جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه تالار عاج تهران

تاریخ بروزرسانی :
۱۶ بهمن ۱۴۰۰

موزه تالار عاج تهران (تالار آج) یکی دیگر از تالارهای عمارت اصلی در کاخ موزه گلستان است که بعد از تالار آینه و در سمت غرب تالار برلیان قرار گرفته است. تاریخ احداث این تالار و حوضخانهٔ زیر آن معلوم نیست. این تالار قبل از تالار سلام و تالار آینه ساخته شده و از بناهای دوره ناصرالدین شاه است که البته بعدها در زمان خود وی در نمای آن تغییراتی دادند تا با دو تالار ديگر هماهنگ شود. پیش از این، این تالار دارای ایوانی بوده که با تغییرات جدید، ایوان حذف، و سقفی به آن اضافه شده است ولی ستونهای سابق حفظ شده اند. در این تالار در زمان ناصرالدین شاه، هدایای پادشاهان دولت‌های خارجی نگهداری می‌شد و در زمان پهلوی محل پذیرایی و برپایی مهمانی‌های رسمی دربار بود.

موزه تالار عاج تهران موزه تالار عاج تهران

اوج زیبایی این تالار را می‌توان در تابلوی آبرنگ محمود خان ملک الشعرا مشاهده کرد که در سال ۱۲۸۶ هجری قمری از نمای بیرونی تالار کشیده است. طبق این نقاشی، تالار عاج سه ارسی بزرگ، ایوانی با ۶ ستون و یک راه پله داشته است.

در تالار فعلی، دو عاج بزرگ فیل قرار داده شده است که می‌تواند توجیهی بر نام تالار عاج باشد. اما به تعبیر برخی دیگر، این تالار در گذشته محل پذیرایی و صرف غذا بوده و برخی نام درست اين عمارت را “تالار آج” یاد می‌کنند و دلیل آن را به این صورت بیان می کنند که اولا ً نام ديگر آن “سفره خانه” است، دوم اينكه آج در زبان تركی به معنای گرسنه است، سوم اينكه در هيچ جای ساخت این تالار عاج به كار نرفته است، و در پايان کارلا سرنا در سفرنامه خود (سفرنامه مادام كارلا سرنا) از اين عمارت به صورت تالار گرسنه‌ها ياد كرده است.

این تالار و حوض خانه، دهلیز، راهرو، تزیینات نقاشی و گچ بری، همشون به سبک ایرانی و خیلی نزدیک به سبک بناهای دوره زندیه می باشد . داخل این تالار زمان ناصر الدین شاه، هدایای پادشاهای خارجی نگه داری می شده و در زمان پهلوی محل پذیرایی و مهمانی های رسمی دربار بوده است .

681 موزه تالار عاج تهران

نحوه دسترسی به موزه تالار عاج تهران

آدرس :تهران میدان۱۵ خرداد، داخل محوطه کاخ گلستان

استفاده از مترو، بهترین راه دسترسی به کاخ گلستان است که برای این منظور باید در ایستگاه پانزده خرداد در خط یک مترو پیاده شوید و در ادامه به‌سمت شرق حرکت کنید تا حدودا پس از پنج دقیقه پیاده‌روی به میدان پانزده خرداد (میدان ارگ سابق) برسید و از طریق خیابان داور به ضلع شمالی این میدان بروید که ورودی کاخ گلستان در آنجا قرار دارد.

ساعت بازدید کاخ گلستان

ساعت کاری: در بهار و تابستان از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۸:۳۰ و در پاییز و زمستان از ساعت ۹ تا ۱۸:۳۰ (فروش بلیط تا ساعت ۱۷:۳۰)؛ مجموعه کاخ گلستان در زمان رحلت امام خمینی (ره) (۱۴ خرداد)، شهادت حضرت علی (ع) (۲۱ ماه رمضان)، تاسوعا و عاشورای حسینی (۹ و ۱۰ محرم)، اربعین حسینی (۲۰ صفر)، رحلت حضرت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) (۲۸ صفر)، شهادت امام جعفرصادق (ع) (۲۵ شوال) و روز طبیعت (۱۳ فروردین) تعطیل است.

682 موزه تالار عاج تهران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    چقدر ديدني و زيبايي وصف ناپذيري داره با معماري حرفه اي و گچ بري هاي هنري جذاب

    ۳۰ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *