جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جاهای دیدنی چابهار (۲۰ جاذبه گردشگری)

تاریخ بروزرسانی :
۳۰ بهمن ۱۴۰۱

جاهای دیدنی چابهار، همان بندری که به دلیل آب و هوای بهاری‌اش به این نام خوانده می‌شود را معرفی خواهیم کرد. بندر چابهار یکی از شگفت انگیزترین بنادر ایران است از جمله جاهای دیدنی ایران است که خیلی جذاب و شگفت انگیز هستند. چابهار که در جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان واقع شده لقب تنها بندر اقیانوسی ایران را نیز دارد. اگرچه چابهار به دلیل قرار گرفتن در منطقه آزاد در گذشته بیشتر برای خرید مورد استقبال قرار می‌گرفت ولی این روزها طبیعت چابهار گردشگران زیادی را جذب می‌کند.

آنطور که می‌گویند اگر دلت می‌خواهد در زندگی، راه رفتن در مریخ را تجربه کنی، حتما سری به چابهار بزن. بندر چابهار که تازگی‌ها محبوبیت زیادی هم پیدا کرده، دیدنی‌های زیادی دارد. از غروب‌های دل انگیزش که بگذرید، صخره‌های تراش خورده آن و جاهای حیرت انگیز دیگری هم هست. ما در این پست مکان های دیدنی چابهار را به شما معرفی می‌کنیم.

بندر چابهار جاهای دیدنی چابهار (20 جاذبه گردشگری)

گل افشان یکی از جاهای دیدنی چابهار

کوه گل افشان یا گل فشان در واقع یک تپه ی کوچک است که مانند یک کوه فعال آتشفشان عمل می کند با این تفاوت که به جای مواد مذاب از دهانه ی آن، گِل خاکستری رنگ و شفابخشی بیرون می ریزد. این کوه در جنوب جاده ی کهیر-زرآباد، نرسیده به روستای تنگ واقع شده است. البته این کوه تنها نیست بلکه عضوی از یک مجموعه است اما دیگر اعضای این مجموعه که شامل تپه هایی با ارتفاع متفاوت هستند غیرفعالند. اگر هوا مساعد باشد و خبری از بارندگی نباشد می توانید از این کوه بالا بروید و در بالاترین نقطه ی آن چاله ‌ای به قطر یک متر و عمق حدودا نیم متر را ببینید که با گِل پوشیده شده است و هر چند دقیقه‌ یکبار، مقداری گل با صدایی مهیب، از چاله خارج شده و به اطراف می ریزد.
جالب است بدانید این گل اثرات شفابخش هم دارد. از جمله اینکه در درمان دردهای مفاصل، ستون فقرات و بیماری های عصبی مؤثر است. کوه های گل -افشان چابهار در فاصله ی حدودا ۱۰۰ کیلومتری از بندر چابهار واقع شده اند. برای دیدن از بهترین این کوه ها باید از چابهار به سمت بندر تنگ بروید تا به کوه گل افشان برسید. برای رسیدن به قله ی کوه نیز باید از چاله‌ای ۲ متری که در فاصله ی ۲۰۰ متری از کوه قرار دارد عبور کنید.

گل افشان جاهای دیدنی چابهار (20 جاذبه گردشگری)

کوه‌های مینیاتوری

یکی از جاذبه‌های شگفت انگیز چابهار کوه های مینیاتوری یا مریخی است. این کوه ها ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر بعد از چابهار به سمت بندرگواتر، قرار گرفته‌اند. وجود دریا در یکسو و وجود این کوه ها در طرف دیگر جاده باعث شده تصویر همچون تابلویی نقاشی باشد. جنس این کوه ها رسوبی است و روی آنها هیچ گیاهی به چشم نمی خورد، اما رنگ خاکستری آنها، شکل مخروطی‌شان و ترکیب رنگ قرمز باعث شده به کوه‌های مریخی معروف شوند. کوه های مریخی چابهار یک تعداد ناهمواری بسیار زیبا هستند که به دست نقاش عالم هستی به زیبایی هر چه تمام تر بر دشت های استان سیستان و بلوچستان ترسیم شده اند.
شیارها و تراش های موجود در این کوه ها مناظر چشم نوازی را به وجود آورده و آنها را شبیه به کره مریخ کرده است.

کوه‌های مینیاتوری جاهای دیدنی چابهار (20 جاذبه گردشگری)

برای آشنایی بیشتر با چابهار پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در چابهار را مطالعه بفرمایید.

تالاب لیپار

تالاب لیپار تالابی بسیار دیدنی و شگفت انگیز است چون به رنگ صورتی است. این تالاب در مسیر جاده ی ساحلی چابهار – بندر گواتر قرار دارد و از جمله جاهای دیدنی چابهار به شمار می رود. جالب است بدانید که در کل دنیا تنها ۴ تالاب با رنگی خاص داریم که لیپار یکی از آنهاست. رنگ صورتی این تالاب به خاطر پلانکتون های گیاهی موجود در آب های حاشیه ای دریای عمان است. علاوه بر رنگ جالب و دیدنی تالاب لیپار، پوشش گیاهی خاص منطقه و اینکه زیستگاه برخی از گونه های جانوری مانند فلامینگو، تیهو و عقاب دشتی است از جمله جنبه های جذاب آن می باشد.
از طرفی در این مکان یک مجتمع گردشگری شامل سالن های پذیرایی، سوئیت های اقامتی و سکوی مخصوص رصد ستارگان، برای رفاه هر چه بیشتر حال بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است. این تالاب در ۱۵ کیلومتری شرق بندر چابهار در نزدیکی روستای رمین و در مسیر جاده ی ساحلی چابهار- گواتر قرار گرفته است. برای رسیدن به تالاب لیپار باید از جاده ی ساحلی چابهار به سمت گواتر بروید. بعد از عبور از روستای رمین، به این تالاب زیبا می رسید.

تالاب لیپار جاهای دیدنی چابهار (20 جاذبه گردشگری)

موزه محلی چابهار

ساختمان قدیمی فرمانداری چابهار که از دوران قاجار به جا مانده، اکنون موزه محلی چابهار است. این بنا بر روی سکویی به ارتفاع یک و نیم متر و به وسعت حدود ششصد و پنجاه متر مربع بنا شده و دارای سه درب ورودی، مجموعه اتاق‌ها، راهرو و… است. بنا در دو طبقه ساخته شده است که قسمتی از آن بوسیله سکویی با سقف چوبی و ستون آهنی احاطه شده است.موزه محلی چابهار به عنوان مکانی که می تواند شناخت درستی از شهر چابهار و مردمان و فرهنگ‌ آن ها را در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهد یکی از جاهای دیدنی چابهار محسوب می شود.
این موزه دارای چند بخش است که همگی در یک ساختمان زیبا و قدیمی که قدمت آن به دوران قاجار بر می گردد قرار گرفته اند‌. در هر بخش آثار باارزش و زیبایی به نمایش گذاشته شده است. این موزه در شش ماه اول سال از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر و نیز از ساعت ۱۶ عصر تا ۲۰ شب و در شش ماه دوم سال از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر و نیز از ساعت ۱۵ بعداز ظهر تا ۱۹ شب باز است. آدرس موزه محلی چابهار خیابان دریا – ساختمان فرمانداری است.

موزه محلی چابهار جاهای دیدنی چابهار (20 جاذبه گردشگری)

درخت مکرزن یا انجیر معابد

شهرهای جنوبی دارای درختی به نام درخت انجیر معابد هستند و چابهار نیز از این قاعده مستثنی نیست. در خت انجیر معابد درخت بسیار بزرگی است که اصل آن متعلق به هند شرقی است و برگ‌های پهنی دارد. انجیر معبد که محلی ها به آن کرگ می‌گویند در داخلش شیره سفید رنگی جریان دارد و میوه آن نیز قابل خوردن است. نمونه های این درخت را در حال حاضر در روستاهای رمین، تیس کوپان، ماشی، لیپار و کوپان سر می توان دید. در واقع جایگاه اصلی این گیاه مربوط به کشور هند است. از جمله جنبه های جالب آن داشتن برگ‌ های بسیار پهن و شاخه‌ هایی است که رو به پایین رشد می کند و در میان شن ‌ها ریشه می زند.

درخت مکرزن یا انجیر معابد جاهای دیدنی چابهار (20 جاذبه گردشگری)

منطقه حفاظت شده گاندو

در سفر به چابهار دیدن رودخانه باهوکلات را نیز در برنامه بگنجانید. این رودخانه در ۹۰ کیلومتری شرق چابهار واقع شده و محل زندگی تمساح پوزه کوتاه گاندو یا تمساح ایرانی است. طول این تمساح به ۴ متر می‌رسد و یکی از جاذبه های توریستی رودخانه پرآب باهوکلات است. جدا از تمساح حیوانات کمیاب دیگری مثل گوزن کوهی نیز در گاندو حضور دارند.

منطقه حفاظت شده گاندو جاهای دیدنی چابهار (20 جاذبه گردشگری)

بندر گواتر

فقط قشم جنگل حرا ندارد و در چابهار نیز، جایی که رودخانه باهوکلات به دریای عمان می‌ریزد و در نزدیکی خلیج گواتر، جنگل‌های حرای چابهار قرار دارد. ناگهان در دل خشکی بسیار، درختچه هایی در مرداب روییده است که محل زندگی خزندگان و پرندگان زیادی است.بندر گواتر یک نقطه ی صفر مرزی است. در واقع در ساحل خلیج گواتر می توانید آب کشور پاکستان را هم ببینید. خلیج گواتر، خلیج کوچکی در طول ساحل مکران در کرانه ی دریای عمان است که جنوب شرقی ترین نقطه ی ایران محسوب می شود. از اینجا تا پاکستان با قایق تنها نیم ساعت راه است. البته برای رفت و آمد در این مسیر بایستی با مأموران گارد ساحلی به صورت حضوری هماهنگ کنید. از چابهار تا این بندر با ماشین کمتر از یک ساعت راه است.

بندر گواتر جاهای دیدنی چابهار (20 جاذبه گردشگری)

مسجد جامع تیس یکی از جاهای دیدنی چابهار

از جاهای دیدنی چابهار مسجد تیس است. مسجدی که مثل مساجد پاکستان و هندوستان تنها یک مناره دارد. صحن این مسجد هر زائری را ولو برای اولین بار، به یاد تابلوهای پر از رنگ زیبا می‌اندازد. مناره و گنبدهایی که با رنگ‌های سبز و قرمز ساخته شده‌اند و درب‌هایی که با شیشه‌کاری‌های منظم و نامنظم رنگارنگ جلوهایی چشم‌نواز به مسجد داده‌اند. این مسجد یکی از مساجد تاریخی ایران است که با توجه به قدمت زیاد و زیبایی فراوان از اهمیت خاصی برخوردار است. این مسجد در روستای تیس واقع شده است و قدمت آن به دوران صدر اسلام باز می‌گردد. طبق اعتقاد برخی از تاریخدانان مسجد جامع تیس، دومین مسجد ساخته شده در ایران پس از ظهور اسلام است.
مسجد تیس به قدری زیبا و دیدنی است که چشمان همه را به سمت خود خیره می کند و بازدیدکنندگان را برای ساعت ها نزد خود نگه می دارد. از آنجا که این مسجد تنها دارای یک مناره است با نام مسجد تک مناره ‌ای چابهار هم شناخته می ‌شود. از جمله جنبه های زیبای مسجد تیس می توان به رنگ‌ های سبز و قرمز به کار رفته در گنبدها و مناره و شیشه‌ کاری ‌های منظم و نامنظم درب ‌ها با طیف وسیعی از رنگ ‌ها اشاره کرد.

 جامع تیس e1524724180118 جاهای دیدنی چابهار (20 جاذبه گردشگری)

مسجد جامع دزک

یکی دیگر از جاهای دیدنی چابهار مسجد جامع دزک است. این مسجد که از جمله مساجد تاریخی چابهار می باشد به روش مساجدی که در صدر اسلام ساخته می شدند بنا شده است و مصالح به کار رفته در آن شامل خشت، گل، تنه ی درخت خرما و گز می باشد. تاریخ دقیق ساخت این مسجد مشخص نیست اما معماری ساده، نداشتن کتیبه و وجود شبستان‌ های ستون ‌دار نشان از این داردکه قدمت مسجد جامع دزک به دوران صفویه باز می‌ گردد. آدرس این مسجد استان سیستان و بلوچستان، سراوان، مسجد جامع دزک است.

مسجد جامع دزک جاهای دیدنی چابهار (20 جاذبه گردشگری)

اسکله ماهیگیری از جاهای دیدنی چابهار

در چابهار سه اسکله تپس، رمین و بریس از بقیه دیدنی ‌تر هستند. در اسکله های چابهار می توان ماهیگیرانی که برای صید به دریا می روند یا از صید برمی‌گردند را تماشا کرد و گاهی به همراه شان عازم دریا شد. بازار ماهی فروشان نیز در این اسکله ها بسیار پررونق است.

اسکله ماهیگیری جاهای دیدنی چابهار (20 جاذبه گردشگری)

غارهای سه گانه ی تیس (بان مسیتی)

غارهای سه گانه ی تیس مجموعه ای شامل دو غار مصنوعی و یک غار طبیعی است که در روستای باستانی تیس در فاصله ی ۹ کیلومتری از شمال غرب چابهار واقع شده است و با نام بان مسیتی شناخته می شود. در این غارها می توانید با آیین‌ قومی و تشریفات باستانی آشنا شوید چون به گفته ی اهالی منطقه این غارها در زمان های بسیار دور معابدی برای ذبح قربانی بوده اند. البته نام آنها نیز دلیلی بر این ادعاست. در زبان بلوچی «بان» به معنی مرد خداپرست و «مسیتی» به معنی پرستشگاه است. برای رفتن به دیدن این غارها، بایستی بعد از ورود به روستای تیس به سمت شمال شرق روستا حرکت کنید تا به غارها برسید.

بان میستی جاهای دیدنی چابهار (20 جاذبه گردشگری)

ساحل صخره‌ای از جاهای دیدنی چابهار

ساحل صخره‌ ای چابهار که به نام ساحل دریا بزرگ چابهار نیز شناخته می ‌شود با وجود خزه‌ های کوچک و سبزرنگی که بر تن آن نقش بسته واقعا زیبا و دیدنی است. در این ساحل که در حاشیه ی دریای عمان قرار گرفته آب دریا با دیواره ی صخره‌ ها برخورد می کند و موج فشان‌ های بسیار زیبایی را به وجود می آورد. از طرفی صدای برخورد آب با صخره‌ ها، رنگ آبی دریا، حرکت خرچنگ ‌ها و لاک‌پشت‌ ها و … موجب شده که این ساحل زیبا، جزء بهترین جاهای دیدنی چابهار باشد. آدرس این ساحل شهر چابهار، روستای رمین، امتداد خیابان کارگر، مجموعه ی تفریحی ساحل صخره ‌ای یا ساحل دریا بزرگ است و برای رسیدن به آن باید در مسیر چابهار-رمین پیش بروید تا به مجموعه برسید.

ساحل صخره ای جاهای دیدنی چابهار (20 جاذبه گردشگری)

روستای درک

این روستا یکی از مشهورترین جاهای دیدنی چابهار است که واقعا زیبا و دیدنی است. روستای درک در نزدیکی روستای زرآباد چابهار قرار گرفته و تصاویری رویایی در مقابل چشمانتان به نمایش می ‌گذارد. در این روستا ساحل صخره ‌ای، ساحل ماسه ‌ای، ساحل شنی و ساحل مرجانی همگی در فاصله‌ ی کوتاهی از هم قرار دارند‌. در این روستا می ‌توانید شاهد حضور مجموعه ‌ای از درختان گرمسیری مانند نخل، ذرت و بوته‌ های هندوانه، درختان موز و … باشید. از طرفی وجود چاه‌ هایی با آب شیرین و زلال در مجاورت دریا در این روستا واقعا شگفت انگیز است. برای رسیدن به این روستا باید از چابهار حرکت کنید تا به کنارک برسید و پس از آن راه روستای زرآباد را در پیش بگیرید.

روستای درک جاهای دیدنی چابهار (20 جاذبه گردشگری)

روستای رمین

یکی از زیباترین مناطق چابهار روستای رمین است که در فاصله حدودی ۱۰ کیلومتری از این شهر بندری قرار دارد. طبیعت زیبا و بکر این روستا موجب شده تا به یکی از مقاصد گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود. وجود کوه‌ های مینیاتوری با تراش ‌های بی ‌نظیر، تالاب بزرگ لیپار با درختچه‌ های تماشایی حرا و گز، درختان مکر زن و … همه و همه از جمله جنبه های زیبای طبیعت این روستا هستند. از طرفی صنایع دستی این روستا به قدری زیباست که با دیدن آنها ذوق زده می شوید. آدرس این روستا ۱۲ کیلومتری شرق بندر چابهار است.
این روستا از سمت شمال به کوه‌ های روستای تیس، از سمت غرب به شهر چابهار و از سمت جنوب به دریای عمان می رسد. برای رسیدن به روستای رمین باید از شهر چابهار به سمت دهستان کمبل سلیمان بروید.

 رمین e1676796905908 جاهای دیدنی چابهار (20 جاذبه گردشگری)

فواره بلوچستان از جاهای دیدنی چابهار

یکی از زیباترین جاهای دیدنی چابهار فواره بلوچستان است. این جاذبه اتفاقی طبیعی و کم‌ نظیر است که در دل دریا و بر اثر برخورد آب با صخره های سنگی رخ می دهد. طی این رخداد حفره‌ های موجود در زیر صخره‌ ها باعث می ‌شوند که آب دریا با فشار زیادی مانند یک فواره بیرون بزنند و منظره ی فوق العاده زیبایی را پدید آورد.

فواره بلوچستان جاهای دیدنی چابهار (20 جاذبه گردشگری)

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 4 میانگین: 3.8]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *