رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ مرداد ۱۳۹۸

بیشترین ثبت ملی بافت روستاهای کشور در کردستان است

لینک این مطلب کپی شد!

استان کردستان با ثبت بافت ۲۳ روستا در فهرست آثار ملی، بالاترین درصد این اقدام در کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بافت روستاهای پالنگان، ژیوار، گلین، حلوان، هشه‌میز، دولاب، تخته، وصی‌سفلی، وصی‌علیا، شیان، ژان، بزلانه، بیساران، تنگیسر، نیر، دل، دلمرز، دیوزناو، ناو، کلجی، عباس آباد، بلبر و کماله تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

سید محسن علوی اضافه کرد: ثبت بافت این روستاها به منظور حفاظت از سیمای اجتماعی، تاریخ و فرهنگ این مناطق انجام می شود و بیشتر در منطقه تاریخی اورامان واقع شده اند که البته این اقدام از گام های اولیه ثبت جهانی این منطقه تاریخی در فهرست آثار جهانی یونسکو است.

وی افزود: ثبت جهانی منطقه تاریخی اورامان در فهرست جهانی یونسکو به دلیل واقع شدن اورامان در حوزه استحفاظی ۲ استان کردستان و کرمانشاه به صورت مشترک در حال پیگیری است و انتظار می رود پرونده در شهریور امسال پرونده برای ثبت به این سازمان بین المللی ارسال شود.

علوی با بیان اینکه هر سال اعتباری برای مرمت بافت روستاهای ثبت ملی شده تخصیص داده می شود، گفت: تاکنون در یکی از روستاها چندین ملک تملک شده و موزه روستایی در آبادی تخته سنندج نیز در حال احداث است.

وی یادآور شد: در کنار آثار و بافت تاریخی بخشی از مراسمی که در روستاها برگزار می‌شود نیز از جاذبه های اصلی گردشگری استان به شمار می رود که از جمله آن می توان به مراسم پیرشالیار در زمستان و کومسای در نیمه بهار در شهر هورامان تخت اشاره کرد.

علوی تاکید کرد: مراسم نوروز در کردستان بر خلاف سایر مناطق از دوم اسفندماه آغاز می‌شود مراسمی مانند پیشواز در روستاهای منطقه اورامان به صورت نوبت بندی انجام می‌شود و هر روز یک روستا مراسم نوروز کُردی را برگزار می‌کنند.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۱۹ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است و اکنون ۸۲۸ مورد از این تعداد شامل ۷۶۳ اثر تاریخی، هشت مورد میراث طبیعی، ۴۹ مورد میراث معنوی و هشت مورد میراث منقول است.

-کردستان بیشترین ثبت ملی بافت روستاهای کشور در کردستان است

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *