رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۸ خرداد ۱۴۰۰

تپه باستانی کوراییم

اشتراک گذاری

تپه باستانی کوراییم يکی از مهمترين محوطه های باستانی واقع در شهر کورائیم شهرستان نیر می باشد که به صورت تپه ای در منطقه ای نسبتا هموار  می باشد . این تپه که در گذشته قلعه ای بوده است به شکل دايره با ابعاد ۷۵ در ۸۰ متر مساحت تقريبی ۱۰۰۰۰ متر مربع است که در قسمت شهر کورائيم و غرب رود خانه قوريچای واقع شده و اشراف تپه به دشت های اطراف آنرا به صورت قلعه ای مطرح می کند که احتمالا در قبل از اسلام و مخصوصاً هزاره اول ق.م به عنوان يک قلعه نظامی و دفاعی مهم مورد استفاده قرار می گرفته ‌است. تپه مزبور به لحاظ گستردگی و تنوع آثار از مهمترين محوطه های باستانی استان اردبيل محسوب ميشود و ميتواند در تکميل گاهنگاری استان و ارتباط آن با فرهنگ ‌های همجوار و مطالعه حوزه جغرافيايی اردبيل در عصر تمدنهای اورارتويی مانايی و ورود اقوام کوچرو کمک قابل ملاحظه ای نمايد.

با توجه به به اثار و بقايای سفالی، تپه مزبور مربوط به اواخر هزاره دوم قبل از ميلاد تا دوران اسلامی می باشد. با وجود اهميت تاريخی و باستانی تپه مزبور متأسفانه تاکنون هيچگونه مطالعه علمی باستان شناسی در اين محوطه صورت نگرفته‌است. وجود گونه های متنوع سفالی مربوط به دورانهای مختلف قبل و بعد از اسلام به رنگ ‌های مختلف که نشان دهنده تداوم استقرار در اين منطقه باستانی است و همچنين خاکستر و لايه های سوخته که مقاطع ايجاد شده در سمت شرق تپه بوضوح قابل رويت می باشد از بارز ترين ويژگيهای این محوطه باستانی می باشد.این اثر در تاریخ ۱۲ شهریور ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۳۹۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تپه باستانی کوراییم

وجه تسمیه

در رابطه با وجه تسميه طبق گفته اهالی و روايات و داستان ها کوراييم و خوراييم دو برادر بوده ‌اند که در زمان‌ های دور دو روستای مجاور کوراييم و خوراييم را به نام خودشان بنا نهاده ‌اند. لازم به ذکر است طبق گفته اهالی، روستای موسوم به خوراييم هم در نزديکی اين شهر کوچک وجود دارد. عده ای ديگر از اهالی هم عقيده دارند که کوراييم نام يک طايفه کرد بوده که به اين مکان آمده‌ اند و در آن مستقر شده اند و آنرا بنا کرده‌ اند. به لحاظ معنای لغوی کورائيم واژه ای مرکب و متشکل از دو کلمه ترکی کور {نابينا} و آييم {ماهم} است.

موقعیت جغرافیایی

ارتفاع تپه از سطح درياهای آزاد حدود ۱۵۷۵ متر و از سطح زمينهای اطراف در بالا ترين قسمت حدود ۱۵متر است و در طول جغرافيای ۴۸ درجه و۳۰ دقيقه و ۲۱ ثانيه از نصف النهار گرويچ و در عرض جغرافيايی ۳۷درجه و ۵۷ دقيقه و۲۱ ثانيه از نصف النهار گرینويچ و در عرض جغرافيايی ۳۷ درجه و ۵۷ دقيقه و ۴۱ ثانيه از خط استوار واقع شده ‌است. در قسمت شرق اين تپه و در فاصله حدود ۱۱۰ متری آن رودخانه قوريچای قرار دارد. تپه مزبور برجسته ترين قسمت زمينهای واقع درشهر کورائیم محسوب ميشود که در قسمت ‌های بريده نشده با شيب ملايمی به زمينهای اطراف منتهی می شود.

تپه باستانی کوراییم

معضلات

متأسفانه فعاليت های ساختمان سازی و کشاورزی ساکنان شهر کورائيم در قسمت های مختلف محوطه باستانی بخصوص در قسمت ‌های شمال غرب و ايجاد راه ارتباطی در جنوب شرق آن که منجر به بريده شدن بخشی از عرصه تپه شده از مهمترين و بارزترين آسيبهای مربوط به دخل و تصرف انسان در آنست. علاوه بر اين محوطه باستانی کوراييم در نقات مختلف مورد کاوشهای غير مجاز جويندگان عتيقه قرار گرفته که آثار آن بر سطح و دامنه های تپه مشهود است. برداشتن خاک تپه برای مصارف مختلف ساختمانی و کشاورزی دامنه های تپه را برش داده و آنرا به صورت سطوح شيب دار در آورده‌ است. علاوه بر عوامل مخرب انسانی، عوامل جوی و اقليمی نيز نقش فراوانی در تخريب و فرسايش محوطه باستانی داشته است. با توجه به اينکه تپه در محدوده داخل شهر کورائيم واقع شده و زمينهای کشاورزي و منازل مسکونی از همه طرف آنرا احاطه کرده‌ برای جلو گيری از تخريب و دخل و تصرفات غير مجاز در آن تعيين عرصه و حريم و انجام بررسی و کاوش علمی باستانشناسی ضروری است.

نحوه دسترسی به تپه باستانی کوراییم

تپه مزبوردر فاصله ۲۱ کیلومتری مرکز شهرستان نير و ۳۴ کيلومتری مرکز استان اردبيل قراردارد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *