جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه مردم شناسی بیرجند

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ شهریور ۱۳۹۷

موزه مردم شناسی بیرجند که در سال ۱۳۷۲ و پس از موزه باستان شناسی از سوی میراث فرهنگی، در طبقه همکف عمارت مرکزی اکبریه به بهره برداری رسید، گوشه‌ای از معیشت، مشاغل و حرف منطقه جنوب خراسان، که در گذشته‌ای نه چندان دور مرسوم بوده و اکنون منسوخ شده، به نمایش گذاشته شده است.
قدمت اشیای موجود در آن حدود یک‌صد سال است.
از بخش‌های مختلف موزه مردم شناسی بیرجند می‌توان به غرفه مراسم عروسی، کشاورزی، سبد‌بافی، سفالگری، عطاری، کفاشی، دستاسی، آهنگری، حکیم‌باشی، سلمانی، نخ‌ریسی و پارچه بافی اشاره کرد که در قالب مانکن‌‌هایی به نمایش گذارده شده‌اند.
هدف اصلی از تشکیل موزه مردم شناسی بیرجند، علاوه بر پیوند نسل جوان با سنت‌های گذشته، شناساندن فرهنگ‌ها و سنت‌های بومی- منطقه‌ای و شناخت ارزش‌های اقتصادی، اجتماعی، فنی و فرهنگی ابزار، اشیا و آداب و رسوم به مردمی است که آنها را به کار می‌گرفته و می‌گیرند.
به طور کلی اگر می خواهید خود و خانواده با چند آداب، رسوم و فرهنگ بومی آشنا شوید حتما به موزه مردم شناسی بیرجند تشریف بیاورید. وقتی خود بیایید و از نزدیک از موزه مردم شناسی بیرجند دیدن کنید با حال و هوای گذشته آشنا شده و حتی در حس و حال قدیم فرو می روید. همچنین متوجه می شوید که ایران چقدر سرشار از سادگی و زیبایی بوده است و به ایرانی بودن خود افتخار می کنید.

هر موزه دارای قسمت هایی خاص و هر قسمت برای نمایش دادن آثاری خاص می باشد. موزه مردم شناسی بیرجند نیز فاقد این ویژگی نمی باشد، مثلا یکی از بخش های آن مربوط به سفالگری است و با ورود به این بخش به شما یک حس فوق العاده خاص دست می دهد. یکی دیگر از بخش های موزه مربوط به عطاری و دیگری مربوط به کشاورزی می باشد و قسمت های مختلف دیگر. مهم ترین هدف از دیدن موزه مردم شناسی بیرجند این است که ما بفهمیم که ایران گذشته در اوج سادگی چقدر باشکوه و زیبا بوده است.
در متن بالا با شغل عطاری روبه رو شدیم و جالب است که بدانید یکی از قدیمی ترین و جذاب ترین شغل ها عطاری بوده است. در زمان های قدیم که خبری از داروخانه و داروهای شیمیایی نبوده هنگامی که مردم مریض می شدند به پیش طبیب رفته و داروهایشان را از عطاری می گرفته اند، آن هم نه داروهای شیمیایی بلکه داروهایی گیاهی که هیچ ضرری هم نداشته است. البته هنوز هم عطاری ها پابرجاست و داروهای گیاهی وجود دارد.

همچنین به شخصی که در عطاری کار می کند عطار می گویند. یکی دیگر از نام هایی که در متن بالا با آن برخورد کردیم سفالگری بود. یکی از قدیمی ترین آثاری که در اماکن باستانی کشف می شده و ارزش فوق العاده بالایی دارد سفال ها هستند که نشان دهنده این است که سفال از زمان های خیلی دور در ایران ساخته می شده و مورد استفاده قرار می گرفته است. در ابتدا سفال ها ساده بوده اند و به مرور زمان طرح و نقاشی هایی روی آن کشیدند که ابتدا به صورت اشکال ساده هندسی و به مرور زمان پیشرفت کرده شکل حیوانات و حتی آدم را روی سفال ها کشیدند.

117 موزه مردم شناسی بیرجند

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 3 میانگین: 3.3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • کامران فاضلي

    نکته جالب توجهی که در جای جای این موزه به چشم میاد زندگی ساده و بی تکلف مردمه. موزه باستان شناسی بیرجند در سال ۱۳۷۴ دوباره طراحی و از نو توسعه و تجهیز شده.

    ۱۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • سفریتو

    اگر قصد دارید مردم بیرجند رو بیشتر و بهتر درک کنید موزه مردم شناسی بیرجند رو من به شخصه به شما پیشنهاد میکنم

    ۲۴ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *