رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ خرداد ۱۳۹۳

تاجری که فرش را پل کنجکاوی کرد

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۰۳/۱۱ – قالی‌ها و گلیم‌های رنگین، ترمه‌های زرین، چای، برنج و خرمای ایرانی همراه با نوایی از اشعار حافظ در کنار لبخند و مهمان‌نوازی یک ایرانی، همه‌ی این‌ها کافی است برای این‌که آلمانی‌های دیگری مانند «گوته» شیفته‌ی ایران و حافظ شوند.

=_UTF-8_B_aGFmZXpfMjAxM19fMl8uanBn_= تاجری که فرش را پل کنجکاوی کرد

«خانه‌ی ایران» یک کلوپ سیاسی نیست، پاتوقی برای رسیدن به صلح و گفتمان بشری است که یک جوان ایرانی، آن‌چنان که رویایش بوده، در شهر «وایمار» آلمان جایی که مدفن گوته ‌- شاعر آلمانی – است، آن را بر پا کرده تا ایران را آن‌طور که واقعیت دارد، معرفی کند. «پیروزان محبوب» پنج سال پیش خانه‌ی ایران را به‌شکل مستقل و بدون وابستگی به شخص، حزب یا گروه خاصی در شهر وایمار آلمان راه انداخت و فرش و صنایع دستی را پلی برای بیشتر کنجکاو کردن آلمان‌ها نسبت به ایران کرد.

محبوب در گفت‌و‌گویی که با خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) انجام داد، درباره‌ی ایده‌اش برای برقراری گفتمان بشری و دوستی بین دو شهر شیراز و وایمار که خاستگاه و آرامگاه حافظ و گوته هستند، اظهار کرد: در شغل کلاسیک خانوادگی‌ام (تجارت فرش) تغییری ایجاد کردم، فروش فرش را هدفمند کردم تا از این راه، از کارهای فرهنگی حمایت و از آن‌ها برای برقراری گفتمان صلح استفاده کنم. در این راه، مردم آلمان هم حمایت‌های زیادی کردند.

او با تأکید بر این‌که «خانه‌ی ایران» زیر کوپن سیاسی هیچ جناحی نیست، گفت: وقتی این خانه برپا شد، افرادی در آلمان بودند که فکر می‌کردند، اینجا یک پاتوق سیاسی است؛ اما پرونده‌ی خانوادگی ما در آلمان کاملا شفاف است، ما تاجریم و تا کنون بار سیاسی هم نداشته‌ایم. شناخت مردم وایمار نیز از ما خوب است. همچنین هیچ نهاد دولتی در ایران یا آلمان تا کنون از «خانه‌ی ایران» حمایت مالی مرتب و تأثیرگذاری نکرده است، اتفاقا همیشه می‌خواستیم مسوولان کشورمان از برنامه‌ها و اهداف فرهنگی این خانه حمایت کنند؛ ولی بعد از مدتی متوجه شدیم، اگر خودمان فعالیت‌ها را انجام دهیم خیلی بهتر است.

محبوب همچنین بیان کرد: روزهای نخست برپایی این خانه، در آلمان خُرده‌هایی به ما می‌گرفتند؛ ولی ما به حاشیه‌ها وارد نشدیم و به این قضاوت‌ها که بر پایه‌ی شایعه بود، توجه نکردیم.

=_UTF-8_B_MS0zOTkuSlBH_= تاجری که فرش را پل کنجکاوی کرد
یادمان حافظ در وایمار

او با بیان این‌که مردم شهر وایمار بهترین حامیان این خانه هستند و پروژه‌ی گفتمان و صلح بین دو شهر شیراز و وایمار (مدفن گوته و حافظ) به پروژه‌ی مردمی این شهر تبدیل شده است، ادامه داد: ما با شرایط بسیار سختی، بخصوص از نظر مالی فعالیت می‌کنیم. در ابتدای راه، جوان و کم‌تجربه بودم و خیلی‌ها این کار را یک حرکت ایده‌آلیستی می‌دانستند؛ ولی با این حال، مردم وایمار همیشه به کارهای ما احترام می‌گذاشتند، حتا اگر پروژه‌ی گفتمان مورد‌ پسند بعضی از آن‌ها نبوده است.

مسوول «خانه‌ی ایران» در وایمار سپس به آنچه در این خانه رخ می‌دهد، اشاره و اظهار کرد: در این خانه همیشه خبری هست؛ ما کلاس زبان فارسی، شب شعر، جلسه‌ی کتاب‌خوانی، کارگاه خطاطی و آموزش موسیقی برگزار می‌کنیم و این خانه به‌خاطر فرش‌ها و صنایع دستی‌هایش که برای فروش است، بیشتر شبیه یک نمایشگاه دائمی است. اینجا پاتوقی برای گفت‌وگوهای دوستانه است و ما دوستان آلمانی زیادی داریم که حتا برخی از آن‌ها در این چند سال، علاقه‌مندی‌شان را با سفر کردن به ایران، بیشتر ابراز کرده‌اند. آن‌ها گاهی فقط برای حمایت از برنامه‌های این خانه، از ما فرش یا صنایع دستی می‌خرند و امیدوارند با این همراهی نحیف، ما را در رسیدن هدف‌مان کمک کنند.

محبوب گفت: ما هر سال بزرگداشتی را برای حافظ برگزار می‌کنیم که امسال، ششمین دور آن خواهد بود. ما مردم وایمار را به غذا، چای و خرمای ایرانی در هر مناسبتی از عاشورا گرفته تا عید نوروز مهمان می‌کنیم. همه‌ی این‌ها باعث شده است، مردم وایمار ما را دوست داشته باشند و پروژه‌ی گفتمان صلح بین دو شهر خواهرخوانده‌ی شیراز و وایمار را مردمی بدانند.

او در ادامه، به اعتقادش درباره‌ی چگونگی برقراری صلح و دوستی بین مردم جهان اشاره کرد و افزود: آینده‌ی فرهنگی و گفت‌وگوی تمدنی بین ایران و آلمان توسط دولت‌ها برقرار نمی‌شود، بلکه با حمایت مردمی یا ورود بخش خصوصی اتفاق خواهد افتاد. این گفت‌وگوها را شرکت‌های بزرگ می‌توانند حمایت کنند، آنچه در ایران، معمولا وجود ندارد.

محبوب اظهار کرد: در اروپا، هر شرکت بزرگی معمولا مبلغی از درآمدش را در بخش فرهنگ هزینه می‌کند؛ ولی این برنامه در ایران وجود ندارد. ما می‌خواهیم اقتصاد کلان آلمان را درگیر پروژه‌های فرهنگی «خانه‌ی ایران» کنیم. یقینا این شرکت‌ها در ایران منافعی دارند که این منافع زمانی جاری و مداوم خواهد شد که مردم دو سرزمین با هم در ارتباط باشند. وقتی پای این منافع در میان باشد، آن شرکت‌ها هم حتما حمایت می‌کنند. آن هم با درآمدی که شاید برای آن‌ها ناچیز باشد.

وی سپس گفت: اگر علاقه‌مندم مسوولان کشورم و همچنین آلمان را نسبت به پروژه‌های فرهنگی و گردشگری «خانه‌ی ایران» مانند بزرگداشت حافظ در شهر مدفن گوته (وایمار) یا برگزاری تورهای صلح و دوستی از آلمان به ایران، حساس کنم به این خاطر است که اصلا صلاح نیست آن‌ها در چنین شرایطی که جامعه‌ی مدنی حضور فعالی در این پروژه‌ها دارد، حضور نداشته باشند. حمایت مسوولان، بویژه ایرانی‌ها، به انتقال مفهوم اصلی گفتمان به دنیا کمک می‌کند. وقتی آن‌ها باشند، مسوولان اقتصادی سایر کشورها هم در این پروژه‌ها دخیل می‌شوند.

او همچنین اضافه کرد: امیدوارم وزارت خارجه‌ی آلمان با توجه به تغییراتی که داشته و البته نگرش صلح‌طلبانه‌ی وزیر خارجه‌ی این کشور، از این پروژه‌ها حمایت بیشتری کند.

=_UTF-8_B_Mi0yMDcuSlBH_= تاجری که فرش را پل کنجکاوی کرد

پیروزان محبوب از دو سال پیش تا کنون، در کنار برگزاری همایش‌ها و برنامه‌هایی که در جریان آن‌ها برای برقراری ارتباط دوستانه بین ایران و آلمان تلاش کرده، آلمانی‌های علاقه‌مند را در قالب کاروان صلح و دوستی به ایران آورده است.

او در این‌باره توضیح داد: از همین بزرگداشت‌ها و همایش‌ها بود که علاقه‌مندانی از آلمان را به ایران جذب کردیم. قصدمان هم جذب گردشگران خاص است که به ایران علاقه‌مند و یا کنجکاو باشند. امسال ۳۵ گردشگر آلمانی در سفر به ایران، با ما همراه بودند که درصد رضایت آن‌ها از این سفر بیش از ۹۵ درصد بود. در این کار معمولا اگر ۷۵ درصد رضایت حاصل شود، یعنی کار خیلی عالی انجام شده و این میزان رضایت، یعنی گردشگر آماده‌ی تبلیغ مقصد است.

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم گردشگر آکادمیک را جذب کنیم، مخصوص نسل جوانی که مشغول تحصیل در آلمان است تا دوره‌های آشنایی با مردم ایران را برگزار و همچنین ظرفیت آکادمیک این کشور را برای آن‌ها معرفی کنیم.

محبوب اظهار کرد: در این مدت که گردشگرانی از آلمان را در سفر به ایران همراهی کردم، متوجه شدم، بسیاری از مسائل مانند هتل، مسیر طولانی و اتوبوس، برای «گردشگر فرهنگی» چندان اهمیت ندارد و در اولویت نیست، چون در سطح علمی و اجتماعی بالاتری قرار دارد و انگیزه‌های دیگری در سفرش دارد. بیشتر آن‌ها دنیادیده هستند و حالا می‌خواهند با ایران آشنا شوند، برای همین، قضاوت آن‌ها با یک جوان تفاوت می‌کند.

وی در سفری که بهار امسال به ایران داشت، انگیزه‌ی دیگری را هم پی گرفت و آن، قطعی کردن خواهرخواندگی شیراز و وایمار بود که درباره‌ی آن به خبرنگار ایسنا، گفت: در سفر امسال که شهردار وایمار نیز همراه ما بود، با شهردار شیراز دیداری داشتیم و از شورای شهر شیراز خواستیم موضوع را جدی بگیرد و برای بزرگداشت امسال حافظ، در کنار شهردار وایمار و رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، ما را همراهی و البته حمایت مالی کند.

مسوول «خانه‌ی ایران» در وایمار ادامه داد: در مراسم امسال که از ۴ تا ۱۲ اکتبر برگزار می‌شود، علاوه‌ بر برپایی نمایشگاه‌های هنری، فستیوال سینمایی ایران، نمایش جذابیت‌های گردشگری، اقتصادی و همکاری‌های دانشجویی و فرهنگی، یک گروه موسیقی از نوجوانان شیراز برای نخستین‌بار دعوت خواهند شد که با اجراهای متعدد در مدارس این شهر، فرهنگ ایرانی را به رخ خواهند کشید. همچنین برنامه‌ی ساخت بنای یادمان گوته در شیراز را خواهیم داشت.

او تأکید کرد: تلاش می‌کنیم از فرصت حضور شهردار شیراز در مراسم امسال برای اعلام رسمی خواهرخواندگی وایمار و شیراز استفاده و این موضوع را کتبی و رسمی کنیم.

محبوب معتقد است: این حمایت‌ها، تبلیغی برای ایران، شیراز و حافظ خواهد بود و اصلا گردشگران به همین انگیزه به ایران می‌آیند.

وی درباره‌ی اصرار و پیگیری‌اش برای خواهرخوانده شدن این دو شهر با توجه به منفعل بودن دیگر شهرهای خواهرخوانده نیز گفت: می‌دانم که خیلی از شهرهای خواهرخوانده، بعد از بستن قرارداد و پایان کار، نتیجه و برنامه‌ی روشنی ندارند؛ ولی ما در آلمان این پروژه را مردمی کردیم و گفتمان فرهنگی در حال حاضر در آلمان بسیار اثرگذار است، بویژه پس از گذشت ۲۰۰ سال از آشنایی گوته – شاعر آلمانی – با حافظ و همچنین با گذشت ۱۰۰ سال از جنگ جهانی که این تمایل همچنان برای گفت‌وگو وجود دارد.

مسوول «خانه‌ی ایران» در وایمار در پایان، اضافه کرد: می‌خواهیم همه به سمت این گفتمان بروند و جایگاه گوته، حافظ و دوستی شیراز و وایمار برای مسوولان پررنگ‌تر شود. هدف ما این است که مسوولان را به این درجه از حساسیت‌ برسانیم و دل‌مان می‌خواهد مسوولان گردشگری ایران هم آن‌چنان که در تهران با آن‌ها دیداری داشتیم و قول دادند، در جریان این فعالیت‌های فرهنگی که سبب جذب گردشگر شده است، حضور پررنگ‌تری داشته باشند.

           
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    گزارش جالبی تهیه کردین. گردشگرا وقتی ب ایران میان مست صنایع دستی ایران میشن

    ۳۰ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *