رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ فروردین ۱۴۰۱

حسینیه حاج علی اشرف

لینک این مطلب کپی شد!

حسینیه حاج علی اشرف از دیگر اماکن مقدسی است  که در میان ده بشرویه  بنا گردیده است . این حسینیه دارای دو ایوان و به صورت قرینه و به سبک معماری هندی ساخته اند . مرتفع و شمالی – جنوبی می باشد و دور تا دور آن ایوان های کوچکی ساخته شده است . این ساختمان دو طبقه می باشد . طبقه ی پایین مختص مردان و طبقه ی بالا ویژه ی بانوان است . سازنده ی این شخصی به نام حاج علی اشرف از اهالی ده خانیک واقع در غرب بشرویه می باشد و زمان احداث آن ، اگر شواهد صحیح باشد دوران حکومت افشاریه در خراسان بوده است .

حسینیه حاج علی اشرف

حسینیه حاج علی اشرف یکی از عناصر مهم مرکز محله میان ده بشرویه می باشد كه در ایام محرم یكی از اماكن عمده عزاداری در این شهر است. از موارد منحصر بفرد مراسمی كه در این حسینیه انجام می گردد، علم گردانی است كه توسط خود حاج علی اشرف پایه گذاری شده و هنوز به قوت خود باقیست. این بنا اسم خود را از بانی آن یعنی حاج علی اشرف گرفته و قدمت آن به دوره افشاریه بر می گردد. حاج علی اشرف بانی حسینیه از بزرگان بشرویه بوده كه در سال ۱۱۱۶ هجری قمری ساخت این بنا را به اتمام رسانده است.

معماری حسینیه حاج علی اشرف

سردر این بنا در ضلع جنوب غربی قرار گرفته است که دارای دو سکوی پیرنشین در دو طرف می باشد همچنین در قسمت بالای نغول دو طرف كتیبه ای از جنس كاشی ساخته شده است. این بنا بصورت هشت ضلعی ساخته شده و دارای دو ایوان تابستانی و زمستانی با کاربندی های زیبایی در داخل ایوان ها می باشد همچنین دور تا دور دو ایوان بنا را رواق هایی در دو طبقه فرا گرفته که طبقه بالا و پشت بام بنا در ایام محرم مخصوص نشستن خانم ها می باشد.
پوشش ها در قسمت رواق بصورت طاق كلنبو بوده كه در قسمت بام روی آن با آجر سنتی پوشیده شده است. در وسط حسینیه نیز حوض آب سرپوشیده ای وجود دارد که بصورت هشت ضلعی ساخته شده که علاوه بر تأمین آب شرب عزاداران از سكوی آن جهت تعزیه و مداحی استفاده می شود. این حسینیه همچنین دارای منبری چوبی می باشد که بر بدنه آن نام واقف (حاج علی اشرف) و سازنده آن و تاریخ ساخت آن ذکر شده است.

حسینیه حاج علی اشرف

گفته می‌ شود حاج علی اشرف قصد سفر حج واجب می‌ نماید. ظاهراً در آن زمان مسیر حج از طریق مسیر دریایی جنوب بوده است. لذا او از طریق دریا راهی سفر حج می ‌شود. به دلایل نامعلومی او به مناسک حج آن سال نمی‌ رسد و سر از هندوستان درمی ‌آورد. در ادامه او مراسم عزاداری ماه محرم را در هند می ‌بیند. عظمت اماکن و شور عزاداری شیعیان هندی او را به شدت تحت تأثیر قرار می‌ دهد. تا جایی که نذر می‌ کند اگر به سلامت به بشرویه بازگردد حسینیه‌ ای برای برپایی چنین مراسم باشکوهی بنا سازد. او به سلامت به بشرویه می ‌رسد. برای ادای نذر خود بنایی به سبک معماری هندی با عنوان حسینیه حاج علی اشرف بشرویه ساخته و آن را وقف می‌ کند.

نحوه دسترسی به حسینیه حاج علی اشرف

آدرس:بشرویه، محله قدیمی میان ده، خیابان ملا عبدالله فاضل تونی

حسینیه حاج علی اشرف

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *