رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ دی ۱۴۰۰

تالاب برم دلک شیراز

اشتراک گذاری

تالاب برم دلک شیراز در ۱۴ کیلومتری شرق شیراز و در ۴ کیلومتری قصر ابونصر قرار دارد. از سرریز آب چشمه‌ای به همین نام از شکاف کوه، این تالاب در دامنه کوه تشکیل شده است. اطراف این آبگیر کوچک را نیزارها فرا گرفته اند و چشم انداز زیبایی را به وجد آورده اند. برم دلک نیز همانند تمام تالاب ها و آبگیرهای استان فارس با خشکسالی های مکرر درگیر بوده و همین امر سبب خشکی آن در سال های اخیر شده بود. اطراف این تالاب را درختان مثمر و غیر مثمر متعددی فرا گرفته اند که چشم انداز زیبایی را ایجاد کرده است.تالاب برم دلک اما به سبب حضور یک اثر باستانی نیز شناخته نمی شود. نقوش برجسته ای که بر سینه کو تراشیده شده است.

تالاب-برم-دلک3 تالاب بَرم دلَک

نقش برجسته های نزدیک تالاب

در بالای تالاب برم دلک سه نقش برجسته نزدیک به هم اما جدا از یکدیگر روی کوه کنده شده که ارتفاع تقریبی آن‌ها از سطح زمین حدود ۶ متر است. درون هر یک از نقش برجسته‌های اول و دوم (از راست به چپ) تصویر یک مرد دیده می‌شود. در نقش سوم یک مرد و یک زن تراشیده شده است. این تصویر مرد گلی را در دست راستش گرفته و به زن می‌دهد. زن یک دستش را دراز کرده تا گل را بگیرد و دست دیگرش را که در آستین پنهان است، مقابل دهانش گرفته است. یک متن به خط و زبان پهلوی زیر بازوی زن کنده شده ولی آن چنان تخریب شده که دیگر خوانا نیست.

هویت افراد در این نقش برجسته همیشه مورد بحث پژوهشگران بوده است. این چهار تن همگی سرهایشان را با تاج یا کلاه به اشکال متفاوت پوشانده‌اند.اولین مرد کلاهی پارچه‌ای یا نمدی به سر دارد که بالای آن تیغه‌ای است.دومین مرد تاجی بزرگ و کروی بر سر دارد. سومین مرد کلاه یا تاجی نسبتاً بزرگ دارد که بخش پیشین آن مقداری پیش آمده است. زن موجود در نقش برجسته نیز موهای بافته شده خود را با نیم‌تاجی در بالا و نوارها و رشته‌های پارچه‌ای که در پشت سر گره خورده و دنباله آن افشان است در پایین پوشانده است.این نقش‌ها همگی مربوط به دوره ساسانیان است.

نحوه دسترسی

این تالاب در ۱۴ کیلومتری شرق شیراز و در چهار کیلومتری قصر ابونصر قرار گرفته‌است.

تالاب-برم-دلک4 تالاب بَرم دلَک

           
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    خیلی جای قشنگیه.ی رودخونه کوچیک با ابی شفافو زلال..چندتا نقش برجسته هم اونجا هستش

    ۳۰ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *