رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۷ اسفند ۱۴۰۱

خانه باغانی سبزوار

اشتراک گذاری

خانه باغانی سبزوار ، مربوط به دوره قاجار است. این بنا در بافت قديم شهر واقع شده و در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۰۷۳ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه باغانی سبزوار

معماری خانه باغانی سبزوار

خانه باغانی از بناهای قدیمی و متعلق به دوره‌ قاجاریه در سبزوار، در خیابان مدرس واقع شده است . این عمارت در زمینی به مساحت حدود ۳۸۰ مترمربع و زیربنایی در حدود ۱۴۰ مترمربع بصورت زیرزمین و طبقه اول ساخته شده است. شكل كلی پلان این بنا به ‌صورت مستطیل است. برای وارد شدن به این ساختمان ابتدا به حیاطی وارد می ‌شویم كه در حدود ۲۴۰ مترمربع مساحت دارد. آب ‌نمایی در وسط حیاط و باغچه‌ های كوچكی در طرفین آب ‌نما قرار گرفته است. پله‌ هایی در طرفین بنا و تعداد ۱۰ پله سنگی تعبیه شده كه برای رفتن به طبقه اول است.
در جلوی ورودی پله‌ ها در دو طرف قوس ‌هایی با مقرنس‌ كاری‌ های زیبایی تزئین شده است. سقف این بنا، چوبی و آجركاری ‌های به ‌كار رفته در این بنا از نوع خفته راسته و خرند و هره است. پله ‌هایی از آهن كه از روی تراس برای رفتن به پشت بام تعبیه شده ‌اند بعدا به آن اضافه شده است. در نمای اصلی بنا كه رو به حیاط است. هشت ستون گچبری زیبا قرار گرفته كه ورودی به داخل اتاق ‌های بنا هم از روی تراس به تعداد پنج در چوبی سیار با شیشه‌ های رنگی است.
قسمت شرقی بنا تخریب و دوباره بازسازی شده است. به‌ نظر می‌ رسد كه سبك معماری آن تغییر كرده است. برای دسترسی به طبقه زیرین به تعداد سه پله از كف حیاط وارد زیرزمین می ‌شویم كه آن هم سه اتاق دارد. پنجره‌ هایی رو به حیاط دارد كه نور زیرزمین را تامین می ‌كند. ضخامت دیوار‌های زیرزمین شصت و پنج سانتی ‌متر است.

نحوه دسترسی

آدرس: سبزوار، خیابان مدرس، مدرس ۱

خانه باغانی سبزوار

برای آشنایی بیشتر با عمارت های سبزوار می توانید مطلب خانه های تاریخی شهر دیرینه سبزوار را مطالعه بفرمایید.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *