جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تفاهم نامه همکاری محیط زیست و میراث امضا شد

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۰۲/۲۴ – تهران- ایرنا- تفاهم نامه همکاری سازمان های حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز دوشنبه به امضای روسای این دو سازمان رسید.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا،این تفاهم نامه در اجرای اصل پنجاهم قانون اساسی و تحقق اهداف سند چشم انداز۲۰ ساله و به منظور توسعه طبیعت گردی پایدار و تقویت زیرساخت های کشور درحوزه گردشگری و محیط زیست درهفت ماده و چهار تبصره تدوین شد و به امضای «معصومه ابتکار» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و «مسعود سلطانی فر» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رسید.

این تفاهم نامه از روز تاریخ امضا؛۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ به مدت پنج سال معتبر است و در صورت عدم مخالفت کتبی طرفین قابل تمدید است.

در مراسم امضای این تفاهم نامه در سازمان حفاظت محیط زیست «احمدعلی کی خواه» معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار تاسف کرد که فرایند برنامه ها طی سال های گذشته نتوانسته برای کشور رفاه اجتماعی به ارمغان بیاورد.

این موضوع نشاندهنده اینست که از منابع خود به شکل درستی استفاده نکردیم.

وی افزود: به دلیل غفلت از ملاحظات زیست محیطی زمینه های تخریب در تمام حوزه ها فراهم شد که این خلا باید با همکاری سازمان ها و برنامه ریزی های اصولی برطرف شود.

کی خواه تاکید کرد:باید از ظرفیت های موجود به نحو مطلوبی استفاده کنیم تا غفلت گذشته جبران شود که قطعا امضای این تفاهمنامه همکاری بین دو سازمان محیط زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موجب نزدیک شدن دو مقوله محیط زیست و گردشگری می شود.

وی اظهار خرسندی کرد که طرح های جامع مدیریت مناطق تهیه و مناطق گردشگری نیز مشخص شده که می تواند مبنای عمل در بسیاری موارد بین دو سازمان باشد.

معاون سازمان محیط زیست توضیح داد:ایران دارای تنوع زیستی بسیار غنی است به گونه ای که قدمت جنگل های «هیرکانی» در شمال به بیش از یک میلیون سال می رسد در حالی که قدمت بیشترین جنگل ها در اروپا حدود شش تا هفت هزار سال است از این رو حفظ منابع طبیعی ایران بسیار الزامی است.

توسعه همکاری های فیمابین به منظور رفع مشکلات موجود در حوزه طبیعت گردی کشور، سیاستگذاری و هماهنگی در زمینه توسعه طبیعت گردی به منظور بهره برداری خردمندانه مبتنی بر اصول و مبانی توسعه پایدار و ظرفیت قابل تحمل محیط زیست کشور، اشاعه فرهنگ زیست محیطی و طبیعت گردی همسو با حفاظت از منابع زیستی و تسهیل در صدور مجوزهای لازم به منظور ورود گردشگران در قالب تورهای طبیعت گردی به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در چهارچوب ضوابط و مقررات مربوطه برخی از اهداف این تفاهمنامه است.

نظارت،ساماندهی و بهبود وضعیت زیست محیطی (مدیریت سبز) مراکز تفریحی- توریستی، تامین بودجه و اعتبارات کافی و مورد نیاز برای اجرای طرح ها و برنامه های طبیعت گردی پایدار در کشور، همکاری در حفظ و نگهداری اجزای تنوع زیستی اعم از گیاهی،جانوران خشکی زی، و آبزیان واقع در باغ ها، برکه ها، موزه ها، کاخ ها، و سایر اماکن تاریخی،برنامه به منظور اشتغال زایی جوامع محلی و انجام آموزش های لازم در جهت گسترش فرهنگ بومی از طریق اجرای طرح ها و پروژه های طبیعت گردی در کشور، تاکید بر انجام مطالعات ارزیابی اثرات زیست محیطی طرح ها و طرح گردشگری مشمول انجام مطالعات ارزیابی قبل از اجرا مطابق با ضوابط شورای عالی محیط زیست و تامین بودجه و امکانات لازم برای تشکیل و تجهیز گروه های گشت و نظارت بر مراکز خدمات رفاهی بین راهی به منظور ساماندهی وضعیت زیست محیطی محدوده های پیرامونی این مراکز برخی از تعهدات سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در این تفاهمنامه است

ارزیابی و ارائه گزارش های نظارت بر وضعیت زیست محیطی مراکز تفریحی- توریستی موجود، تدوین شرایط و دستور العمل های تخصصی مرتبط در چهارچوب وظایف قانونی، تهیه و تدوین دستور العمل و ضوابط طبیعت گردی در مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست به منظور اجرایی کردن طرح های جامع مدیریت مناطق، همکاری در حفظ اماکن تاریخی و فرهنگی واقع در مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست، تعیین ضوابط و مقررات لازم جهت حفاظت و احیای سیمای طبیعی و اجزای تنوع زیستی مناطق طبیعت گردی کشور و جلوگیری از هر گونه ورود و خروج اجزای تنوع زیستی در این مناطق و نظارت بر حسن اجرای تعهدات زیست محیطی طرح های ارزیابی شده برخی از تعهدات سازمان حفاظت محیط زیست در این تفاهمنامه است.

برای تحقق مفاد تفاهمنامه کمیته راهبری با عضویت نمایندگان ارشد دو سازمان حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکیل می شود.

81161952 5691685 تفاهم نامه همکاری محیط زیست و میراث امضا شد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *