رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ آذر ۱۳۹۸

تنگه لی لی از رویایی ترین مناطق توریستی لرستان

اشتراک گذاری

تنگه لی لی که به تنگه سورپیلو نیز شهرت دارد در ۲۰ کیلومتری شرق شهرستان دورود و در موقعیت جغرافیایی N 33 26 E 49 12 استان لرستان واقع است. این تنگه در مجاورت روستای چمنار و نرسیده به روستای سیرم قرار گرفته و دارای حوضچه های آب است که عمق آنها در بعضی موارد به ۲ متر هم میرسد. آب خنک این تنگ زیبا که دارای حوضچه هایی دیدنی است، در هوای گرم تابستان برای آب تنی کردن بسیار فرحبخش است. . رودخانه ماربره از میان دره های عمودی صخره ای دره ای زیبا ایجاد کرده که در سالهای اخیر مورد توجه طبیعتگردان قرار گرفته است. عبور از تنگه نیازمند مهارتهای شنا و دست به سنگ شدن است.استان لرستان یکی از زیباترین استان های ایران است. شهرستان دورود در این استان بقدری جاذبه های طبیعی زیبا و شگفت انگیزی دارد که بعنوان پایتخت گردشگری معروف شده است.

تنگه لی لی  تنگه لی لی از رویایی ترین مناطق توریستی لرستان

تنگه لی لی یکی از رویایی ترین مناطق توریستی لرستان است که در فاصله ۲۰ کیلومتری غرب شهرستان دورود قرار گرفته است. این تنگ بین روستاهای سیره و چمنار واقع شده است. کمی اونطرفتر از روستای زیبای چمنار و نرسیده به روستای سیرم ، درست وسط این دو روستا ، تنگه ای زیبا و خیره کننده به اسم تنگه لی لی قرار داره . این تنگه از جریان رودی به نام ماربره ، در دل صخره های زاگرسی ساخته شده و استخرهای طبیعی و تماشایی رو به وجود آورده . دلیلی نامگذاری این رودخونه اینه که در قدیم در این منطقه مارهای زیادی وجود داشته . داخل این تنگه ، صخره ایه و برای طی کردنش باید مقداری با اصول اولیه کوهنوردی آشنا باشید و وسایل کوهنوردی همراه داشته باشید . خروجی تنگه ، برای بازدید عموم مناسب تره و به قدری تماشائیه که از دیدین صخره های صیقلی و آب های شفاف وو کبودرنگش سیر نمیشید .

تنگه لی لی تنگه لی لی از رویایی ترین مناطق توریستی لرستان

تنگه لی لی دارای حوضچه هایی به عمق ۲ متر می‌باشد. حوضچه های این تنگه دارای آب خنکی هستند که در فصل تابستان برای شنا و آب تنی بسیار لذت بخش است. دورود بخش اعظمی از جاذبه های گردشگری لرستان را به خود اختصاص داده که نگین آنها دریاچه گهر است . طبیعت زیبای دورود به واسطه محبوس شدن در بین کوه های زاگرس و وجود آب های جاری و چشمه ها، باعث به وجود آمدن روستاهایی زیبا و کم نظیر شده است. از جمله میتوان به روستای چمنار اشاره کرد. روستای چمنار با طبیعت زیبا و آب های روان در شرق شهرستان دورود و در فاصله ۱۴ کیلومتری این شهرستان، در سلسله جبال زاگرس مرکزی و غرب قله اشترانکوه و دریاچه گهر قرارگرفته است. مردم روستای چمنار از ایل بختیاری (لر بزرگ) و از طایفه چهار لنگ هستند.

تنگه لی لی تنگه لی لی از رویایی ترین مناطق توریستی لرستان

برای رسیدن به تنگ لی لی ، حدود ۴۵ دقیقه از روستای چمنار و حدود یک ساعت از روستای سیره پیاده روی نیاز است. این تنگ زیبا در میان دو روستای چمنار و سیره واقع شده که از هر دو روستا مسافت طی شده پیاده، حدود نیم الی یک ساعت است. شهرستان دورود در مسیر راه آهن سراسری ایران واقع شده و از این طریق با بیشتر شهرهای ایران ارتباط دارد.

تنگه لی لی تنگه لی لی از رویایی ترین مناطق توریستی لرستان

تنگه لی لی از جریان رودی به نام ماربره، در دل صخره‌های زاگرس شکل گرفته و استخرهایی طبیعی و زیبا دارد. در قدیم در این منطقه، مارهای زیادی وجود داشته است و به همین دلیل این رودخانه به ماربره معروف است. داخل تنگه لی لی، صخره‌ای قرار دارد که برای طی کردن آن باید با اصول اولیه‌ی کوهنوردی آشنا بود و همراه داشتن وسایل کوهنوردی هم از واجبات است.

تنگه لی لی  تنگه لی لی از رویایی ترین مناطق توریستی لرستان

تنگه لی لی  تنگه لی لی از رویایی ترین مناطق توریستی لرستان

تنگه لی لی  تنگه لی لی از رویایی ترین مناطق توریستی لرستان

           
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    واقعا بكر زيباست و البته شنا كردن و قايق راني نيز در اين مكان بسيار لذت بخشه

    ۲۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *