جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

به کدام شهرها در نوروز ۱۴۰۰ می توان سفر کرد ؟

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ اسفند ۱۳۹۹

بنا بر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، سفر به شهرهای قرمز و نارنجی در نوروز ۱۴۰۰ ممنوع است و سفر به شهرهای آبی و زرد نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی سختگیرانه انجام می‌شود. ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا سرانجام در روز ۱۶ اسفند ماه تصمیم نهایی خود را در خصوص سفرهای نوروزی اعلام کرد و بر این اساس، سفرهای نوروزی به مناطق قرمز و نارنجی ممنوع است؛ گرچه این موضوع تنها در خصوص سفرهای شخصی جاده‌ای صدق می‌کند و سفر هوایی، ریلی و با سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی با ارائه پاسخ منفی تست کرونا امکان‌پذیر است.

سفر با کرونا به کدام شهرها در نوروز 1400 می توان سفر کرد ؟

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، روز شنبه ۱۶ اسفندماه ضمن تشریح جزئیات مصوبه ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، از اعلام رنگ‌بندی نهایی شهرها برای تعطیلات نوروزی در ۲۵ اسفندماه برای استناد مسافران خبر داد. وی با بیان اینکه رنگ‌بندی شهرها هر هفته به‌روز‌رسانی خواهد شد، از مردم درخواست کرد تا حتی‌المقدور از انجام سفرهای غیرضروری اجتناب کنند. همچنین، طبق اعلام انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران، به‌دلیل افزایش تعداد بیماران بستری، رنگ‌بندی استان‌ها در حال تغییر است؛ لذا تصمیم‌گیری درباره سفر به خارج از استان تهران به هفته بعد موکول می‌شود.

نکته قابل‌توجه اینکه رنگ‌بندی وضعیت شیوع ویروس کرونا در شهرها و استان‌های مختلف، بر اساس شاخص تعداد بیماران بستری‌شده صورت می‌پذیرد؛ به این ترتیب که بستری‌های چهار نفر در صدهزار نفر زرد یا خطر متوسط، ۶ نفر در صدهزار نفر نارنجی یا پرخطر و ۱۰ نفر در صدهزار نفر، شهرهای قرمز یا خیلی پرخطر را تعیین می‌کند.

طبق آخرین مصوبه ستاد ملی کرونا در جلسه روز شنبه ۲۳ اسفند ماه ۱۳۹۹، سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است، در شهرهای قرمز سفر قطار و هواپیما هم باید همراه تست منفی باشد.در ادامه به بررسی رنگ‌بندی شهرها به تفکیک وضعیت فعلی آن‌ها خواهیم پرداخت. بدیهی است که این رنگ‌بندی در جریان پاندمی ویروس کرونا پایدار نیست و به‌محض اعمال هرگونه تغییر در رنگ‌بندی شهرها، مطلب پیش رو نیز به‌روز‌رسانی خواهد شد.

شهرهای زرد و آبی

در حال حاضر تعداد مناطق با وضعیت زرد به ۲۵۲ شهر و با وضیت آبی به ۱۵۴ شهر می‌رسد. با اعلام ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا امکان سفر به مناطق زرد و آبی با رعایت سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی فراهم است؛ گرچه مقامات استانی برخی از مقاصد گردشگرپذیر، سفر در این استان‌ها را حتی با وجود وضعیت زرد شیوع ویروس کرونا ممنوع اعلام کرده‌اند. این استان شامل مازندران، گیلان، گلستان، بوشهر و هرمزگان است. سفر به شهرهای دارای وضعیت زرد در استان خوزستان نیز ممنوع است. علاوه بر این، سفر به شهرهای مشهد، قم، اصفهان، شیراز و جزایر قشم و کیش نیز در صورت قرارگیری در وضعیت زرد ممنوع خواهد بود.

در حال حاضر، شهرهای کرمان، قزوین، اراک، خرم آباد، یزد، بیرجند، بوشهر، چابهار، زاهدان، شهر کرد، ایلام، کرمانشاه، سنندج، زنجان، تبریز، اردبیل، یاسوج، بندر عباس، سمنان و… از جمله شهرهایی هستند که در وضعیت زرد/آبی قرار دارند.

شهرهای نارنجی یا پرخطر

شهرهای نارنجی که در کنار شهرهای قرمز، مقاصد ممنوعه را برای سفرهای نوروزی تشکیل می‌دهند، روزبه‌روز در حال افزایش‌ هستند و بی‌توجهی و عادی‌انگاری‌ها اسباب بروز فاجعه‌ای دیگر را در آغاز سال نو فراهم می‌کند. شهرهای نارنجی از نظر وضعیت شیوع ویروس کرونا عبارت‌اند از:

ارومیه
اشنویه
خوی
ماکو
نقده
شهرضا
امیدیه
ایذه
باغ ملک
حمیدیه
شوش
هفتکل
هندیجان
اندیمشک
دهلران
دامغان
شاهرود
پاسارگارد
گراش
لامرد
خنج
مهر
سیرجان
کهگیلویه
گچساران
گرگان
رودبار
رودسر
آمل
رامسر
ساری
خمین

شهرهای قرمز یا خیلی پرخطر

این‌چنین به‌نظر می‌رسد که استان خوزستان، حاد‌ترین وضعیت را به‌لحاظ شیوع ویروس کرونا در میان سایر مناطق کشور دارد. هم‌اکنون ۱۱ شهر استان خوزستان در شرایط خیلی پرخطر یا وضعیت قرمز قرار دارند و تردد در این مناطق، تابع مقررات ویژه‌ای است. ایت شهرها عبارت‌اند از:

آبادان
اهواز
بندر ماهشهر
خرمشهر
دزفول
دشت آزادگان
رامهرمز
شادگان
شوشتر
کارون
هویزه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *