رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تپه چشمه علی

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ آبان ۱۳۹۲

تپه باستانی ” چشمه علی” در جنوب شرقی تهران و در قسمت شمالی شهر ری واقع شده است و قدمت آن به بیش از چهار هزار سال قبل از میلاد بر می گردد که سرمنشاء حیات یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان و بنیاد شهر باستانی ری است.

قدمت چشمه‌علی به حدود ۸۰۰۰ سال پیش بر می‌گردد، زمانی که نخستین اجتماع در کنار چشمه‌ای دایمی واقع بربالای تپه‌ای گرد آمدندچشمه‌علی یک از نقاط باستانی، دیدنی و تفریحی شهرری به شمار می‌رود که در جنوب تهران و شمال شهرری ، منطقه ۲۰ شهرداری تهران قرار دارد. این چشمه در همسایگی ابن بابویه ، برج طغرل ، دژ رشکان و در زیر باروی ری واقع شده است.
چشمه‌علی از میان صخره‌ای بزرگ خارج شده و به سوی جنوب و سپس جنوب شرق جاری است. نام باستانی این چشمه سورینی بوده است که احتمالا منسوب به دودمانی بزرگ در دوره اشکانیان و ساسانیان است. بعدها به نام امام اول شیعیان علی به چشمه علی معروف شد.در گذشته فرش فروش‌ها و مردم تهران، قالی‌ها و قالیچه‌های خود را با این عقیده که در آب این چشمه خاصیتی است که فرش را خوب تمیز و رنگ روشن‌تر و پر جلاتر می‌سازد، در آب چشمه‌علی می‌شستند.

این تپه بدون شک یکی از قدیمی‌ترین آثار باستانی شهر ری است که هنگام بازدید از آن به استقرار تمدن هزار ساله در محل چشمه علی پی خواهید برد مکان این چشمه کوهی کم‌ارتفاع در انتهای غربی رشته کوه بی بی‌شهربانو است که از دامنه جنوبی آن چشمه پرآبی می‌جوشد. نام قدیم این چشمه به نام خانواده سورن بوده که از خاندان‌های مهم ایران و ری به حساب می‌آمده است.
چشمه علی سرمنشاء حیات یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان و بنیاد شهر باستانی ری است. سفال‌های یافت شده در این محل از زیباترین سفال‌های پیش از تاریخ است که تعدادی از آنها را می‌توانید در موزه ملی ایران ببینید.ایجاد فضای سبز در روی سطح تپه با فواره‌هایی در مقابل نقش برجسته محوطه ساماندهی شده، موقعیتی عالی را برای گردشگران به وجود آورده است. لازم به توضیح است که نقش برجسته روی صخره چشمه علی به دستور فتحعلی‌شاه قاجار ایجاد شده است.

retapches1 تپه چشمه علی

retapches2 تپه چشمه علی

retapches3 تپه چشمه علی

retapches4 تپه چشمه علی

retapches5 تپه چشمه علی

retapches6 تپه چشمه علی

retapches7 تپه چشمه علی

retapches8 تپه چشمه علی

retapches9 تپه چشمه علی

           
 

نظر کاربران :

  • پژمان

    سلام واقعا ممنون به خاطره مطالب بسیار عالی بود مچکر

    ۸ اردیبهشت, ۱۳۹۶ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *