جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه تقوی اردبیل

تاریخ بروزرسانی :
۶ مرداد ۱۳۹۹

خانه تقوی اردبیل در ارتفاع۸۰ سانتی متر پایین تر از سطح معبر کوچه قرار گرفته است . در حال حاضر ورودی اصلی بنا از طریق یک در فلزی به حیاط می باشد . آثار و بقایای وجود یک هشتی در مجاورت در ورودی مشاهده می شود که تخریب و به صورت امروزی بازسازی شده است. اختلاف ارتفاع معبر و حیاط از طریق ۳ پله از هشتی (پارکینگ)به حیاط حل شده است.

در حیاط یک باغچه هشت ضلعی و دو باغچه دایره شکل دیده می شودکه بنا به گفته ساکنین قبلا حوض بوده است. این بنا از یک طبقه و یک زیر زمین و یک نیم طبقه تشکیل شده است و ساختمان تقریبا تقارن محوری دارد. ارتباط به بنا از طریق۳ پله که در طرفین بنا قرار دارند مقدور می شود. اصلی ترین فضای این بنا که تالار آن می باشد.

خانه تقوی اردبیل 1 خانه تقوی اردبیل
در قسمت میانی قرار دارد که پنجره های ان با ارسی های زیبایی با نقوش گره بندی و شیشه های رنگی تزیین شده است. در پشت تالار ۲ اتاقک به صورت پستو قرار گرفته اندکه توسط درهای چوبی از این قسمت جدا شده اند . با توجه به شیوه ساخت و شواهد و مدارک محلی قدمت این بنا به دوره قاجار می رسد که در طول این مدت مالکیت ان دو بار تغییر کرده است و در هر دو مورد به عنوان خانه مسکونی استفاده شده است.

از ویژگی های خاص این بنا می توان به پنجره های ارسی که با نقوش گره بندی و شیشه های رنگی تزیین شده اشاره کرد. همچنین قسمت چوبی منبت کاری شده بر روی پنجره های ارسی نیز در نمای بیرونی جلب توجه می کند. وجود طاقچه هایی با قوس های نیم دایره و وجود گچبری های زیبا در چهار گوش زیبایی تالار را دو چندان کرده است .گره بندی در و پنجره و استفاده از انواع مختلف آجر چینی از جمله خفته راسته با گل چهار رجی از جمله ویژگی های بنا محسوب می شوند.

 

خانه تقوی اردبیل خانه تقوی اردبیل

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *