رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

خانه حکیمیان زنجان

اشتراک گذاری

خانه حکیمیان زنجان یکی از خانه های تاریخی شهربزرگ زنجان است . قدمت این خانه به اواخر دوره قاجار می رسد و سال گذشته به موجب تفاهم نامه بین اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل میراث فرهنگی این خانه در قبال مرمت و احیاء به مدت ۱۰ سال به میراث فرهنگی استان برای کاربری گردشگری و فرهنگی واگذار شده است.

خانه حکیمیان زنجان

خانه تاریخی حکیمیان زنجان متعلق به ادیب عزیزالله حکیمیان است و بنا به بررسی ها و اطلاعات بدست آمده وی پزشک طب سنتی بوده است و گفته می شود اجدادش از شاگردان ابن سینا پزشک شهیر شرق زمین بوده است.خانه تاریخی حکیمیان، با مساحت ۱۳۰۰ متر در آینده به یکی از مکان های دیدنی استان زنجان تبدیل خواهد شد،بنا بر مفاد تفاهم نامه، اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با ثبت این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی، موافقت کرده است.در اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل وزارت میراث فرهنگی کشور مصوب در سال ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه وزارت میراث فرهنگی کشور مصوب سال ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیر منقول فرهنگی-تاریخی کشور نام “خانه حکیمیان” به شماره ثبتی ۳۱۷۷۲ در فهرست آثار ملی جای گرفت.

خانه حکیمیان زنجان

خانه تاریخی حکیمیان زنجان از دو بنا تشکیل شده که یکی از آنها متعلق به دوره مظفرالدین شاه قاجار است و مساحتی بیش از ۹۰۰ متر دارد. بنای دیگر متعلق به اواخر دوره پهلوی اول و اویل پهلوی دوم است که بیش از ۲۰۰ متر مربع مساحت دارد.گفتنی است، در زنجان خانه‌های قدیمی بسیاری وجود دارد که نمونه آن را می‌توان خانه حکیمیان، خانه ذوالفقاری و خانه توفیقی دانست که پس از مرمت و ثبت شدن به عنوان موزه و یا خانه هنرمندان تغییر کاربری یافته‌اند.بنا در خیابان شهدا کوچه شهدا یا همان کوچه حکیمیان نرسیده به مسجد عباسیه است.

خانه حکیمیان زنجان

خانه حکیمیان زنجان

خانه حکیمیان زنجان

خانه حکیمیان زنجان

خانه حکیمیان زنجان

           
 

نظر کاربران :

  • سلمانیان

    با سلام و احترام
    با عنایت به این که این آثار متاسفانه معرفی و مورد بهره برداری قرار نگرفته به طوری که حتی برای خود جوانان و نوجوانان زنجانی نیز آشنا نمی باشد.لااقل در معرفی این گونه اماکن نشانی صحیح آنها درج گردد.به طور مثال بنای حکیمیان در محله حق وردی معرفی شده که درست نبوده و بنا در خیابان شهدا کوچه شهدا یا همان کوچه حکیمیان نرسیده به مسجد عباسیه است.

    ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
    • اسلوب

      با سلام و تشکر از شما متن اصلاح شد .

      ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۱

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *