رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۲ خرداد ۱۳۹۸

جانپناه اردلان تهران

لینک این مطلب کپی شد!

جانپناه اردلان یکی از جانپناه های قدیمی کشور به شمار می رود که با وسعت ۲۵ متر مربع بر فراز قله توچال قرار دارد.ساخت جانپناه اردلان با پیشنهاد حسین رفعتی افشار و ابوالقاسم نوروزی، رییس و معاون وقت فدراسیون کوهنوردی با عقد قراردادی در روز یکشنبه، ۱۱ تیر سال ۱۳۴۶ به اجرا درآمد. اردلان نام سازنده‌ی این جانپناه فلزی است.روز سه‌شنبه، یکم آبان‌ماه سال ۱۳۴۸ جانپناه اردلان بر فراز قله‌ی ۳۹۶۲ متری توچال در شمال تهران نصب گردید.توچال نام قلّه‌ای در شمال استان تهران به بلندای ۳٬۹۶۲ متر از سطح دریاست که بخشی از دامنهٔ رشته‌کوه‌های البرز می‌باشد. دامنهٔ جنوبی توچال در مجاورت شهر تهران و قلّهٔ آن نیز مشرف به این شهر است.

 

این قلّه در جنوب منطقهٔ کوهستانی البرز مرکزی و بر روی خط‌الرأس شرقی – غربی واقع شده که از سمت شرق به قلّه‌های لزون غربی، لزون شرقی (پیازچال)، بند لارکرور، سیاهبند، شهربانو کُشَک، چنبره‌بند و دارآباد، و از جانب غرب نیز به قلّه‌های هومند توچال، هومند شاهنشین، شاه‌نشین، سی‌وسه چم، بازارک، نودشتک، لوارک، سه‌سنگ، منار و روستای مورود واقع در ۳۵ کیلومتری جادهٔ چالوس در مطقهٔ پل‌خواب منتهی می‌شود.
مشهورترین و پُررفت‌وآمدترین پناهگاه‌ها و جان‌پناه‌های توچال از شرق به غرب، به‌ترتیب عبارتند از: دارآباد (مونگچال)، کلک‌چال، شروین، شیرپلا، جان‌پناه قلهٔ توچال (اردلان)، امیری، هتل اوسون، ایستگاه پنجم تله کابین، جان‌پناه اسپیدکمر و پلنگ‌چال که همگی آن‌ها مشرف به تهران هستند. توچال در تقسیمات کشوری جزء استان تهران و شمال شهر تهران به‌عنوان بلندترین ارتفاع نزدیک به تهران است.

اطلاعات
ارتفاع از سطح دریا: ۳۹۶۳ متر
وسعت: ۲۵ متر مربع / ظرفیت: ۱۵ نفر
قله‌های قابل دسترس: توچال، هومند، قزقونچال، شاه نشین، دارآباد و ارتفاعات جنوبی البرز مرکزی
جانپناه بر روی قله بنا شده است / بانیان و سازندگان: دکتر اردلان و همکاری فدراسیون کوهنوردی. مرمت توسط کوهنوردان شرکت نفت

جانپناه اردلان تهران
جانپناه اردلان تهران جانپناه اردلان تهران

منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *