جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تپه باستانی کلگه زرّی (زرین)

تاریخ بروزرسانی :
۲۷ اسفند ۱۳۹۶

تپه باستانی کلگه زرّی در جنوب شهر مسجد سلیمان، در منطقه کلگه واقع شده و به هزاره سوم قبل از میلاد مربوط است. آثار کنده‌کاری شده از انقلاب حضرت ابراهیم (ع) بر روی صخره‌ای در کلگه زرین ایران واقع در مسجد سلیمان فعلی،‌ بیانگر پذیرش این دین از سوی مردم بوده است. عده‌ای از باستان‌شناسان ایرانی و آلمانی در حدود سال ۱۳۵۵ آن را بر اثر کاوش به دست آورده‌اند. طول این کتیبه ۶ متر و عرض آن ۴ متر است که بر روی صخره‌ای عظیم نقر شده و توضیح کتیبه چنین است: «مادری با دامن بلند که انتهای دامن او را، دو بانوی دیگر در دست دارند، در حالی که طفلی را بر روی دست‌های خود قرار داده است، به سوی قربانگاه می‌برد. از بالا و سوی مقابل او و از جانب آسمان، عقابی بزرگ و بال گشوده، قوچی را به چنگال گرفته و در فاصله مادر و قربانگاه ظاهر شده است.» این بنا نخستین و کهن‌ترین اثر انقلاب ابراهیمی در ایران قدیم است.
در این محل آثاری از ادوار ساسانی و اشکانی بدست آمده و در عصر هخامنشیان نیز دارای اهمیت بوده است. گویند که مرکز مالی و بانک هخامنشیان در همین محل و تپه‌های اطراف آن بوده است.

تپه باستانی کلگه زرّی تپه باستانی کلگه زرّی (زرین)

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • ساکن کلگه

    من خودم توی کلگه بدنیا اومدم بزرگ شدم و مرد شدم و تو عمرم کلمه کلگه زرری یا همچین چیزی نشنیدم.کلگه خالی بود اسمش تا اینکه چند سال پیش یه موزه ساختن و اسمشو گذاشتن کلگه زرین..

    ۱۸ آذر, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *