جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

توسعه صنعت گردشگری اصفهان نیازمند نقشه راه علمی

تاریخ بروزرسانی :
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸

به گزارش ایرنا، گردشگری به عنوان بزرگ ترین صنعت درآمدزا در جهان، از سوی کارشناسان صنعت پاک نام گرفته است، مقوله ای که هر چه بیشتر می گذرد ابعاد و فرصت های تازه تری در آن رخ می نماید که ارتباط مستقیمی با رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار دارد.
گردشگری، امروزه بیش از هر صنعت دیگری در دنیا مورد تاکید دولت هاست و بنا به آمار سازمان جهانی گردشگری، بودجه ای که مردم دنیا برای مسافرت و تفریح اختصاص داده اند سه برابر بودجه ای است که دولتها صرف امور دفاعی و امنیتی می کنند، این رقم ۱۱ درصد درآمد ناخالص (GDP) کل جهان است.
براساس آمارهای موجود، ایران دهمین کشور برتر دنیا از نظر بهره مندی از آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی است اما، نقشه راه اصولی متناسب با این ظرفیت ها در توسعه بسترهای گردشگری، اشتغالزایی و تولید ثروت وجود ندارد.
با آن که دولت ها در ایران، همواره به نقش و اثربخشی این صنعت در اقتصاد کشور اذعان داشته اند اما، برغم تلاش ها هنوز توسعه گردشگری و رشد ارزش افزوده این بخش با نقشه راه هدفمند و تعاریف جامع به بار ننشسته است.
بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۵، ایران به لحاظ جایگاه قدرت رقابت در جذب گردشگر در بین ۱۴۱ کشور رتبه ۹۷ را دارد .
ایران با وجود برخورداری از جاذبه های متعدد تاریخی، طبیعی، فرهنگی و مذهبی، بهشتی زمینی برای گشت و گذار و سفر است اما برخی هموطنان به دلیل عدم آگاهی کشورهای دیگر را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می کنند که این مساله از نظر کارشناسان در زمره کاستی های فرهنگی به شمار می رود و توسعه هدفمند بوم گردی می تواند بخشی از این کاستی را رفع کند.
به باور بسیاری از صاحب نظران با اینکه صنعت گردشگری یکی از پول ساز ترین صنایع در کشورهای دیگر به شمار می رود، ایران همچنان چشم به اقتصاد نفتی دوخته است تا بتوان رونقی را رقم زند؛ از این رو کارشناسان پرداختن عملی به مولفه های اقتصاد مقاومتی در باروری ارزش های گردشگری را راه حل این مساله عنوان کرده اند.

گردشگری اصفهان توسعه صنعت گردشگری اصفهان نیازمند نقشه راه علمی

در سال ۲۰۱۵ ترکیه در زمینه میزان مشارکت مستقیم بخش سفر و گردشگری در تولید ناخالص داخلی به رقم ۳۲ میلیارد دلار دست یافت که طبق پیش بینی های صورت گرفته گمان می رود در سال ۲۰۲۶ به رقم ۴۸ میلیارد دلار برسد در صورتی که این شاخص در ایران درسال ۲۰۱۵ به رقم ۷ میلیارد دلار رسید و پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۶ به عدد ۱۴ میلیارد دلار برسد.
این اختلاف فاحش با کشوری همسایه که شاید از نظر تاریخی قدمتی به بلندای تاریخ ایران نداشته و همچنین بسیاری از طبیعت بکر ایران را به خود ندیده است، از نظر متخصصان امر به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست و نشان از ناکارآمدی برنامه ها در بخش گردشگری است.
ظرفیت گردشگری ایران به قدری بالاست که می توان ابعاد و گونه های مختلف را به صورت تجمیع شده در یک منطقه تجربه کرد، اما همین ظرفیت تاکنون مغفول باقی مانده است.
بیش از ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا از محل درآمدهای صنعت گردشگری تامین می شود که سهم ایران از این گردش مالی بزرگ ناچیز است.
بر اساس گزارش جدیدی که «سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه» منتشر کرده است، ۴.۲ درصد تولید ناخالص داخلی، ۶.۹ درصد فرصت های شغلی و ۲۱.۷ درصد از صادرات خدمات در کشورهای عضو این سازمان وابسته به گردشگری است.
تاثیرگذاری صنعت گردشگری در تمامی این حوزه ها نسبت به سال ۲۰۱۴ افزایش یافته و یا بدون تغییر باقی مانده است. براساس این گزارش تا سال ۲۰۳۰ ورود گردشگران خارجی به کشورهایی با اقتصاد نوظهور در مقایسه با کشورهای توسعه یافته ۲ برابر خواهد شد.
بدین ترتیب سهم اقتصادهای نوظهور از صنعت گردشگری جهان از۴۵ درصد کنونی به ۵۷ درصد افزایش خواهد یافت.
تاثیر گردشگری در اقتصاد ایران ۲.۵ تا ۷.۵ درصد اعلام می شود اما هنوز هم میزان تاثیر این بخش در اقتصاد ملی ایران مشخص نشده است.
اگر می خواهیم سهم گردشگری در اقتصاد ایران بیشتر شود باید به تکمیل زیرساخت های مورد نیاز گردشگری در ایران توجه شود و سرمایه گذاری ها در این بخش توسط بخش خصوصی افزایش یابد.
به گفته مسوولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بازدید و استقبال گردشگران از جاذبه های دیدنی ایران در تعطیلات نوروزی امسال نسبت به مدت مشابه سال پیش ۱۰ درصد افزایش یافته است.
بازدید گردشگران خارجی از جاذبه های دیدنی ایران در تعطیلات نوروزی امسال ۳۱ درصد نسبت به تعطیلات نوروز سال رشد داشته است.
مسوولان همچنی از کاهش ۳۴ درصدی سفر گردشگران به خارج از ایران خبر داده اند و آن را نوعی موفقیت برای کشور به شمار می آورند، اگر چه که نمی توان در این باره به قطعیت رسید.
کارشناسان بر این باورند با وجود سیاه نمایی گسترده علیه ایران در عرصه بین المللی توسط دشمنان، توسعه صنعت گردشگری زمینه ساز رونق دیپلماسی فرهنگی، صدور فرهنگ ایرانی به دیگر کشورها و خروج از اقتصاد متکی به درآمد نفتی خواهد بود و انجام این کار ناممکن نیست از این رو ضرورت همگامی با تغییرات پرشتاب و فزاینده جهانی، ما را بر آن وا می دارد که در شرایط رقابتی کنونی دست به اقدامات منطقی و متناسب، از جمله تدوین استراتژی صنعت گردشگری بزنیم تا در عرصه تحولات جهانی از حالت انفعالی بیرون بیاییم.
در بعد کلی بزرگترین نقص صنعت گردشگری ما فقدان تبلیغات خارجی و بین المللی از ظرفیتها و جاذبه های تاریخی، فرهنگی و کشور پهناور ایران است، کشوری که با تاریخ و پیشینه کهن و برخوردار از تمدن باستانی و مواهب طبیعی بیشمار توانایی بالایی در توسعه گردشگری داخلی و خارجی دارد.
در این میان، مهم ترین تاکید رهبر معظم انقلاب در بحث گردشگری معطوف به استفاده از ظرفیت های اقتصادی گردشگری، اولویت دادن به گردشگری برای پیشرفت استانی و توسعه مناطق کمتر برخوردار، بهره گرفتن از آن به عنوان ابزاری برای معرفی فرهنگ غنی کشور، اهمیت دادن به حفظ و نگهداری میراث فرهنگی و شناساندن جاذبه های گردشگری برای مسافران خارجی و داخلی است؛ اصلی که می تواند برای عملیاتی کردن اقتصاد استان ها و استقلال مالی شان با برنامه ریزی و استفاده از امکانات و جاذبه های هر منطقه از خاک ایران اسلامی پیاده شود.
اصفهان این نگین خوش تراش ایران به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی جورچینی از ظرفیت های گردشگری را در خود جای داده است.
استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی که یکهزار و ۸۵۰ مورد آن به ثبت ملی و هفت اثر آن به ثبت جهانی رسیده، کانون توجه گردشگران خارجی و داخلی است.
در استان اصفهان بیش از ۶۰۰ خانه تاریخی وجود دارد که بیش از نیمی از آنها در شهر اصفهان قرار دارد.
از ۶۰۲ رشته صنایع دستی شناسایی شده در دنیا ۲۹۹ مورد مربوط به ایران و از این تعداد ۱۹۶ رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است که در مجموع معیشت حدود چهار میلیون نفر به صنایع‌ دستی گره خورده است.
استان اصفهان به لحاظ حجم، ۶۰ در صد تولید صنایع دستی کشور را به خود اختصاص داده که از جمله این رشته ها زری دوزی و قلم کاری، ترمه و نقره کاری، تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن، قطعات نگارگری و نقاشی است و در خاتم کاری، میناکاری، منبت، قلم زنی روی انواع فلزات شهرت جهانی دارد.
استان اصفهان دارای ۹۰ هتل و ۶۵ مهمانپذیر با ظرفیت حدود ۲۰ هزار تخت است که از این تعداد ۵۷ هتل و ۳۰ مهمانپذیر در کلانشهر اصفهان قرار دارد.
ظرفیت مکان های اقامتی در استان اصفهان به گفته مسوولان برای هر شب به ۴۲۰ هزار نفر رسیده است.
به گفته کارشناسان، بازگشایی آب زاینده رود و هزینه بالای سفرهای خارجی مهمترین عامل افزایش جمعیت گردشگران بوده که اصفهان را جز استان هایی با بیشترین آمار بازدید کننده قرار داده است.

**چالش های گردشگری اصفهان، از ترافیک تا توقفگاه
با وجود آنکه گردشگری دومین محور توسعه استان در سند آمایش سرزمین دیده شده است، همچنان کاستی ها و خلاهای بسیاری در این بخش وجود دارد.
برخی از مسافران ترافیک شهری و کمبود توفقگاه خودرو را از جمله چالش های شهر اصفهان برشمردند.
به عنوان نمونه براساس نظرسنجی های صورت گرفته از مسافرانی که در ایام نوروز ۹۶ به اصفهان سفر کردند، مشخص شد که بیشترین نکات منفی مطرح شده از سوی آنها درباره کمبود توقفگاه و جای پارک و سرویس بهداشتی بوده است.
بر اساس نتایج این نظرسنجی ها، ۳۲ درصد مسافران وضعیت توقفگاه ها و جای پارک را خیلی بد، ۴۱ درصد بد، ۱۰ درصد متوسط، ۹ درصد خوب و ۸ درصد خیلی خوب عنوان کرده اند.
وضعیت سرویس های بهداشتی نیزبر اساس نتایج این نظرسنجی، ۲۶ درصد بد، ۲۴ درصد خیلی بد، ۲۸ درصد متوسط، ۱۱ درصد خوب و ۱۱ درصد خیلی خوب گزارش شده است.
درباره سرویس های بهداشتی بین راه، ۳۱ درصد مسافران وضعیت را خیلی بد، ۳۹ درصد بد، ۱۲ درصد متوسط، ۸ درصد خیلی خوب و ۱۰ درصد خوب توصیف کرده اند.
از دیگر نکات منفی گردشگری که در نظرسنجی صورت گرفته از مسافران نوروزی مشخص شده است، نرخ بالای برخی مکان های اقامتی، کمبود سوپر مارکت ها و نانوایی ها، اخذ نرخ نامناسب برخی تاکسی ها و ترافیک مبادی ورودی و خروجی به مرکز شهرها بوده است.
بر اساس نتایج این نظرسنجی ها، نکات مثبت گردشگری استان اصفهان استخراج شده که مهمترین آنها شامل زیبایی و تاریخی بودن استان، عرضه سوغات، امنیت و آرامش در شهرها، حضور نیروهای راهنما در سطح شهرها و مکان های گردشگری و تاریخی و پاکیزگی شهر و استان اصفهان است. همچنین ۶۷ درصد مسافران انگیزه اصلی خود از سفر به اصفهان را تفریح و گردشگری، ۱۱ درصد دیدار با آشنایان، ۲ درصد تجاری و ۱۵ درصد گذر عبوری عنوان کرده اند.
بر اساس نظرسنجی صورت گرفته درباره قیمت غذا نیز ۳۸ درصد مسافران قیمت ها را زیاد، ۲۰ درصد خیلی زیاد، ۲۸ درصد متوسط و ۹ درصد کم اعلام کرده اند.۷۲ درصد نظافت شهر را خیلی خوب، ۱۶ درصد خوب، هفت درصد متوسط و پنج درصد بد عنوان کرده اند.در مجموع وضعیت شهر اصفهان در زمینه گردشگری از دید ۶۰ درصد از مسافران خیلی خوب و ۲۴ درصد از آنها خوب عنوان شده است.
نتیجه آنکه به گفته کارشناسان، زیر ساخت های گردشگری این شهر آن گونه که انتظار می رود مناسب استقبال از گردشگران نیست و برای رسیدن به استانداردهای این صنعت باید زیر ساخت های فرهنگی، اقامتی و امنیتی مناسبی در اصفهان ایجاد شود.
در چهارمین نشست کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران برای بررسی موانع توسعه گردشگری اصفهان در آذر سال ۹۶، چند تن از صاحب نظران و فعالان گردشگری، کمبود مراکز اقامتی در اصفهان، تردد وسایل حمل‌ونقل ، رشد نرخ مراکز اقامتی در فصل‌ های پر گردشگر،عدم همکاری پلیس راهنمایی و رانندگی در مورد تردد خودروی توریست‌ ها، سطح نازل آموزش افراد مرتبط با این صنعت، امنیت پایین گردشگران، ساعت اندک کار سایت‌ های گردشگری، مشکلات بوروکراسی، نبود تقویم گردشگری ، ضعف زیرساخت‌ها و مشکلاتی نظیر جاده‌های ناایمن و ناکافی، عدم توسعه مناسب شبکه حمل‌ و نقل ریلی و کمبود هتل را از جمله کمبودهای گردشگری در اصفهان برشمرد.

** ضرورت روی آوردن به بازارهای جدید گردشگری خارجی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه صنعت گردشگری کشور در پنج سال گذشته رشد قابل ملاحظه ای داشته است، افزود: میانگین رشد گردشگری طی چهار سال تصدی دولت یازدهم ۱۲ درصد و در استان اصفهان ۳۰ درصد گزارش شده است.
فریدون الهیاری آمار گردشگران خارجی وارد شده به استان اصفهان را در زمان حاضر افزون بر ۴۵۰ هزار نفر اعلام کرد.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به افزایش فشارهای سیاسی آمریکا بر ایران در یکسال گذشته اشاره کرد و گفت: این فشارها موجب شده تا برخی از گردشگران اروپایی از سفر به ایران نگران باشند.
وی با اشاره به اینکه سازمان میراث فرهنگی با همکاری وزارت امورخارجه راهبردهایی را برای برطرف کردن نگرانی گردشگران خارجی بویژه اروپایی ها و آمریکایی ها برای سفر به کشورمان اتخاذ کرده است، گفت: صدور روادید الکترونیکی برای گردشگران خارجی از جمله این راهبردهاست.
الهیاری اظهار داشت: بیشتر گردشگران خارجی که مقصد خود را اصفهان انتخاب می کنند گردشگران فرهنگی هستند و ملیت بیشتر این گردشگران نیز اروپایی و آمریکایی است.
وی تصریح کرد: در پی اعمال تحریم های آمریکا، سفر گردشگران اروپایی به اصفهان کاهش یافته است و ما درصدد هستیم بازارهای جدیدی از کشورهای آسیایی را به روی صنعت گردشگری باز کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان با اشاره به اینکه صنعت گردشگری ایران در سال های اخیر توسعه یافته و سفره این صنعت در کشور گسترده شد، افزود: برغم همه مشکلاتی که دشمنان برای ما بوجود می آورند ناگزیر هستیم پیشرفت خود در این عرصه را ادامه دهیم زیرا گردشگری تاثیر بسزایی در اقتصاد، اشتغال و انتقال فرهنگ و واقعیت های جمهوری اسلامی به سایر ملت ها دارد.
وی ایران هراسی و تبلیغات سوء علیه کشور، بی توجهی به صنعت گردشگری پیش از تصدی دولت تدبیر و امید، اعمال تحریم های ظالمانه و در اولویت قرار نگرفتن توسعه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری این صنعت در سال های گذشته را از جمله عوامل عقب ماندن گردشگری ایران نسبت به سایر بخش ها بیان کرد و افزود: اکنون گردشگری در اولویت جدی مسئولان قرار گرفته است و درآمد زایی و توسعه زیرساخت های این صنعت نیز مورد توجه قرار دارد.
الهیاری با اشاره به تنش سیاسی در خاورمیانه و شمال آفریقا، ایران را از کانون های امن گردشگری ذکر کرد و افزود: این شرایط فرصتی بی بدیل برای تقویت و توسعه صنعت گردشگری به عنوان پردرآمدترین، سالم ترین و به لحاظ تولید و توزیع درآمد از بهترین بخش هاست.

** گردشگری اصفهان،نیازمند تمرکز زدایی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان در ادامه گفت: تمرکززدایی و توسعه متوازن در گردشگری ضروری است به شکلی که تنها کلانشهر اصفهان مقصد گردشگران نباشد و سایر شهرستان ها نیز در پذیرش مسافران سهیم شوند.
وی افزود: این اداره کل سعی دارد در سالجاری با برنامه ریزی و اجرای طرح های مرتبط شرایطی فراهم کند تا برای نوروزسال های آینده گردشگران در کلانشهر اصفهان متمرکز نشوند و تمامی شهرستان های استان بتوانند میزبان مسافران باشند و به این شکل توسعه متوازن گردشگری در استان شکل گیرد.
الهیاری با بیان اینکه ایجاد انگیزه در هموطنان برای حضور در شهرهایی غیر از کلانشهرها از اهمیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: ابزارهای رسانه ای، تولید برنامه های تلویزیونی، برپایی رویدادهای فرهنگی و هنری راهکارهای معرفی مناطق و شهرستان های کمتر شناخته شده برای بیشتر شدن شمار گردشگران به شمار می رود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان افزود: معرفی نقاط کمتر شناخته شده و برخوردار از جذابیت های گردشگری در دستور کار است تا در سال های آینده شاهد رونق گردشگری در این مناطق باشیم.
وی اضافه کرد: تجربه ای که درسال های اخیر به دست آمده نشان می دهد تمرکز گردشگران در کلانشهر اصفهان در ایامی خاص مانند نوروز کار خدمت رسانی را سخت تر می کند، با این وجود که سایر مناطق استان قابلیت های زیادی دارند و این ظرفیت کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان اظهارداشت: اصفهان به دلیل تنوع قومی و اقلیمی مقصد مناسبی برای مسافران است، اما برخی نقاط این استان باید از حیث زیرساخت ها بویژه هتل و اقامتگاه ارتقا پیدا کند.
الهیاری گفت: دیگر شهرهای استان در نوروز ۹۸ نسبت به سال های گذشته برای میزبانی از مسافران و پذیرش گردشگران بهتر ظاهر شدند و اسکان و اقامت در این مناطق افزایش پیدا کرد که آن را می توان شروعی مناسب برای توسعه متوازن دانست.
بر پایه آمار اعلام شده ۲ میلیون و ۸۷۱ هزار و ۹۲۱ مسافر در ایام عید امسال در استان اقامت کردند که ۵۰ درصد این آمار مربوط به کلانشهر اصفهان است.

**سرمایه گذاری هدفمند، سکوی پرش گردشگری
الهیاری در ادامه با بیان اینکه گردشگری محور توسعه استان به شمار می رود، یادآورشد: باید سرمایه گذاری هدفمند در مناطق مختلف برای این صنعت انجام شود و هر بخش بازار خود را در این بخش شناسایی و سرمایه گذاران آن بتوانند با مسوولان محلی برای شناسایی زمینه های با استعداد گردشگری اقدام کنند.
الهیاری اضافه کرد : رشد صنعت گردشگری و تحقق این محور توسعه نیازمند بکارگیری تمامی قابلیت های این بخش است که شهرستان ها یکی از مهمترین منابع در حوزه گردشگری هستند و باید از آن برای تحقق این هدف استفاده شود.
وی با اشاره به فعالیت مسوولان شهرستان ها در تقویت صنعت گردشگری، تصریح کرد : مسئولان در هر منطقه با بکارگیری ظرفیت های اداری، جذب سرمایه گذار و منابع مالی محلی صنعت گردشگری را فعال کرده اند که این موضوع به کسب منفعت اقتصادی، برندسازی، اشتغال و معرفی ظرفیت های متنوع هر منطقه شده است.
وی با اشاره به اقداماتی که در شهرستان های استان برای جذب گردشگری صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: مسوولان محلی و سرمایه گذاران در مناطق دارای ظرفیت، فعالیت های خود را آغاز کرده اند و این موضوع زمینه ساز جذب گردشگر شده است.
وی شناسایی و مشخص شدن امکانات و بازارها برای گردشگران را به رونق جذب مسافر مهم اعلام کرد و گفت: برای استان اصفهان نباید یک مدل خاص گردشگری معرفی کرد بلکه باید برای هر منطقه یک مدل و برنامه خاص داشت.
وی همکاری و هم افزایی در بخش گردشگری اصفهان را عامل رونق این عرصه دانست و گفت: باید زیرساخت ها متناسب با برنامه پیش رو توسعه پیدا کند.
الهیاری وظایف مسئولان و دست اندرکاران صنعت گردشگری این استان را مهم و سنگین توصیف و تاکید کرد تقویت زیرساخت های گردشگری این استان به توجه ویژه و اقدامات اساسی و کارهای زیربنایی نیاز دارد.

**رشد ۵ درصدی اقامت نورزی در اصفهان
به گفته شهردار اصفهان در مجموع یک میلیون و ۲۵۸ هزار مسافر در ایام نوروز در این کلانشهر اقامت داشتند که در مقایسه با سال گذشته پنج درصد افزایش داشته است.
قدرت الله نوروزی افزود: نظرسنجی ها از مسافران گردشگران حکایت از رضایتمندی مردم از مهمان پذیری اصفهان داشته به گونه ای که ۹۳ درصد از مسافران از زیباسازی شهر و ۸۹ درصد از نظافت شهری و خدمات عمومی اعلام رضایت کردند.
شهردار اصفهان بیان کرد: در روزهایی که در ایام نوروز زاینده رود بازگشایی شد استقبال شهروندان و گردشگران نوروزی را شاهد بودیم.
وی با بیان اینکه در پنج روز نخست سال جاری نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش گردشگر در اصفهان را شاهد بودیم، اضافه کرد: به دلیل باران شدید و سیلاب در کشور گردشگری و مسافرت ها با رکود جدی مواجه و اصفهان هم مشمول این موضوع شد.
به گفته وی حوادث اخیر نشان داد بحث تاب آوری را باید جدی گرفت.
نوروزی ادامه داد: مترو بالغ بر ۵۵۰ هزار نفر را در تعطیلات جابه جا کرد که به رضایتمندی شهروندان و گردشگران اضافه کرد، همچنین امسال سامانه اینترنتی رزرو را داشتیم که ابتکار خوبی بود و ۲۰۰ خانه از این طریق در سامانه ثبت و اجاره داده شد.

**سایه ترافیک بر گردشگری اصفهان
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه با سیاستگذاری های اشتباه چند دهه قبل مردم را به سمت خودروسواری تشویق و بزرگترین چالش زیست محیطی را در کشور برای خود ایجاد کردیم، افزود: در سال ۷۸ طول سفر شهروندان اصفهانی ۹ کیلومتر در روز بود که این میزان به ۲۱ کیلومتر در سال ۹۰ رسید که متاسفانه این سفرها به صورت تصاعدی با خودرو صورت می گیرد.
به گفته وی طبق آخرین آمار، بالای ۶۰ درصد از سفرهای درون شهری اصفهان با خودروهای شخصی انجام می شود که این امر نشان می دهد که پیک ترافیکی شهر از ساعات خاصی به کل روز گسترش یافته است.
علیرضا صلواتی گفت : استفاده از خودروهای شخصی و افزایش بار ترافیکی در شهر موجب تاخیر افراد در رسیدن به مقصد، اتلاف وقت مردم، تصادف ، آلودگی هوا و اختلال در محیط زیست می شود.
وی تصریح کرد: میزان سهم مترو از سفرهای درون شهری باید به ۱۰ درصد و اتوبوس به ۴۵ درصد برسد بنابراین باید خطوط اتوبوسرانی و تندرو را توسعه دهیم.
صلواتی همچنین به سهم ۱۰ درصدی دوچرخه در سفرهای درون شهری اشاره کرد و گفت: در این برنامه جامع، سهم حمل و نقل شخصی ۲۵ درصد و تاکسیرانی ۱۰ درصد تعیین شده است.
وی با اشاره به برنامه مطالعات جامع حمل و نقل شهر اصفهان و پیش بینی سهم گونه های مختلف حمل و نقل عمومی بیان کرد: سه خط مترو، ۱۲ خط تندرو، سه خط تراموا و ۱۰۰ خط اتوبوسرانی در این برنامه پیش بینی شده است که شبکه یکپارچه حمل و نقل را تشکیل دهند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان اظهار کرد: در زمان حاضر تاکسی ها بار حمل و نقل عمومی و نقاط ضعفی که در مترو و اتوبوسرانی وجود دارد را جبران می کنند اما باید آن را در قالب حمل و نقل خصوصی به سمت کالای حمل و نقل گردشی و لوکس سوق دهیم و همانند تاکسی های آنلاین به شیوه های نو اداره و استفاده شود.
وی همچنین با تاکید بر اینکه مسافران اتوبوس یک درصد و مسافران خطوط تندرو ۳۵ درصد افزایش داشته است گفت: اگر بتوانیم خطوط اتوبوسرانی را توسعه داده، ناوگان را نوسازی و سرفاصله ها را کم کنیم ، می توانیم شاهد استقبال شهروندان از ناوگان اتوبوسرانی باشیم، خوشبختانه مسافران مترو در حال افزایش است و اکنون روزانه ۵۰ هزار مسافر به وسیله مترو در شهر سفر می کنند.
وی تصریح کرد: برنامه ما این است که این سهم را به ۱۰۰ هزار مسافر برسانیم و افق طرح نیز ۱۵۰ هزار مسافر در روز است که امید است به زودی محقق شود.

**بخش خصوصی فعال تر شود
یک کارشناس گردشگری در این خصوص معتقد است حجم بازدید گردشگران از استان اصفهان به اندازه ای است که در برخی فصول در مقاصد شاخص استان مانند شهر‌های اصفهان و کاشان، تقاضا از عرضه پیشی گرفته و سرریز می‌شود.
رامین افروز در گفت و گو با ایرنا، اضافه کرد: این مساله فشار مضاعفی را به زیرساخت ها وارد می کند .
به گفته وی توزیع نامتعادل تقاضا در عرصه گردشگری به حاشیه رفتن سایر ظرفیت ها و مزیت های گردشگری اصفهان بخصوص در شاخه بوم گردی را به دنبال خواهد داشت.
این کارشناس گردشگری نبود آموزش‌های لازم برای ارائه خدمات به گردشگران ، محدودیت آمار و اطلاعات واقعی، کیفیت نامطلوب حمل‌و‌نقل درون استانی، سطوح پایین امنیتی تردد جاده‌ای، ضعف شبکه‌های، ناکارآمدی خدمات گردشگری و مدیریت بازاریابی ، تخریب منابع و جاذبه‌های گردشگری و عدم تمایل سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت های گردشگری و نداشتن توانایی کافی برای سنجش دقیق نیازها و نواقص این بخش را از جمله کاستی های گردشگری اصفهان بر شمرد.
افروز با بیان اینکه نخستین برخورد گردشگران با راهنمایان گردشگری است، افزود: فعالیت راهنمایان گردشگری باید تخصصی شود.
وی با بیان اینکه حل مشکلات صنعت گردشگری تنها بر دوش دولت ها و مسوولان نیست، افزود: برای دستیابی به این مهم نیازمند مشارکت بخش خصوصی و تلاش تشکل های برای جذب سرمایه گذاران هستیم.

**توقفگاه، اصل مهم
استاد حمل و نقل و ترافیک در این خصوص به ایرنا گفت: هر مجتمع تجاری باید موظف شود که برای مشتریان خود توقفگاه تهیه کند و اگر این کار امکان پذیر نیست، شهرداری باید با تشویق سرمایه گذار در محل‌های مورد نیاز توقفگاه طبقاتی احداث کند.
فرید الدین پیرویان اضافه کرد: در ساخت توقفگاه این نکته ضروری باید مورد توجه قرار گیرد که فاصله آن تا محل خرید باید بیشتر از فاصله ایستگاه اتوبوس و مترو تا مرکز خرید باشد که مردم به استفاده از ناوگان عمومی برای تردد در سطح شهر تشویق شوند.
به گفته وی تجربه نشان داده که هر اندازه معبر و توقفگاه ساخته و خیابان در شهرها تعریض شود عملا دعوت از خودروهای شخصی برای آمدن به خیابان‌ها انجام شده است و به طور قطع مشکل ترافیک نیز وخیم تر خواهد شد.

**ضرورت توجه به ظرفیت های گردشگری معنوی و مذهبی اصفهان

عضو هیات علمی دانشگاه هنر اصفهان به ایرنا گفت: ظرفیت های گردشگری معنوی و مذهبی با وجود قابلیت های آن در اصفهان، در این استان مورد توجه قرار نگرفته است.
ندا ترابی فارسانی با اشاره به جاذبه هایی چون امامزاده های تاریخی مانند امامزاده زینبیه، شاهزید و نقاشی های دیواری آن که از دوره قاجار باقی ماند؛ امامزاده اسماعیل با داشتن معماری سلجوقی و مقبره شعیای نبی؛ امامزاده تاریخی احمد و جود مقبره های همسر ظل السلطان و دختر امیرکبیر در آن و وجود سومین قبرستان تاریخی جهان اسلام -تخت فولاد کمترین استفاده از این مراکز برای تقویت گردشگری دینی برده شده است.
وی ادامه داد: معماری های باشکوه مساجد و وجود مساجد منحصر بفردی چون مسجد جامع اصفهان به عنوان موزه معماری اسلامی؛ مسجد رکن الملک و رحیم خان که شکوه معماری قاجار را به نمایش گذاشته و مسجد حکیم پتانسیل بالایی برای رونق گردشگری مذهبی دارد ولی آنچنان که باید از این ظرفیتها بهره برداری در راستای رونق گردشگری و متنوع کردن گردشگری شهری نشده است.
این پژوهشگر فعال در حوزه گردشگری تشکیل کمیته مذهبی معنوی زیر نظر اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری را برای تقویت این حوزه مهم اعلام کرد و اظهارداشت: این اقدام در استان یزد انجام شده و تفاهم نامه ای بین سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، سازمان اوقاف و امور خیریه و حوزه علمیه در راستای رونق گردشگری مذهبی منعقد شده است.
وی تربیت راهنمایان تور با تسلط به زبان های خارجی و متخصص گردشگری مذهبی، چاپ بروشورهای دو زبانه برای رویدادهای مذهبی و جذب گردشگران خارجی را از اقدامات لازم برای تقویت گردشگری معنوی بیان کرد.
ترابی برگزاری تورهای تعزیه در شهر خورزوق و شهرستان خمینی شهر برای گردشگران خارجی در ایام محرم و صفر را نیز پیشنهاد داد و افزود: تبدیل مجموعه تخت فولاد به موزه برای رونق گردشگری مذهبی در شهر اصفهان و معرفی این مرکز فرهنگی یک فرصت برای ترویج فرهنگ اسلامی و همچنین معرفی ظرفیت های این شهر است.
۱۵۰ بقعه استان قابلیت گردشگری معنوی و دینی را به لحاظ موقعیت طبیعی و جاذبه های تاریخی در خود نهفته است.
از میان این تعداد بقعه متبرکه، ۴۱ باب آن به دلیل ساختار تاریخی میزبان گردشگران خارجی است که در سال گذشته بیش از ۶۰ هزار توریست به این امکان مذهبی مراجعه کرده اند.

** تبلیغات و بازاریابی گردشگری، حلقه مفقوده
یک کارشناس امور گردشگری و میراث فرهنگی دانشگاه جامع علمی کاربردی و پیام نور اصفهان به ایرنا، گفت: داشته های کشورما برای توسعه صنعت گردشگری بسیار زیاد است و به نظر من در اقتصاد کشور، گردشگری می تواند جایگزین صنعت نفت شود.
شهرام امیری با بیان اینکه گردشگری سهم زیادی در تولید ناخالص ملی بسیاری از کشورها دارد، گفت: براساس سند ۱۴۰۴، تا این سال باید بتوانیم سالانه ۲۰ میلیون گردشگر جذب کنیم در حالی که اکنون این آمار کمتر از ۱۰ میلیون نفر است.
وی ادامه داد: براساس برنامه سند توسعه ششم استان اصفهان باید سالانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار گردشگر خارجی جذب کند در حالی که این آمار برغم توسعه امکانات و افزایش تخت های اقامتی استان در حدود ۵۰۰ هزار نفر است.
امیری گفت: صنعت گردشگری ایران باید به توسعه پایدار دست یابد و این هدف دو از دسترس نیست زیرا در دور افتاده ترین نقاط کشور، ظرفیت های گردشگری وجود دارد.
استاد گردشگری دانشگاه پیام نور اصفهان با اشاره به اینکه تنوع اقلیم در ایران گفت: درسال های گذشته گردشگری فرهنگی مورد توجه بوده است در حالیکه باید برای سایر رشته های گردشگری از جمله طبیعت و سلامت، سرمایه گذاری کنیم و با توسعه زیر ساخت های آن گردشگران خارجی بیشتری را جذب کنیم.
وی بی توجهی به تبلیغات و بازاریابی را مهمترین مشکل صنعت گردشگری کشور بیان کرد و افزود: آنگونه که باید به این موضوع توجه نکرده ایم و باتوجه به جاذبه های زیاد طبیعی و فرهنگی کشور معرفی این داشته ها به مردم جهان مورد توجه قرار گیرد.

** توقف طرح های گردشگری به دلیل نوسانات ارزی

رئیس انجمن هتلداران حرفه ای استان اصفهان، گردشگری را صنعتی درآمد زا و اشتغال زا دانست و تصریح کرد: توسعه امکانات سخت افزاری گردشگری ایران نیازمند توجه دولتمردان است.
کریم بیگی در گفت و گو با ایرنا، به نوسانات نرخ ارز اشاره کرد و گفت: افزایش نرخ ارز گرچه باعث افزایش انگیزه گردشگران خارجی به کشورمان شده اما این موضوع مشکلاتی را برای سرمایه گذاران این بخش فراهم کرده است.
وی افزود: پروژه بسیاری از سرمایه گذاران بویژه در بخش ساخت و ساز هتل به دلیل افزایش نرخ ارز و گران شدن مصالح و تجهیزات مورد نیاز هتل داران متوقف شده است.
رئیس انجمن هتلداران حرفه ای استان اصفهان اظهارداشت: گران تمام شدن ساخت یک هتل به دلیل افزایش نرخ ارز، توجیه اقتصادی ندارد و به همین دلیل بسیاری از سرمایه گذاران این بخش طرح های خود را متوقف کرده اند.
وی تصریح کرد: برای حل این مشکل نیازمند همکاری و کمک دولتمردان و بانک ها هستیم و باید زمینه ای فراهم شود تا توسعه امکانات گردشگری کشور تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز قرار نگیرد.

**روادید، موثر در جذب بیشتر گردشگران خارجی

هر چند صنعت رو به رشد گردشگری در ایران در پی سیاست های تخاصمی دولت آمریکا در تنگنای مجدد قرار گرفته اما یافتن راهکارهای عبور از این بحران برای متولیان این حوزه اجتناب ناپذیر و حیاتی است.
رئیس دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در استان اصفهان نیز با اشاره به اینکه گردشگری تاثیر بسزایی در تقویت اقتصاد ملی و این استان دارد، گفت: اولویت اصلی ما تقویت صنعت گردشگری و صنایع دستی به عنوان مزیت های ویژه استان است تا از این طریق بتوان به رشد اقتصادی اصفهان کمک کرد.
علیرضا سالاریان درباره اقدام های وزارت امورخارجه برای جلوگیری از اثرات نامطلوب تحریم های آمریکا بر صنعت گردشگری افزود: دولت آمریکا در راستای سیاست های ضد ایرانی خود درصدد است محدودیت هایی را برای سفر گردشگران و کاردان های خارجی به ایران اعمال کند و صدور روادید الکترونیک راهبرد مناسبی برای این نوع سیاست هاست.
رئیس دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در اصفهان گفت: سامانه صدور روادید الکترونیکی بدون برچسب آذر سال گذشته با حضور معاون وزیر امور خارجه در فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان رونمایی شد و به بهره برداری رسید.
سالاریان اظهارداشت: راه اندازی این مرکز در اصفهان می تواند در جذب بیشتر گرشگران خارجی موثر باشد.
صدور این نوع روادید کاهش اتلاف وقت گردشگران و اتباع خارجی که قصد ورود به کشور را دارند در پی دارد و آنها می توانند در کمتر از ۲۴ ساعت روادیدی را دریافت کنند که به گذرنامه آنها برچسب نمی شود.
وی اضافه کرد: اتباع خارجی که قصد ورود به ایران را دارند می توانند در کوتاهترین زمان ممکن از سامانه صدور روادید الکترونیکی بدون برچسب درخواست خود را به وزارت امور خارجه ایران اعلام و کد رهگیری دریافت کنند تا در کمتر از ۲۴ ساعت برای آنها روادید صادر شود.
وی گفت: گردشگران و اتباع خارجی همچنین با استفاده از این سامانه می توانند به مراکز اقامتی داخل کشور ارتباط برقرار کنند و با اعلام کد گذرنامه و کد روادید الکترونیکی، محل اقامت و هتل به خود اختصاص دهند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *