جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه باغ فروغ نصیرایی رقه

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ آبان ۱۴۰۱

خانه باغ فروغ نصیرایی رقه در روستای رقه از توابع بشرویه از جاذبه های تاریخی استان خراسان جنوبی است که قدمت آنها به دوره قاجار باز می گردد. قرارگیری در داخل روستا و وجود تمامی امکانات زیرساختی در دو خانه باغ از ویژگیهای آن است. هر دو باغ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.

خانه باغ فروغ نصیرایی خانه باغ فروغ نصیرایی رقه

معماری خانه باغ فروغ نصیرایی رقه

خانه باغ فروغ نصیرایی رقه در روستای رقه، بلوار ولیعصر، پشت حسینیه فروغ قرار دارد. خانه باغ محمد فروغ نصیرایی، کوشک باغ علیرضا فروغ نصیرایی و مسجد قرون اولیه این روستا از جمله بناهای شاخص شهر ارسک شهرستان بشرویه محسوب می شود. در این میان کوشک باغ فروغ نصیرایی بر اساس نوع معماری و قرارگیری عناصر ساختمانی تداعی کننده ی نوعی کوشک باغ است. این بنا که الگوی خانه باغ های برون گرا را به تصویر می کشد. چرا که این بنای تاریخی از سوی شمال و جنوب در محاصره درختان قرار دارد. مهمترین بخش بنا حوضخانه با پوشش گنبدی آن است که در ترکیب با ایوانها و جبهه های پیرامونی منظری بی نظیر را خلق نموده است.

با توجه به اندامها و ویژگی های معماری بنا می توان به این نکته پی برد که از خانه های اعیان نشین در این منطقه است. چرا که دارای اندام های مفصل تری نسبت به معماری های دیگر موجود در بافت روستا، مانند کلاه فرنگی، سرداب. حوض خانه، حوض آبی که محل عبور آب چشمه روستا است و … می باشد. اما می توان در این بنا به وجود راه فرار (راه مخفی) در هیزم خانه و بهره گیری نوع خاصی از طراحی و ساخت ایوان نیز اشاره کرد. حاکی از معرفی سبک معماری یا دوره ای خاص در معماری ایرانی است. در این باغ تاریخی درختانی همچون انار ، نارنج، درخت کاج، انگور و پسته کاشته شده است. نمونه مشابه و قابل مقایسه اینچنین بناهایی، مهد امید های فرهنگیان در شهر تاریخی بشرویه است.

خانه باغ فروغ نصیرایی1 خانه باغ فروغ نصیرایی رقه

خانه باغ فروغ نصیرایی2 خانه باغ فروغ نصیرایی رقه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد