جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه تاریخی ناظران مشهد

تاریخ بروزرسانی :
۱۲ اسفند ۱۳۹۸

منزل مسکونی ناظران مربوط به اواخر دوره قاجار است و در مشهد، خیابان نواب‌صفوی، کوچه عسکریه، مقابل تکیه یزدی‌ها واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱۱مرداد۱۳۸۴ با شماره‌ ثبت۱۲۳۸۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این منزل توسط استاد رضایی بنا، در حدود ۱۰۰ سال پیش برای آقای ناظران ساخته شده است. سپس حدود ۳۰ سال پیش توسط آقای انصاری خریداری شد. در حال حاضر این بنا در مالکیت فرزندان آقای انصاری است.

خانه ناظران از زمان ساخت تا قبل از این که توسط آقای انصاری خریداری شود، کاربری مسکونی داشت. در حال حاضر این خانه علاوه بر کاربری مسکونی، به‌عنوان مسافرخانه نیز استفاده می‌شود. همچین بازدید از آن برای عموم امکان‌پذیر است.مهم‌ترین ویژگی خانه تاریخی ناظران وسعت زیاد و قدمت بالای آن است.

ناظران خانه تاریخی ناظران مشهد

از دیگر ویژگی‌های مهم این بنا می‌توان به ایوان زیبایی که جلوی اتاق پنج دری طبقه دوم، در ضلع غربی خان اشاره کرد.همچنین این فضا قوس‌های کمانی بی‌نظیری دارد که روی ستون هشت ضلعی که تا سطح زمین امتداد دارند، قرار گرفته است.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی،هزینه مرمت این اثر تاریخی ارزشمند با هزینه‌ای بیش از یک میلیارد و ۲۸۵ میلیون ریال تخمین زده شده است.

در مرمت صورت گرفته، پی‌بندی اتاق‌های ضلع شرقی، اجرای کانال ناکش در اتاق‌ها، آجرفرش اتاق‌ها، مرمت موضعی نماهای بیرونی و مرمت پله‌ها انجام شده است.
شما میتوانید در کنار سفر خود به مشهد از ابنیه تاریخی هم لذت ببرید.

ناظران 1 خانه تاریخی ناظران مشهد

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد