جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تپه باستانی آناهیتا

تاریخ بروزرسانی :
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

تپه باستانی آناهیتا که طی سالیان گذشته از آن به نامهای آناهیتا، سارقین و زرتشت یاد شده است. این تپه باستانی به شماره ۱۹۷۶ به ثبت آثار ملی رسیده است. تپه در قسمت غربی شهر سرعین استان اردبیل قرار دارد. از کاوش های انجام یافته در این منطقه اشیاء و سفالینه هایی به بدست آمده که قدمت آنها به اواخر هزاره اول و دوم قبل از میلاد مسیح باز می گردد.

تپه آناهیتا سال ها محل عبادت و ریاضت موبدان زرتشتی بوده است. در حوالی این معبد مکانی به نام ساری قیه ییلاق بوده که آسایشگاه تابستانی حاکمان ساسانی بوده است. از آتشکده های باقی مانده در این منطقه معابد آناهیتا و آذرفریق هستند. اما بعد از هجوم اعراب به آذربایجان و سقوط امپراطوری ساسانی، ساری قیه و اهمیت معابد و آتشکده های آن رفته رفته در اذهان مردم کمرنگ تر شد. با این وجود بقایایی از آثار مربوط به دورهای سلجوقی، ایلخانی، قراقویونلوها و آق قویونلوها که نشانه هایی از حکومت آنان بر این سرزمین بوده است، وجود دارد.

174 e1682318832292 تپه باستانی آناهیتا

در اوایل دهه چهل به منظور ساختن یک منبع آب آشامیدنی بر روی تپه آناهیتا از سوی مسئولان شهر سرعین بقایای دیوار قلعه و بنای موجود روی تپه از میان رفت. معبد آناهیتا سال ها بعنوان مسجد مورد استفاده اهالی قرارمی گرفت. که بنا بر روایات در زیر این تپه و قلعه آن راه های زیرزمین وجود داشته است. که خروجی یکی از آنها در محدوده «میدان گاومیش گلی» شهر سرعین است که اکنون مسدود می باشد. البته تونل های فرعی دیگری هم در این رابطه با کاربری های متفاوت وجود داشته است. متاسفانه این اثر تاریخی به دلیل کم توجهی مسوولان میراث فرهنگی شاهد از بین رفتن این مکان تاریخی هستیم .

نحوه دسترسی به تپه باستانی آناهیتا

آدرس:استان اردبیل، ضلع غربی شهر سرعین، بلوار امام علی(ع)

184 تپه باستانی آناهیتا

برای آشنایی بیشتر با شهر سرعین پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در سرعین را مطالعه بفرمایید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد