جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

حسینیه و آب انبار حاج عبد الباقی نراق

تاریخ بروزرسانی :
۸ مهر ۱۳۹۸

حسینیه و آب انبار حاج عبد الباقی بر اساس کتیبه موجود در سر درب آن در تاریخ۱۲۸۷ قمری یعنی تقریبا ۱۴۰ سال پیش توسط یکی از تجار معروف شهر نراق به نام حاج عبد الباقی نراقی جد مرحوم عبد القدیر محمدی نراقی احداث وبه همراه آن مقداری زمین کشاورزی جهت مرمت و نگهداری آن وقف گردیده است .حسینه آن که همانند آب انبار بالا ( حاج مهدی ) در روی مخزن آبگیری احداث شده به مساحت ۱۹۸ متر مربع به صورت سر باز بنا گردیده و محلی برای برگزاری مراسم تعزیه و روضه خوانی بوده و در این مجموعه محلی برای نگهداری نخل ( نمادی از تابوت امام حسین (ع) ) نیز مکانی تعبیه گردیده است .

مخزن آبگیری در زمینی به مساحت ۱۲۰ متر مربع احداث و با داشتن دو ستون از مصالح آجر و ساروج به ارتفاع ۷ متر تقرببا ۶۷۹ متر مکعب آب را در خود نگهداری و در فصول مختلف سال ساکنان این محله از آب خنک و مطبوع آن استفاده می نموده اند .در این بنای تاریخی برای استفاده از آب مخزن یک راهرو با تعداد۲۷ پله به پای شیرآب (محل برداشت آب ) میرسد .
این بنا دارای یک عدد بادگیر در ضلع غربی می باشد .وجوداین بادگیر موجب می گردد آب در طول سال بخصوص فصل تابستان از خنکی بالایی برخوردار باشد . برای آبگیری آن در بیرون مخزن حوضچه ای از شن و ماسه وجود دارد که سالی یک بار آب از قنات حاج الله داد یا آب دشت به آن وارد و شن و ماسه موجود در این حوضچه کار تصفیه آب را انجام می داده است .

این بنا بر اثر بی توجهی متولیان و خارج شدن از کاربری اصلی خود طی چند دهه گذشته با ایجاد شبکه آب شهری و عدم نیاز شهروندان به آب آب انبار در حال تخریب و نابودی بود. شهرداری در سال ۸۴ توانست با توافقی که با متولیان آن بعمل آورد مجموعه تاریخی را که بیش از ۴۰ درصد تخریب داشت مرمت و بازسازی نماید و اکنون محل حسینه آن به مکانی برای انجام مراسمات سوگواری سالار شهیدان و موزه ابزار وادوات تاریخی و سنگ های قبور تاریخی شهر اختصاص و مخزن آب آن قرار است با مشارکت سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان به موزه آب استان تبدیل گردد .

حسینیه و آب انبار حاج عبد الباقی 1 حسینیه و آب انبار حاج عبد الباقی نراق

در این موزه ماکتی از کل شهر، ماکتی از قنات وقفی حاج الله داد و تلفیق آن با بافت تاریخی و مسیر عبور آب این قنات در گذشته شهر ، ماکتی از سیستم تقسیم آب ( سراجه ) ، ماکتی از آسیاب آبی ساخته و جهت بازدید مراجعان نصب خواهد شد.
شهر نراق، حد فاصل شهر‌های قم، کاشان، دلیجان و اصفهان است. این شهر در نزدیکی غار چال نخجیر قرار گرفته است.از غار نخجیر که بگذریم باید بگوییم نراق قدمت تاریخی بالایی دارد و برخی از مورخان معتقد هستند که این شهر در دوران قبل از اسلام شکل گرفته است. البته در آن زمان ۷ روستای در مجاورت هم در ناحیه‌ای که امروزه شهر نراق در آن قرار گرفته وجود داشتند و هر آنچه امروز به عنوان نراق شناخته می‌شود، نتیجه تلاش کدخدایی ملقب به ریش بلند است. بنابراین نراق امروزی در دوره‌های پس از ورود اسلام به ایران احداث شده است.

از رهاورد‌های نراق می‌توان به شیرینی جوزغند اشاره کرد. برخی از جاذبه‌های گردشگری این شهر نیز با نام‌های مسجد جامع نراق، بازار نراق معروف به بازار شمس‌السلطنه، آب‌انبار حاج مهدی نراقی، حسینیه و آب انبار حاج عبد الباقی، قنات شهری حاج الله داد، مسجد امام حسن (ع)، بقعه امامزاده سلیمان، بقعه امامزاده یحیی و خانه تاریخی فاضلین نراقی صفوی شناخته می‌شوند. قلعه اُل یا قلعه جنیان، کاروانسرای شمس‌السلطنه نراق، پناهگاه حیات وحش جاسب و آبشار دره آبشتا از جاذبه‌های گردشگری دیگر شهر نراق به حساب می‌آیند.

حسینیه و آب انبار حاج عبد الباقی 2 حسینیه و آب انبار حاج عبد الباقی نراق
حسینیه و آب انبار حاج عبد الباقی 3 حسینیه و آب انبار حاج عبد الباقی نراق

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *