جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جشنواره گل محمدی و گلاب گیری محلات گشایش یافت

تاریخ بروزرسانی :
۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

خمین – ایرنا – نخستین جشنواره گل محمدی و گلاب گیری محلات عصر روز پنجشنبه با حضور جمعی از مسئولان استان مرکزی در مجتمع گردشگری نور این شهرستان گشایش یافت.
به گزارش ایرنا، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در این جشنواره گفت: محلات به عنوان یکی از قطب‌های اصلی تولید گل و گیاه کشور به هلند ایران شهرت دارد و یکی از ظرفیت های آن پرورش گل محمدی و گلاب گیری است.
سیدمحمد حسینی افزود: چشمه های آبگرم، باغات گل ،پارک سرچشمه به همراه آثار تاریخی و باستانی با اررش باعث شده که محلات یکی از قطب های گردشگری استان مرکزی به شمار آید.
وی ادامه داد: برگزاری نمایشگاه های مختلف گل و سنگ، جشنواره های فرهنگی، ورزشی، بومی و محلی، باسلق و کاچی، گل و گلاب گیری به همراه آیین های نظیر بیل گردانی و قوچ گدار باعث جذب گردشگر داخلی و خارجی در محلات می شود.
وی ادامه داد: با استفاده از این ظرفیت‌ها شرایط جذب گردشگر و رشد و توسعه این منطقه فراهم می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: جشنواره گلاب گیری از باغات گل محمدی برای نخستین بار در شهرستان محلات برگزار می شود.

golabgiri جشنواره گل محمدی و گلاب گیری محلات گشایش یافت
وی گفت: گلاب گیری یکی از منحصربه فردترین و زیباترین آیین های کهن به شمار می رود که با گل و شکرگزاری همراه است و می تواند یکی از راه های جذب گردشگر باشد.
حسینی افزود: گردشگران با حضور در کارگاه های گلاب گیری از نزدیک با فرآیند گل چینی و استحصال گلاب به شیوه سنتی و صنعتی آشنا می شوند.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط کم آبی در استان مرکزی بایستی محصولات کشاورزی را به سمت کشت های کم آب بر سوق داد که با شرایط اقلیمی منطقه سازگاری داشته باشد.
حسینی اضافه کرد: نمونه کشت های کم آب بر، گل محمدی است که درختچه های این گل با شرایط اقلیمی این منطقه سازگاری دارد و در مقابل کم آبی بسیار مقاوم است و شرایط اشتغال بیشتری را برای این منطقه فراهم می کند.
مدیر جهاد کشاورزی محلات نیز در حاشیه این جشنواره در گفت وگو با ایرنا گفت: سطح زیر کشت گل محمدی در این شهرستان حدود ۵۰ هکتار است که پیش بینی می شود حدود ۲۰۰ تن گلبرگ تر از آن برداشت شود.
عبدالله محمودی افزود: در سال گذشته بیش از ۲۱۰ هزار لیتر با فرآوری گلبرگ های گل محمدی در کارگاه های سنتی و صنعتی محلات به دست آمده است.
محمودی افزود: این میزان گلاب از ۱۱۲ تن گلبرگ تر گل محمدی در این شهرستان تولید شده که در هشت کارگاه سنتی و یک کارگاه مکانیزه فرآوری شد.
محمودی بیان کرد: گلاب علاوه بر مصرف غذایی در بخش دارویی و پزشکی نیز کاربردهای زیادی دارد و برگزاری این جشنواره تاثیر به سزایی در فروش گلاب استحصالی در کارگاه های فرآوری، گلبرگ تر و دیگر عرقیات این شهرستان خواهد داشت.
شهرستان محلات از توابع استان مرکزی با ۵۵ هزار نفر جمعیت قطب تولید گل و گیاهان زینتی کشور محسوب می شود.

منبع: ایرنا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد