رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ دی ۱۴۰۰

خانه موزه جلال آل احمد و سیمین دانشور

اشتراک گذاری

خانه موزه جلال آل احمد و سیمین دانشور در تهران خیابان شریعتی، میدان قدس، خیابان شهید تقی رفعت قرار دارد.این خانه که قدمت آن به دوره پهلوی دوم می‌رسد، محل زندگی جلال آل‌احمد و سیمین دانشور، دو نویسنده مشهور کشورمان، بوده است.این خانه بنا بر گفته‌های مرحوم سیمین دانشور، در سال ۱۳۳۲ به پیشنهاد جلال آل‌احمد و سیمین دانشور، ساخته شد و پس از مراجعت سیمین دانشور از آمریکا در این منزل مستقر شدند.این خانه ۴۲۰ متر مربع عرصه و ۲۲۰ متر مربع زیر بنا دارد و در ۲ طبقه ساخته شده است. اتاق نشیمن عمومی، سرویس‌ها، آشپزخانه و کتابخانه در طبقه همکف طراحی شده و اتاق نشیمن خصوصی در طبقه دوم قرار دارند.

خانه موزه سیمین دانشور

نماسازی بنا ساده و شکیل بوده و با استفاده از آجر و پوشش شیروانی اصالت طراحی ساختمان نشان از نوعی تفکر معمارانه در طراحی آن دارد.مرحوم جلال آل احمد (۱۳۴۸) و همچنین سیمین دانشور (۱۳۹۰) تا آخر عمر در این خانه زندگی کردند.این خانه متعلق به خانم سیمین دانشور بوده و با توجه به شخصیت والای فرهنگی وی، مشتاقانه مایل به ثبت ملک خود در فهرست آثار ملی بود.

خانه جلال آل‌احمد و سیمین دانشور در سال ۱۳۸۳ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۱۱۴۶۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

در محله‌ ‌تجریش تهران در کوچه‌ای بن‌بست با نام ارض، می‌توان سراغی از خانه‌ عشق سیمین و جلال گرفت. خانه‌ای که خشت بر خشت و تاروپودش را جلال، با عشق به سیمین بنا کرد و سیمین آن را از هر قصری بیشتر دوست داشت. در سال‌های ۱۳۳۱ – ۱۳۳۲، وقتی که سیمین برای ادامه‌ تحصیل به دانشگاه استنفورد آمریکا رفته بود. جلال طرح خانه را ریخت و آجر به آجر آن را با پنج هزار تومان روی هم نهاد تا نه‌تنها خانه‌ آرامش خودشان باشد. بلکه پاتوق بزرگان ادب این سرزمین مثل نیما یوشیج، احمد شاملو و محل آمدوشد سیاست‌مدارانی چون آیت‌الله طالقانی و امام موسی صدر باشد. این خانه، هسته شکل‌گیری کانون نویسندگان نیز به شمار می‌رود. بعد از آن که جلال و دوستانش از انجمن نویسندگان جدا شدند، جلسه‌های کانون را در این مکان برپا می‌کردند.

jalal-simin8 خانه جلال آل احمد وسیمین دانشور

از در که وارد شوید، سیمین را می‌بینید که روی صندلی‌ای در ایوان نشسته و چشم دوخته است به حوض آبی‌رنگ وسط حیاط. شاید هم چشم‌انتظار جلال باشد، چه کسی می‌داند؟ هنگام ورود به خانه، گویی جلال و سیمین به استقبالتان می‌آیند، مثل آن روزهایی که مهمانانشان را به گرمی پذیرا بودند. اسباب و وسایل و یادگاری‌های جلال و سیمین همچنان باقی مانده‌اند. در اتاق سیمین، او را مشغول نوشتن سووشون می‌بینید و جلال که پشت میزش در حال نوشتن مدیر مدرسه است. خانه جلال و سیمین را به یادشان همان طور باقی گذاشته‌اند، از کتاب‌ها گرفته تا وسایل اتاق‌ها، آشپزخانه و…

یکی از باارزش‌ترین یادگاری‌های خانه، حلقه‌های ازدواج این دو عاشق است که ویکتوریا دانشور، خواهرزاده‌ سیمین، به‌همراه کارت ملی وی اهدا کرده است. بعد از مرگ جلال در سال ۱۳۴۸، سیمین همچنان در این خانه زندگی کرد و سرانجام ستاره‌ یادگار جلال در سال ۱۳۹۰ برای همیشه خاموش شد.

jalal-simin2 خانه جلال آل احمد وسیمین دانشور

نحوه دسترسی

آدرس : تجریش، دزاشیب، خیابان شهید رمضانی، کوچه‌ رهبری، کوچه‌ پسندیده، بن‌بست ارض، پلاک یک

خانه موزه سیمین دانشور و جلال آل احمد در منطقه تجریش قرار دارد. برای رفتن به این خانه می‌توانید در ایستگاه مترو تجریش پیاده شده و تاکسی‌های دزاشیب را سوار شوید.

jalal-simin خانه جلال آل احمد وسیمین دانشور

jalal-simin1 خانه جلال آل احمد وسیمین دانشور

jalal-simin3 خانه جلال آل احمد وسیمین دانشور

jalal-simin4 خانه جلال آل احمد وسیمین دانشور

jalal-simin5 خانه جلال آل احمد وسیمین دانشور

jalal-simin6 خانه جلال آل احمد وسیمین دانشور

           
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    اين خانه در سال ٩٣ توسط شهرداري خريداري شد و اكنون به موزه تبديل شده است، در روز افتتاحيه جمله بسيار زيبايي ايراد شد؛
    “جلال و سیمین شهر را به میهمانی می‌خوانند”

    ۱۵ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *