رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۹ آبان ۱۳۹۸

تپه باستانی بروانان ترکمانچای

لینک این مطلب کپی شد!

در روستای صومعه علیا و روستای غریب دوست (کول تپه در ۷۰۰ متری جنوبغربی غریب دوست) شهرستان میانه، تپه باستانی بروانان یا باروانان که نام دو تپه باستانی و از مهم ترین مناطق حوزه بزقوش{ یا بوز قوش} است ، قرار دارد و تاکنون مطالعه دقیقی در مورد تاریخچه تپه باستانی بروانان صورت نگرفته است. سفال ها و سنگ نوشته های قدیمی در اطراف تپه باستانی بروانان نشان گر قدمت هزاران ساله آن ها می باشد. تپه و شهر باستانی باروانان دارای وسعتی بیش از دو هزار هکتار و پوشیده از بقایای تمدنی عظیم می باشد. از مهم ترین تحقیقات سال های اخیر می توان به تحقیق سترگ دانشمند روسی، دیاکونوف اشاره نمود که مبتنی بر اسناد و یافته های مکتوب آشوری و بین النهرینی می باشد.

ترکمانچای یکی از شهرهای قدیمی و تاریخی ایران واقع در استان آذربایجان شرقی است که در شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی واقع شده‌است. این شهر در دامنه‌های جنوبی کوه‌های بُزقوش قرار دارد و آب و هوای آن کوهستانی و معتدل است، در فصل زمستان به شدت سرد با بارش فراوان برف همراه است. ترکمان‌چای در ۴۵ کیلومتری میانه؛ و در کنار جاده قدیم ترانزیتی تبریز-تهران واقع شده‌است. زبان اهالی آن ترکی آذربایجانی است.در سال های ۸۰۰ قبل از میلاد، در حوزه جنوبی دریاچه ارومیه تمدن ماننا شکل می گیرد که با تمدن های آشور در شمال بین النهرین و اورارتو در شمال دریاچه ارومیه در جدال بود. آشوریان در این سال ها در اوج قدرت خود بوده و برای چپاول ثروت های ماننا مخصوصاً غله و اسب در لشگر کشی های طولانی به ثبت وقایع و نام مکان های غارت شده پرداخته اند که منابع بسیار ارزشمندی برای تحقیق در تاریخ ماننا و ماد می باشد.

تپه باستانی بروانان ترکمانچای

ذکر نام کشور باروتا در منابع اورارتویی تردید ما را برای معادل دانستن بیت باروای آشوری با باروانان فعلی برطرف می کند. در متون تاریخی قرن سوم هجری دوره اسلامی طبق نوشته استخری در کتاب ممالک والمسالک، بروانان از شهرهای مهم آذربایجان یاد شده است.مسعودی دیگر مورخ اسلامی از شهر شیز و آتشکده آذرگشسب در بین زنجان و مراغه یاد کرده و می گوید که آتشکده آذرگشسب بالای تپه ای بوده و بر بالای تپه حوض آبی قرار داشته که هم از لحاظ جغرافیایی و هم از لحاظ معماری دقیقاً منطبق بر آثار به جای مانده شهر عظیم باروانان و هرم باستانی باروانان می باشد.

آب استخر با لوله های سفالی از روستای دستجرد به بالای تپه باروانان منتقل می شده که می توان با کاوش های باستان شناسی بیشتر، به صنعت و پیشرفت آن عصر دست یافت.بخش ترکمنچای شهرستان میانه شامل سه دهستان به نام های بروانان شرقی به مرکزیت دهستان صومعه علیا(سوما)، بروانان مرکزی به مرکزیت شهر ترکمنچای و بروانان غربی به مرکزیت دهستان غریب دوست است.از نظر لغوی ((بروانان)) از قسمتهای((بر)) و ((وان)) و ((ان)) تشکیل شده است. ((بر)) مخفف واژه ((بار)) می باشد که به معنی قلعه و حصار هست. به معنی دفاع کردن، حفاظت و حمایت آمده است. واژه ی ((وان)) به معنی استخر و دریاچه بوده و ((آن)) در زبان ترکی قدیم بیان کننده ی جا و مکان، کثرت و تجمع و اجتماع می باشد. بنابراین معنی لغوی بروانان ، مکان و سرزمین دژها و دریاچه ها(برکه ها) خواهد بود.

تپه باستانی بروانان ترکمانچای تپه باستانی بروانان ترکمانچای

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *