رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹

خانه تاریخی محسنی آراسته کاشان

اشتراک گذاری

خانه تاریخی محسنی آراسته کاشان ازجمله خانه‌های منحصر به‌فرد کاشان است که در دوره قاجار در سه‌طبقه فوقانی،همکف و زیرزمین بنا شده است . اتاق‌های این بندرها دو ضلع شمال و جنوب دیده می‌شود و دیگر این‌که بنا دارای دو زیرزمین است که یکی در ضلع شمال و دیگری در ضلع غربی بنا گردیده است ، در حال حاضر این بنا دارای پنج ورودی است ،اطاق های این بنا در دو ضلع شمال و جنوب دیده می شود و دیگر این که بنا دارای دو زیر زمین است که یکی در ضلع شمال و دیگری در ضلع غربی بنا شده است. با توجه به سبک و شیوه معماری قدمت این بنا به اواخر دوره قاجار برمی‌گردد و مطابق معمول همه خانه‌های تاریخی کاشان نام این بنا نیز برگرفته از مالک آن است.

خانه تاریخی محسنی آراسته کاشان خانه تاریخی محسنی آراسته کاشان

خانه تاریخی محسنی آراسته کاشان مربوط به دوره قاجار است و این اثر در تاریخ ۳ خرداد ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۱۶۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. خانه آراسته که قدمت آن به اواسط عصر قاجار می‌رسد در محله پنجه‌شاه قرار دارد.

از جمله خانه‌های قدیمی کاشان است که در بنای آن تنها از یک حیاط وسیع و اصلی استفاده شده است و بخش‌های اندرونی و بیرونی مجزا از هم در آن قابل مشاهده نمی‌باشد. فضاهای خانه به صورت دو طرف ساخت پیرامون این حیاط اصلی و مرکزی قرار گرفته‌اند. ویژگی معماری این خانه در این است که حیاط آن به باغ شباهت بیشتری دارد تا حیاط. اهم فضاهای معماری خانه عبارتند از سرداب، شاه‌نشین، ایوان تابستانی و حوض‌خانه. وسعت تنها حیاط خانه ۸۲۵ مترمربع است. تزئینات مقرنس گوشواره‌ها، رسمی بندی سرداب و شاه‌نشین از جمله تزئینات این خانه معظم می‌باشد.

 خانه تاریخی محسنی آراسته کاشان  خانه تاریخی محسنی آراسته کاشان

ازجمله ویژگی‌های مهم این خانه می‌توان به حوض‌خانه اشاره کرد ، در ضلع غربی بنا واقع گردیده است که درگذشته آب آن از طرف زیارت توسط آبراه‌ها وارد حوض‌خانه و پس از عبور از حیاط به خانه‌های مجاور سرازیر می‌شده است.در جبهه شمالی پنج‌دری وجود دارد که بر روی سقف آن مقرنس‌کاری‌های زیبایی دیده می‌شود که ازنظر معماری درخور توجه است.اولین دادگستری کاشان،اولین دانشگاه نساجی و اولین مهدکودک کاشان در این مکان بنا شده بود.

 خانه تاریخی محسنی آراسته کاشان  خانه تاریخی محسنی آراسته کاشان

خانه تاریخی محسنی آراسته را می‌توان یکی از خانه‌های بی‌نظیر کاشان به‌حساب آورد زیرا دارای برخی از ویژگی‌های درخور توجه و منحصربه‌فرد است .
آواربرداری و سبک‌سازی بام،استحکام‌بخشی طاق‌ها،صندوقه سازی،شیب بندی و کاه‌گل نهایی بام به همراه اصلاح وضعیت ناودان‌ها از اقدامات مرمتی مهمی است که در این بنا صورت گرفته است و این بنا اخیراً به سفره‌خانه سنتی مادربزرگ تغییر کاربری یافته است.

 خانه تاریخی محسنی آراسته کاشان  خانه تاریخی محسنی آراسته کاشان

نحوه دسترسی به خانه تاریخی محسنی آراسته

آدرس : کاشان، خیابان بابا افضل شمالی، کوچه سازمان آب، جنوب زیارت پنجه شاه، پلاک ۶۴

 خانه تاریخی محسنی آراسته کاشان  خانه تاریخی محسنی آراسته کاشان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *