان خراسان جنوبی واقع‌شده است. قدمت این بنا به اواخر دوره‌ی قاجار مربوط می‌شود.

-عروسک-بیرجند-1 خانه فروتنی بیرجند ( موزه عروسک )

در این خانه‌ی تاریخی و زیبا موزه‌ای به نام موزه‌ی عروسک بناشده است که عروسک‌های محلی و قدیمی در آن به نمایش گذاشته می‌شود. این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند سال ۱۳۸۰با شمارهٔ ثبت ۵۰۵۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.بازسازی این بنای تاریخی از ۲۵ اردیبهشت سال جاری آغاز شده است.اعتبار هزینه شده برای مرمت و بازسازی این خانه تاریخی را ۵۰ میلیون تومان و از محل بودجه های ملی اعلام شده است.

-عروسک-بیرجند-4 خانه فروتنی بیرجند ( موزه عروسک )

در این عملیات بام سازی بنا، گچ کاری دیوارها، کف سازی و استحکام بخشی و… برای دو اتاق در طبقه بالای ساختمان انجام شده است.معماری این فضا براساس معماری کویری بنا شده است که شامل سقف های دو پوسته و ایوان ها و تزئینات آجرکاری و پنجره هایی با طاق های کوچک و فرورفته است که مانع تابش مستقیم خورشید در شهر های کویری می باشد.طراحی آجر کاری،به صورت آجر های خطایی و نظامی استفاده شده است.

در حال حاضر خانه تاریخی فروتنی با افتتاح مجموعه موزه های تاریخی طبیعی و موزه خصوصی فسیل احیاء شده است واتاق های مرمت شده هم دراختیار بخش خصوصی و موزه قرار می گیرد.شما می توانید از تمامی عروسک های محلی و قدیمی کشور بازدید کنید.خانه تاریخی فروتنی در محدوده بافت تاریخی شهر بیرجند واقع شده و جزو آثار تاریخی با ارزش دوره قاجار تا پهلوی است.

-عروسک-بیرجند-2 خانه فروتنی بیرجند ( موزه عروسک )

نحوه دسترسی به خانه فروتنی

آدرس: خیابان منتظری ۱۳، کوچه شهید کرمانی، پ ۳۳

Untitled خانه فروتنی بیرجند ( موزه عروسک )

123-arusak خانه فروتنی بیرجند ( موزه عروسک )

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *