رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ خرداد ۱۳۹۹

خانه شهید مطهری تهران

لینک این مطلب کپی شد!

خانه شهید مطهری تهران یکی از هفده خانه موزه شخصیت ایران است .این خانه در  قلب خیابان دولت، نبش بن بست صدرا واقع شده است . خانه‌ای که از سال ۸۶ موزه شده تا نام و خاطراتش را با مردم تقسیم کند؛ خانه‌ای که آیت‌الله مرتضی مطهری به همراه همسرش عالیه روحانی آن را برای زندگی انتخاب کردند تا نزدیک به حسینیه ارشاد باشد . این منزل به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پس از آماده‌سازی و تجهیز در اردیبهشت سال ۱۳۸۶ همزمان با بیست و هشتمین سال‌روز شهادت استاد مطهری به عنوان “خانه‌موزه‌ استاد مطهری” گشایش یافت.

-شهید-مطهری1 خانه شهید مطهری تهران

وی در مدت ۹ سال اقامت خود در این خانه (از ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۵) که بیشترین زمان را نسبت به بقیه سال‌های سکونت خود در تهران داشت، بیش¬ترین آثار خود را در این خانه تالیف کرد. این خانه موزه ۴۵۵ متر مربع مساحت و ۳۰۰ متر زیر بنا دارد خانه در دو طبقه بنا شده است که در طبقه اول دست‌نوشته‌ها و وسایل شخصی شهید مطهری و در طبقه دوم کتاب‌های آن شهید به نمایش درآمده است طبقه دوم این خانه سر و شکل کتابخانه و اتاق قرائت به خود گرفته است.کتاب‌های مهم و ماندگاری از استاد در همین خانه به تالیف رسیدند. مسئله حجاب، نظام حقوق زن در اسلام و امداد های غیبی در زندگی بشر از مهم‌ترین این کتب هستند. در این طبقه کتاب‌های بی شمار استاد در کنار هم قرار گرفته‌اند تا همه پرکاری‌های استاد یک جا به چشم بیاید. ا. عمامه استاد و عبای شتری رنگ معروفش در ویترین‌ها جا خوش کرده‌اند. حتی برای اسلحه ضارب استاد هم اینجا جایی تعبیه شده است .طبقه پایین شامل یک حال و پذیرایی بزرگ که پس از بازسازی حالت نگارخانه گرفته است و به طور قطع با منزل یک روحانی که دل در گرو خداجوی داشت متفاوت است.

-شهید-مطهری2 خانه شهید مطهری تهران

عکس‌هایی که از استاد در اتاق حال و پذیرایی منقش شده است بیش از همه عکس استاد با علامه طباطبایی و حضرت امام چشم‌نوازی می‌کند، نشان از قدر‌شناسی علامه از استاد دارد. شاگردی که از امام و علامه فراوان آموخته است و به نوعی فرزند استادان خود مبدل شده است.

در طبقه بالا ایوانی دلگشا قرار دارد. شاید استاد پس از تأملات فلسفی دمی در هوای آزاد قدم می‌زد و به تفکر می‌پرداخت. از جمله عکس‌هایی که در موزه شهید مطهری وجود دارد و نشان از ابعاد وجودی گوناگون استاد است عکسی است که استاد در حال سواری گرفته است و یادآور توصیه حضرت رسول از آموختن ۳ ورزش سوارکاری، تیراندازی و شنا است.
ساده زیستی این معلم شهید از سر روی همین وسایل می‌بارد. دستنوشته‌ها و نامه‌نگاری‌های استاد هر کدام ویترین‌های جدا‌گانه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند.

-شهید-مطهری3 خانه شهید مطهری تهران

او پیش از رفتن به منبر سخنرانی‌هایی که در این حسینیه ایراد می‌کرد پای به پای دکتر شریعتی در حیاط همین خانه قدم می‌زد. در ایوان خانه از رهبر انقلاب پذیرایی می‌کرد و جلسه‌های راهبردی‌اش با آیت لله هاشمی رفسنجانی در اتاق‌های تو در توی این خانه دو طبقه برگزار می‌شد. بنز قدیمی سرمه‌ای رنگِ شهید مطهری هنوز هم گوشه حیاط پارک است و حالا محفظه‌ای شیشه‌ای آن را محاصره کرده است. خانه‌ای در خیابان دولت که زنده مانده تا خاطراتش را با مردم به اشتراک بگذارد.
خانه‌موزه‌ استاد مطهری هم‌اکنون به عنوان یکی از مراکز مدیریت فرهنگی و هنری منطقه سه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با اهداف شناسایی، گردآوری، سامان‌دهی، معرفی و نگه‌داری از میراث ارزش‌مند شهید استاد مطهری و همچنین فراهم‌آوردن فضا و محیطی مناسب برای مطالعه و پژوهش در زمینه‌ دین پژوهی فعالیت می کند؛ ضمن اینکه کمک به بالابردن بینش و آگاهی مردم در زمینه‌ی دین پژوهی، تبیین آرا و اندیشه‌های استاد مطهری در محل موزه و سایر اماکن هم‌شأن؛ با برگزاری نشست‌ها، سمینارها، کارگاه‌های تخصصی و دیگر ابزارهای آگاهی‌رسانی معاصر و همچنین ایجاد ارتباط، تعامل و امانت‌سپاری با سایر موزه‌ها و مراکز فرهنگی، هنری وآموزشی داخل و خارج کشور، از دیگر رسالت های خانه موزه استاد شهید مطهری است.

نحوه دسترسی به خانه شهید مطهری تهران

آدرس: خیابان شریعتی، خیابان دولت، نرسیده به حسینیه یزدی‌ها، نبش بن‌بست صدرا، شماره ۱۱۶.

-شهید-مطهری55 خانه شهید مطهری تهران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *