جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جاهای دیدنی مشهد در نوروز ۱۴۰۳

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ بهمن ۱۴۰۲

مشهد جاهای دیدنی خوبی برای تعطیلات عید نوروز دارد. مکان های دیدنی مشهد هم برای زائران و هم برای مسافران دیگر جذابیت خاصی داشته و جاذبه های دیدنی مشهد زبانزد خاص و عام است. مشهد که همه ما ایرانیان و دیگر مسلمانان جهان همیشه در آرزوی سفر به آن و زیارت امام رضا (ع) می باشیم. شهری است که وجود حرمی پر فروغ در آن، این شهر را از دیگر شهر ها متمایز کرده است. در این سفرنامه و مقاله گردشگری سعی بر این شده که پیرامون جاذبه های گردشگری دیگری که در شهر مشهد و اطراف آن وجود دارد و کمتر از آن ها یاد می شود صحبت کنیم.

شهر مشهد جاهای دیدنی مشهد در نوروز 1403

حرم امام رضا (ع)

حرم امام هشتم شیعیان همواره قطب گردشگری و زیارتی کشور و جهان شیعیان می باشد. حرم اما رضا (ع) در مشهد مقدس نگینی است که از دور می درخشد و ماوایی برای همه عاشقان و دلسوختگان می باشد. امام شیعیان در سال ۲۰۳ هجری به شهادت رسیده و از آن روز تا کنون روز به روز به گستردگی و زیبایی حرم آن افزوده شده است. مجموعه آرامگاه ها، مساجد، صحن ها، موزه ها و اماکن رفاهی گرداگرد هم جمع شده و به جذابیت این مکان مقدس در شهر مشهد افزوده است. شهری که در دل خود بهترین اماکن و اقامتگاه ها و هتل های ایران را جای داده است.

حرم جاهای دیدنی مشهد در نوروز 1403

مسجد گوهر شاد

در میان صحن ها و مساجد اطراف حرم، می توان به مسجد زیبای گوهر شاد که در جنوب حرم رضوی واقع شده است اشاره کرد. مسجدی زیبا با معماری و کاشی کاری هنرمندانه خود که به دستور گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ، در مجاورت حرم امام هشتم ساخته شده و از پر بازدید ترین و شلوغ ترین مساجد ایران می باشد. این مسجد مقدس و زیبا طی سال های گذشته بارها به دلیل عوامل طبیعی و سیاسی آسیب هایی دیده است، ولی زیباتر از قبل همچنان در جوار حرم میزبان زائران این سرا می باشد.
صحن مسجد گوهرشاد وسعتی در حدود ۲۸۰۰ متر مربع دارد. دیوارهای داخلی این بخش از مسجد با سنگ های تیره تزیین شده است. کف صحن به وسیله سنگ های شش گوشه پوشش داده شده است.

مسجد گوهر شاد جاهای دیدنی مشهد در نوروز 1403

مجموعه موزه های آستان قدس رضوی

از دیگر جذابیت های شهر مشهد تجمع بزرگترین موزه ها و گنجینه های ایران در کنار حرم مطهر می باشد. می توان به برخی از این مجموعه ها که در کنار مسجد گوهر شاد و مقبره شیخ بهایی دور هم جمع شده اند از جمله: گنجینه حرم رضوی، گنجینه اسکناس ها، تمبرها، موزه فرش، گنجینه قرآن و دیگر موزه های موجود اشاره کرد.

موزه آستان جاهای دیدنی مشهد در نوروز 1403

مجموعه پارک کوهسنگی

این پارک زیبا و سرسبز که از بهترین مکان ها جهت استراحت و طبیعت گردی مسافران و گردشگران و زائران در شهر مشهد می باشد از بزرگترین پارک ها و مراکز تفریحی شهر مشهد است. این پارک زیبا در انتهای بلوار کوه سنگی در شهر مشهد بر روی رشته کوه بینالود واقع شده است.

کوهسنگی جاهای دیدنی مشهد در نوروز 1403

بازار رضا

همیشه بازارها از دیدنی ها و زیبایی های هر سفری می باشد که گردشگران را به خود جذب می کند. شهر مشهد جایگاه بازارها و مجموعه های بزرگ تجاری می باشد که «بازار رضا مشهد» یکی از قدیمی ترین و زیباترین آنهاست که در سال ۱۳۵۵ در مجاورت حرم در خیابان امام رضا به وجود آمده است. بازاری که محل فروش سوغات این شهر می باشد و در دو طبقه احداث شده است.

بازار رضا جاهای دیدنی مشهد در نوروز 1403

مجموعه باغ موزه نادری

در این باغ موزه که در ضلع شمال غربی چهار راه شهدای مشهد واقع شده است، یادبود نادر شاه افشار ساخته شده است. این مجموعه از دو قسمت آرامگاه و موزه ساخته شده که همه ساله محلی برای بازدید گردشگران و زائران می باشد. این مجموعه فاخر در سال ۱۳۴۲ توسط هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شده است.

نادری جاهای دیدنی مشهد در نوروز 1403

حمام مهدی قلی بیک

این حمام تاریخی که در سال ۱۰۲۷ توسط یکی از امرای تیموری احداث شده است و در نزدیکی بازار بزرگ مشهد و میدان ۷۲ تن قرار دارد. این مجموعه تاریخی سال هاست وقف حرم رضوی گشته و به موزه تغییر کاربری داده است. این محل مکانی مناسب برای علاقه مندان به تاریخ و وسایل و ابزار آلات قدیمی می باشد.
مهدی قلی بیک جاهای دیدنی مشهد در نوروز 1403

باغ پرندگان مشهد

باغ پرندگان مشهد بزرگترین و تنها مجموعه پرندگان در شرق کشور است که در منطقه گردشگری سپاد، نزدیک به میدان خیام واقع شده است. این مجموعه تفریحی و دیدنی با گرد هم آوردن انواع گونه های کمیاب پرندگان آفریقایی، آسیایی توانسته است از دیدنی ترین مکان های تفریحی در شهر مشهد قرار گیرد.

پرندگان جاهای دیدنی مشهد در نوروز 1403

باغ گیاه شناسی

باغ گیاه شناسی مشهد از بزرگ ترین مکان های تجمع انواع گونه گیاهان و گل ها می باشد. این مکان زیبا در شهر مشهد بلوار جمهوری در نزدیکی پل غدیر واقع شده است. این مجموعه ۲۵ هکتاری با بیش از ۱۵۰۰۰ اصله درخت و درختچه و بیش از ۲۵۰۰۰متر مربع گل های دائمی و فصلی از زیباترین مکان های شهر مشهد می باشد که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.
گیاه شناسی جاهای دیدنی مشهد در نوروز 1403

امامزاده سید محمد (گنبد خشتی)

امامزاده سید محمد معروف به گنبد خشتی (جنس گنبد این امامزاده از خشت است)، این امامزاده واجب التعظیم که از نوادگان موسی بن جعفر(ع) می باشد در شهر مشهد در خیابان طبرسی در کوچه ای با همین نام واقع شده است که از جمله آثار ملی ایران انتخاب شده است.
گنبد خشتی جاهای دیدنی مشهد در نوروز 1403

مقبره پیر پالاندوز

در خیابان نواب صفوی شهر مشهد در ضلع شرقی حرم مطهر در نزدیگی هتل سهند مشهد، مقبره ای زیبا منصوب به محمد عارف عباسی معروف به پیر پالاندوز از عرفای قرن دهم هجری بنا شده است. این بنا که از دوران صفویه بجا مانده است و به دستور سلطان محمد خدابنده ساخته شده است، با معماری زیبا و کاشی کاری های خوش نقش خود چشم هر گردشگری را مجذوب خود می کند.

پیر پالاندوز جاهای دیدنی مشهد در نوروز 1403

کلیسای مسروپ قدس

کلیسای زیبای مسروپ مقدس که در میدان دهم دی شهر مشهد واقع شده است در سال ۱۹۴۱ توسط ارامنه ساکن در این شهر ساخته شد. این کلیسای زیبا با معماری منحصر به فرد خود مکانی دیدنی را بوجود آورده است. مدرسه ارامنه کنار آن، برج ناقوسخانه بلند و زیبای آن هر کدام با ظرافت خاصی ساخته شده اند.

کلیسای مسروپ جاهای دیدنی مشهد در نوروز 1403

پارک ملت مشهد

بوستان زیبای ملت مشهد در کنار بزرگراه وکیل آباد در تقاطع آزادی واقع شده است. این بوستان زیبا و بزرگ قدیمی ترین بوستان شهر مشهد در سال ۱۳۴۲ ساخته و طرح ریزی شده است. اولین شهر بازی مشهد در این بوستان ساخته شده و در کنار درختان سر به فلک کشیده و هوای دل انگیز خود می تواند لحظات خوبی را برای هر گردشگری به وجود آورد.

پارک ملت جاهای دیدنی مشهد در نوروز 1403

خانه ملک

یکی دیگر از مکان های تاریخی و دیدنی شهر مشهد «خانه ملک» است که از دوران قاجاریه به جای مانده است. این بنای زیبا در ضلع شرقی خیابان امام خمینی روبروی اداره دارائی واقع شده است. بنایی زیبا که با نقوش منبت کاری و مشبک کاری های خود هنر دست ایرانیان زمان خود را به رخ می کشد.

خانه ملک جاهای دیدنی مشهد در نوروز 1403

موزه نان مشهد

موزه نان مشهد نیز یکی دیگر از مراکز دیدنی و فرهنگی واقع در مشهد مقدس است. این موزه که اولین موزه نان در کشور است کلیه فرایند و ابزار آلات مرتبط با نان، از کاشت و برداشت گرفته تا پخت انواع نان که همه بر گرفته از فرهنگ ایرانی و احترام ویژه ای که همگان به نان به عنوان غذای اصلی و برکت سفره از قدیم تاکنون می دانسته اند را گرد آوری و به نمایش گذاشته است. این موزه زیبا در بزرگراه آسیایی بعد از سه راه فردوسی در کوچه شهید یزدی واقع شده است.

موزه نان جاهای دیدنی مشهد در نوروز 1403

پارک علمی پروفسور بازیما

سرزمین پروفسور بازیما اولین پارک علمی ایران در مشهد و سومین در جهان است. در این پارک شگفت انگیز، سوار بر ماشین زمان به نقطه اولیه آفرینش بر خواهید گشت و سفری علمی و جذاب را تجربه خواهید نمود . با زیردریایی بازیما به اعماق دریا می روید.
در بخش ابتدایی بازدید شما در اولین نقطه شروع داستان آفرینش قرار خواهید گرفت. و بعدبا دنیای کانی ها آشنا میشود. وجود یک غار و تجربه نزدیک به واقعیت غار نوردی شما را به وجد خواهد آورد.پس از این تجربه به تونل آفرینش قدم خواهید نهاد واز ابتدایی ترین و ساده ترین موجودات کره زمین بازدید خواهید کرد و از نمونه های واقعی دنیای مهره داران دیدن خواهید کرد. سپس با پستانداران زیست بوم خراسان آشنا خواهید شد. در ادامه شما وارد بدن یک انسان غول پیکر می شوید و از شکل کلی و نحوه کارکرد اندامهای انسان باخبر می شوید.
این مجموعه در منطقه گردشگری سپاد و طبقه چهارم مجتمع وصال واقع شده است.

photo 2017 11 08 08 29 57 جاهای دیدنی مشهد در نوروز 1403

کارالند

شهر مشاغل کودکان کارالند در فضایی بالغ بر ۱۰۰۰ متر مربع در طبقه سوم برج آرمیتاژ گلشن واقع شده است. کارالند با شبیه سازی ۲۰ شغل فرصت یک تجربه شگفت انگیز را برای کودکان ۳ تا ۱۳ سال مهیا نموده است تا در کنار بازی و تفریح، استعداد ها و علایق آن ها نیز شناسایی شود. شهر مشاغل کودکان کارالند با فراهم آوردن بیش از ۲۰ شغل متفاوت در فضایی متناسب و سازگار با روحیه کودکان و با هدف ایجاد فرصتی نو این امکان را فراهم کرده است که کودکان با هر شخصیت و علاقه ای شغلی را تجربه کنند که انتخاب خود آن هاست.
اینکه به چه شغلی تمایل بیشتری نشان می دهند قسمت اعظمی از گرایش کودکان را در آینده آشکار می سازد. آیا تمایل دارند کارهای هنری و ظریف تر را انجام دهند یا تمایل به هیجان بیشتری دارند و پلیس یا آتش نشان می شوند. کودک همه شغل ها از جمله کلانتری، خلبانی، آشپزی و پزشکی را به زبان ساده و در قالب بازی فرا می گیرد و نشان می دهد که به چه شغلی گرایش بیشتری دارد. تحقق رویای کودکی بچه ها در ایفای نقش بزرگترها و تقویت روحیه کار تیمی یکی از اهداف مهم شهرمشاغل کارالند است.
این مجموعه در بلوار ۷ تیر مشهد و طبقه سوم مجتمع تجاری آرمیتاژ واقع شده است.

IMG 4395 1 جاهای دیدنی مشهد در نوروز 1403

پارک های آبی مشهد

علاقه مندان به تفریحات آبی می توانند در شهر مشهد از سرزمین موج های آبی واقع در بلوار اندیشه، سرزمین موج های خروشان واقع در ابتدای جاده شاندیز، پارک آبی ایرانیان واقع در بلوار حجاب و پارک ساحلی آفتاب واقع در بلوار خیام میدان بهارستان دیدن و استفاده کنند که از بهترین پارک های آبی در ایران و خاور میانه می باشند.

پارک آبی جاهای دیدنی مشهد در نوروز 1403

پارک و باغ وحش وکیل آباد

پارک وکیل آباد واقع در منطقه خوش آب و هوای وکیل آباد در جنوب مشهد از مناطق سرسبز با آب و هوایی خوش و میزبان مسافران و زائران و مردم بومی خود در دل طبیعت می باشد. این منطقه زیبا و سر سبز در دل خود باغ وحشی بزرگ و زیبا را نیز جای داده است که طی سال خانواده ها و به ویژه کودکان زیادی از این مکان بازدید می کنند. این پارک زیبا در انتهای بلوار وکیل آباد قرار دارد.

وکیل آباد جاهای دیدنی مشهد در نوروز 1403
باغ خونی

باغ خونی از دیگر مکان های زیبا و تاریخی و دیدنی شهر مشهد است که پذیرای گردشگران و مسافران زیادی می باشد. این باغ مربوط به دوره قاجاریه بوده و در دل خود چشمه ای را جای داده و در کنار سه عمارت آن که البته دو عمارت تخریب شده اند گویای هنر معماری آن دوران است. این باغ در خیابان هفده شهریور خیابان عنصری واقع شده است.

باغ خونی جاهای دیدنی مشهد در نوروز 1403

باغ ملی

در خیابان امام خمینی(ره) در کنار بازار جنت یکی از قدیمی ترین پارک ها و باغ های مشهد بنا شده است. این باغ زیبا در مرکز شهر قرار گرفته و در گذشته محلی برای برگزاری مراسمات فرهنگی و اجتماعی بوده. اگر محیطی آرام در مرکز شهر را می خواهید تجربه کنید حتما سری به این باغ زیبا بزنید.

باغ ملی جاهای دیدنی مشهد در نوروز 1403

مناطق دیدنی و تفریحی خارج از مشهد

همانند دیگر نقاط کشور هر استانی جاذبه های زیبایی را در اطراف شهرهای خود و خارج از شهر دارند. استان خراسان رضوی نیز مکان های بسیار زیبایی را در دل خود جای داده که در این مقاله سعی شده مسافران را با مکان های داخل شهر مشهد بیشتر آشنا کنیم. با سفر به بیرون از شهر مشهد می توان از مناطق زیبایی از جمله: شهر توس و آرامگاه فردوسی، پارک هفت حوض، غار زیبای مغان، بند گلستان، سد چالیدره، دهکده شاندیز، طرقبه مشهد، گنبد هارونیه دیدن کرد که در مقاله ای دیگر به صورت جامع به آن پرداخته خواهد شد.

خارج از مشهد جاهای دیدنی مشهد در نوروز 1403

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 3 میانگین: 4.7]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *