جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تخریب کاشیکاری خانه پدر چای ایران

تاریخ بروزرسانی :
۷ اسفند ۱۳۹۲

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۶ – به گزارش بی باک، در برخی از منابع این خانه به نام کاشف السلطنه ثبت شده است. محمد میرزا کاشف السلطنه مشهور به چایکار، از نوادگان عباس میرزا و یکی از دیپلمات ها، نویسندگان و مشروطه خوان دوره قاجار و پهلوی است. او اولین نفری است که در سال ۱۳۸۵ هجری قمری بذر چای را از هند به ایران آورد و کشت آن را در ایران رواج داد به همین دلیل او را پدر چای ایران می نامند.

gP1393315263 تخریب کاشیکاری خانه پدر چای ایران

کاشف السلطنه اولین شخصی است که در سال ۱۳۲۶ هجری قمری بنا به مصوبه مجلس شورای ملی، مامور راه اندازی بلدیه طهران شد و کتابچه قانون بلدیه را تهیه کرد او را می توان در زمره اولین شهرداران تهران نامید.

aR1393315263 تخریب کاشیکاری خانه پدر چای ایران

در برخی منابع دیگر نیز این بنا را متعلق به منوچهر صانعی پسر استاد ابوالحسن کاشی صانعی عنوان می کنند. منوچهر صانعی یکی از معماران به نام دوره قاجار است و از او یادگارهایی در تهران همچون خانه قوام السلطنه، عمارت تیمورتاش و خانه سردار اسعد بختیاری باقی مانده است. او طراح و مجری باغشاه سابق تهران بود.

zY1393315263 تخریب کاشیکاری خانه پدر چای ایران

اسکندر مختاری طالقانی، طهران شناس در این باره می گوید: “در دهه ۵۰ گروهی از معماران و دست اندرکاران کاخ گلستان در این بنا آرایه هایی زیبائی از هنر کاشی کاری، گچ بری، آینه کاری و … را بکار می برنند و کاخ گلستان کوچکی را در این بنا به وجود می آورند که این کار اهمیت این اثر تاریخی را دو چندان می کند.”

qP1393315265 تخریب کاشیکاری خانه پدر چای ایران

این خانه به مدت ۱۷ سال به سفارت مصر (دفتر خفاظت منافع) اجاره داده شده بود تا آنکه سال گذشته، مدت اجاره آن تمام شد و کارکنان این دفتر به مکان دیگری انتقال داده شدند و مالک، خانه را به رقم ۲۵ میلیارد تومان به شخص دیگری واگذار کرد.

nG1393315265 تخریب کاشیکاری خانه پدر چای ایران

در این میان برخی از کارشناسان میراث فرهنگی در تهران که از این بنا بازدید کرده اند، معتقدند کاشی ها، درب ها و پنجره ها، آینه کاری ها و هر شی ارزشمند بکار رفته در این بنا پس از متروکه شدن، به وسیله تیشه و پتک از بین رفته و حتی برخی از ملحقات آن از عتیقه فروشی های محدوده خیابان شریعتی و منطقه شمیران، سردرآورده است.

vK1393315265 تخریب کاشیکاری خانه پدر چای ایران

با این حال هنوز اداره کل میراث فرهنگی استان تهران این بنا را در فهرست آثار ملی کشور ثبت نکرده و نمی توان به صورت قطعی گفت که این بنا حتی در لیست آثار ارزشمند واجد ثبت استان نیز قرار دارد یا نه.

kH1393315266 تخریب کاشیکاری خانه پدر چای ایران

به دلیل همین سهل انگاری و بی اطلاعی یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران و به رغم به اینکه پیش از این نیز خبرگزاری مهر گزارشی از وضعیت این بنا داده بود بازهم سازمان میراث فرهنگی واکنشی نسبت به تخریب تدریجی این بنا نشان نداده است. درحالی که بیم آن می رود این بنا تخریب و پروژه ساخت یک پروژه مسکونی و یا تجاری به جای آن کلید بخورد.

eA1393315266 تخریب کاشیکاری خانه پدر چای ایران

چرا که پیش از این نیز همسایگان این خانه تاریخی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن حمایت از این ینا، ابراز نگرانی کرده و گفته بودند که مالکان، قصد تخریب بنا را دارند.

zY1393315266 تخریب کاشیکاری خانه پدر چای ایران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *