رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه عظیمیان سبزوار ، اولین خانه موزه سبزوار

تاریخ بروزرسانی :
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

خانه عظیمیان سبزوار، قدیمی ‌ترین خانه استان خراسان رضوی و اولین خانه موزه شخصی در شهر سبزوار است. این بنا در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۴۲۶ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و مربوط به دوره ایلخانیان است.خانه عظیمیان در شهرستان سبزوار، خیابان مدرس و در کوچه نقابشک بالا قرار دارد. قدمت این بنا احتمالا به دوران ایلخانیان برمیگردد به عبارت دیگر قدمت این بنا بیش از ۶۰۰ سال است. این خانه وقفی است و هم اکنون آقای داودیان از نوه های آقای عظیمیان مالک این بنا می باشد.

-عظیمیان-سبزوار2 خانه عظیمیان سبزوار ، اولین خانه موزه سبزوار

برای آشنایی بیشتر با شهر سبزوار پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در سبزوار را مطالعه بفرمایید.

معماری خانه عظیمیان سبزوار

پلان ها و نقشه ها در این بنای تاریخی، متراکم و فشرده است. بدین طریق سطوح خارجی ساختمان نسبت به حجم آن به حداقل رسـیده است. تراکم و فشردگی پلان و بنا، میزان تبادل حرارتی را در زمستان و تابستان به حداقل رسانده است. این امر باعث شده بیشترین سـایه ممکن بر روی سطوح ایجاد شود. این بنا دارای ۲ ورودی بوده که یک ورودی آن جنوبی و مشرف به خیابان مدرس و دیگری ورودی شمالی و داخل کوچه می باشد که رفت وآمد از آن وروردی صورت می گیرد.
خانهٔ عظیمیان چهارصفه است دیوارهایش پنجره‌ های اندکی دارند. در دهه‌ های اخیر انبارهای سمت جنوبی حیاط آن برای ساخت خیابان تخریب شدند اما اصل بنا باقی ماند و وضعیت نسبتاً مناسبی دارد. صاحبان کنونی خانه، بدون از بین بردن ساختار بنا، تغییراتی جزئی اعمال کرده ‌اند، بدین صورت که دستشویی و حمام ساخته‌ اند و در عوض آشپزخانه را کوچکتر کرده اند. این خانه اکنون بصورت موزه و خانه مورد بازدید قرار می گیرد و مجوز اقامتگاه سنتی نیز دارد.

-عظیمیان-سبزوار1 خانه عظیمیان سبزوار ، اولین خانه موزه سبزوار

نحوه دسترسی

آدرس: سبزوار، خيابان مدرس، مدرس ۳۰، کوچه نقابشک بالا

-عظیمیان-سبزوار3 خانه عظیمیان سبزوار ، اولین خانه موزه سبزوار

-عظیمیان-سبزوار4 خانه عظیمیان سبزوار ، اولین خانه موزه سبزوار

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *