رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۱ مرداد ۱۳۹۸

تنگ عقیلی شوشتر

لینک این مطلب کپی شد!

تنگ عقیلی (انگلیسی: Tange Aghili) در استان خوزستان و شمال شهرستان شوشتر واقع شده‌است. تنگ عقیلی یکی از بهترین و شاخص‌ترین نقاط گردشگری کشور است که حدفاصل شوشتر و دشت بزرگ قرار دارد. راه ارتباطی قدیمی میان روستاهای بخش عقیلی و شهرستان شوشتر از تنگ عقیلی می‌گذشت. تنگ به معنای جای باریک و کم‌عرض است و احتمالاً این نام را به دلیل کم‌عرض بودن راه‌هایش بر آن گذاشتند. تنگ عقیلی در واقع دره‌ای است که رود کارون از آن می‌گذرد و به دلیل همجواری کوهستان، رودخانه و خاک حاصلخیز؛ مناظر جالب توجهی به وجود آمده است که در روزهای جمعه علاقه‌مندان به طبیعت را به خود جذب می‌کند.
علاوه بر بیشه زار، صخره‌های مرتفع و چشمه‌ها؛ تعداد سه پل، چندین گذرگاه کنده‌کاری شده، تعدادی گوردخمه و محل اسکان عشایر از آثار دیدنی این منطقه می‌باشند. درختان این منطقه شامل گز، بید، کنار، کهور، انجیر و … می‌باشند. گردشگران با قایق از رودخانه یا با خودرو از جادۀ کوه فدلک‌ می‌توانند به تنگ عقیلی سفر کنند. بهترین زمان جهت بازدید صبح‌های جمعه در فصول بهار و تابستان است زیرا علاقه‌مندان به کوهنوردی به‌دلیل گرم بودن هوا امکان صعود به قلۀ فدلک را ندارند و برای گردش، پیاده‌روی، شنا و صرف صبحانه به آنجا می‌روند.

-عقیلی-1 تنگ عقیلی شوشتر

وقتی وارد تنگ عقیلی می‌شوید در سمت چپ شما رودخانه و در سمت راست شما کوه قرار دارد. وجود درختان وحشی، چشمه‌های آب معدنی، غارهای زیبا و وجود سه سازه آبی- تاریخی چشم‌انداز بی‌نظیری را در این منطقه ایجاد کرده است. در واقع می‌توان گفت تنگ عقیلی با داشتن این ویژگی‌ها نقطه گردشگری بکری است که حتی گاهی بومی‌های آن منطقه از دیدن این منطقه بکر شگفت‌زده می‌شوند چراکه از زیبایی خاصی برخوردار است.
مسیری که به عنوان چهارراه تجاری از چغازنبیل به سمت ایذه است از میان تنگ عقیلی عبور می‌کند. این راه پیش از این که جاده عقیلی احداث شود جزو راه‌های تجاری مردم عقیلی و شوشتر بوده است و چون در گذشته این مسیر در دست خوانین منطقه بوده توسط گماشته‌های آن احیا می‌شد.متأسفانه بعد از احداث جاده عقیلی مسیر قدیمی که از تنگ عقیلی عبور می‌کرد بدون استفاده ماند و نبود تردد باعث شد تا دیگر کسی به فکر مرمت و حفاظت از این مسیر تاریخی و پل‌های قدیمی منطقه نباشد. همین امر موجب شده تا بسیاری از آثار موجود در منطقه، تخریب و حتی جاده بر اثر ریزش کوه و فرسایش مسدود شود.

-عقیلی-2 تنگ عقیلی شوشتر
-عقیلی-3 تنگ عقیلی شوشتر
-عقیلی-4 تنگ عقیلی شوشتر

منابع:ویکیپدیا-خبرگزاری جمهوری اسلامی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *